Senaste nytt

Thailands krav/regler för inresa under pandemin

ante_77

Medlem
Om jag har fattat det rätt, kommer TG flyga till Thailand från Sverige i slutet av oktober med tre avgångar i veckan
Två med TG961 till Bangkok och en med TG963 till Phuket.
Konstigt om inte sverige kommer bland de första länderna som är välkomna till Thailand.

Källa Thai Airways

Ja, Thai Airways och den thailändska regeringen har nog någon form av samarbete.
Jag gissar att Thai Airways är välinformerade om vad som kommer att hända, så att man kan förbereda en eventuell anstormning av passagerare.
Lite konspiratoriskt av mig, men det kan bero på att jag verkligen hoppas att Sverige är med på listan då jag inte orkar med en 6:e ombokning.
 

E.K

Medlem
Nu har man börjat skissa på en plan att inte bli testad på själva flygplatsen i Bangkok vid ankomst.
Däremot kommer det att ske utanför för att minska trängseln.

Smidigast är att boka ett SHA godkänt hotell och åka dit direkt och bli testad där i lugn och ro tills man får provsvaret.

Artikeln ger lite dubbla budskap om att bli fraktad till ett provtagningsställe utan hotell men ändå måste alla boka en övernattning.

Bangkok prepares testing protocols as reopening looms (bangkokpost.com)
 

henrik l

Medlem
Artikeln ger lite dubbla budskap om att bli fraktad till ett provtagningsställe utan hotell men ändå måste alla boka en övernattning.

Gissar att det gäller för hotell som inte har tillräcklig stora utrymmen för att testa. Typ att man inte har konferensutrymmen.
 

Bangkok

Medlem
Goda nyheter!

Sverige med på listan över "Low Risk" Countries.
FCOvn8ZUUAEvolb.jpg
FCOwh-nVQA4t6pD.jpg
 

011430121

Medlem
Enligt Aftonbladet välkomnar Thailand Svenskar från den 1 nov.


Thiailand öppnar helt för vaccinerade svenskar den 1 november.

Det uppger TUI för Aftonbladet.

Totalt är det 46 länder som slipper karantänskraven.

– Vi fick beskedet från thailändska myndigheter för bara tio minuter sedan, säger Adam Györki, kommunikationschef på TUI.

– Thailand är ett land som ligger svenskarna väldigt varmt om hjärtat. För oss i resebranschen är det jätteviktigt men även för thailändarna såklart. Så det är ett fantastiskt besked, säger han.

Beskedet innebär att vaccinerade svenskar kan resa till Thailand utan krav på karantän. Däremot behöver man testa sig före avresa och vid ankomst.

– Man får svaren efter fem timmar och får vänta på hotellet under tiden. Sedan får man röra sig fritt i landet, säger Adam Györki.
 

henrik l

Medlem
Intressant det som står i fotnoten, med tanke på att det bara har gått att flyga direkt till Phuket från utlandet förut. Öppnar dom ytterligare sandlådor parallellt, som har diskuterats förut?
 

Johnjohn

Medlem
Härligt...Nu får vi bara vänta på att thailand pass kommer online. Skönt man kan sova hemma nu iaf och slippa betala onödigt hotel. Ja förutom 1 natt då. Sedan sänks covid försäkringen också till $50k från 100k. Hoppas på billigare premie då. Plus man "bara" ska betala för två test.
 
Toppen