Senaste nytt

Amex upplysningsmail om uppskörtade växlingsavgifter

Kris

Medlem
Fick nedanstående email här om dagen för första gången. Blev lite fundersam...
Det är inte min första transaktion i utländsk valuta sen 14/7. Jag har ej heller ändrat några inställningar för utskick från Amex själv.

Själva transaktionen är en deposit i eur vid incheckning på hotell. Jag kan inte ens se den på mitt konto ännu, men har fått två email (med olika %-satser). Kanske en re-fresh av deposit efter några dagar iofs. Intressant dock att ena mailet var 1.965% över 'referenskursen' och det andra 1.6%.

Någon som fått liknande? Är det business as usual att man blir skörtad på växelkursen som vanligt, men nu med skillnaden att man blir upplyst?

Edit: kan tillägga att det är ett SAS Amex premium (vilket nog inte borde göra någon skillnad)




Vi vill uppmärksamma dig om att den totala valutaväxlingsavgiften för en transaktion som nyligen gjordes med ditt kort XXXXXX EUR på YYYYYYYYYYY är 1.965% över den referensväxelkurs som utfärdats av Europeiska centralbanken.

Mer information om hur vi tillämpar valutaväxlingsavgifter hittar du på americanexpress.se/medlemsvillkor.

Du får detta mejl med anledning av Europa Parlamentets och Rådets förordning (EU) 2021/1230 av den 14 juli 2021 om gränsöverskridande betalningar i unionen. Föredrar du SMS över mejl eller vill du inte få denna typ av meddelanden i fortsättningen? Uppge dina preferenser på länken nedan.

americanexpress.com/se/eufxpreferens

Med vänlig hälsning,
American Express
Kundservice
 

Rasmus_1

Medlem
Fick samma nyss i Litauen på en av alla transaktioner. Amex har alltid tagit ut höga växlingsavgifter men första gången jag blivit upplyst om det.
 

Kris

Medlem
Fick samma nyss i Litauen på en av alla transaktioner. Amex har alltid tagit ut höga växlingsavgifter men första gången jag blivit upplyst om det.
Yes, känner till deras faiblesse för uppiskade avgifter. Verkar som det är nya direktiv som triggar utskicken.

Tyckte det var intressant med såpass stort delta på 'överpriset' mellan bara några få dagar på de mail jag fick.
 

Kris

Medlem
Det är tack vare psd2 direktiv som banker behöver skicka ut dessa. Det gäller samtliga banker.
Nytt sen 14/7? Med ca tre månader implementering från Amex sida?

Har inte fått något från andra kort(banker) ex SAS EB mastercard, men de håller sig kanske inom ramarna?
 

A87

Medlem
Nytt sen 14/7? Med ca tre månader implementering från Amex sida?

Har inte fått något från mastercard, men de håller sig kanske inom ramarna?
Ja, de ska ju skicka ut. Kanske har ngt med dina pushnotiser att göra?
 

Attachments

  • Screenshot_20211019_080728_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20211019_080728_com.android.chrome.jpg
    39 KB · Visningar: 142

Kris

Medlem
Ja, de ska ju skicka ut. Kanske har ngt med dina pushnotiser att göra?
Har alla pushnotiser igång. Det sagt, inte som att jag direkt behöver bli påmind om avgifterna i tid och otid. :) Ursprungligen var min fundering kring varför det plötsligt börjat droppa in notiser. Men nu vet jag... regulations... med viss latens :)
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Jag hade utgifter i utländsk valuta på mitt M&M-kort i helgen och där är växlingsavgifterna specificerade. Det var ett tag sen jag använde det kortet utomlands så vet inte när de lagt till det.

Det ser väl då ut som om AMEX är sena på bollen.
 

A87

Medlem
När vi tar emot en debitering för behandling som är i en EU-valuta som inte är SEK kommer vi att kontak-
ta dig via e-post eller SMS för att informera dig om Valutaväxlingsavgiften för din debitering och hur den
jämför sig med referensväxelkurserna utfärdade av Europeiska centralbanken. Vi förbehåller oss rätten
att andra kommunikationskanaler kan tillämpas i samband med aviseringen. Vi kommer att skicka
avisering efter varje transaktion när vi tar emot en debitering i en annan EU-valuta än SEK. Du kan av-
säga dig att få dessa aviseringar genom att följa instruktionerna i aviseringsmailet. När kortmedlemmen
gör en debitering i utländsk valuta kan kortmedlemmen ibland välja att låta en tredje part (till exempel
återförsäljaren) konvertera debiteringen till SEK innan debiteringen skickas till American Express. Om
kortmedlemmen väljer att göra detta kommer växelkursen och eventuella provisioner eller avgifter
att fastställas av tredje part och kan således innefatta en provision eller extra kostnad. När American
Express tar emot en debitering som har konverterats till SEK av en tredje part tar vi inte ut någon valuta-
växlingsavgift.

Observera "annan eu-valuta". Det gäller alltså inte om du varit i låt oss säga Turkiet, USA eller Thailand.
 

chaudi

Medlem
Som andra redan skrivit. Nya direktiv som måste följas, sedan har amex (men även andra) dragit ut på att implementera det då lagkrav inte är det roligaste att spendera tid på.
 
Toppen