Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Hachans

Medlem
Innan man sätter kaffet i halsen som vissa verkar göra för att det är lite bökigt att resa just nu så ta en titt på raljerande då lagkrav om bilbälte infördes:
When Americans Went to War Against Seat Belts

Jag minns mycket väl de omvälvande förändringar som 9/11 gjorde för resande. Men på samma sätt som att bilbälte är en naturlig del idag av att åka bil, är en del av de ändringar som infördes efter 9/11 en naturlig del av resande. Vissa ändringar blev permanenta och vissa är borta. Så kommer det vara "when all this is said and done".

Det kan också vara värt att läsa definitionen av en pandemi jämfört med en epidemi:
What’s the difference between a pandemic, an epidemic, endemic, and an outbreak?
Man behöver inte vara epidemiolog för att inse att pandemin inte är slut, och vissa länder som har öppnat upp väljer att leva med det som epidemi.

Det finns också det självklara valet att stanna hemma om det är så jobbigt.

Tyvärr har forumet under krisen till viss del ersatt empati, förståelse, och kontext med själviskhet och stora mängder soff-expertis. Det är svårt att inte tänka på den episka BBC produktionen "Grumpy Old Men". Där står det: "Series giving a voice to 35- to 54-year-old men, probably the grumpiest sector of society". En grupp som är överrepresenterade i denna tråd med negativa expertåsikter ;)

Det är värt att ha i åtanke dessutom att stora delar av världen redan haft testning för vissa sjukdomar vid inresa, vaccinationskrav mot t.ex. gula febern, temperaturmätning vid inresa och liknande. Exempelvis USA har varit stenhårda med vissa sjukdomar när du sökt om visum och jag tror de flesta fått tempen tagen utan att egentligen tänka på det när man rest in i Japan eller Thailand vid något tillfälle.

Det har ingen höjt på ögonbrynen åt. Nu råkar en pandemi drabba de ställen som vi gärna reser till och då blir det plötsligt liv i luckan om att de ställen vi reser till vidtar samma åtgärder som länder som drabbade av MERS och old school SARS vidtog. Då tycktes det att det var helt naturligt att krav ställdes på de som reste från ställen där dessa virus härjar. Det är snart 20 år sen SARS, och tio år sen MERS. DEt sitter fortfarande skyltar och varningar uppe kring dessa på många flygplatser. Detsamma kommer troligtvis gälla Covid, som fått betydligt större genomslag än både SARS och MERS.

Nu har det skett enormt mycket forskning på just Covid vilket gör att vi nog tar oss ur detta förr eller senare, det stora problemet nu är misinformation från många håll som av någon anledning inte tar till studier om t.ex. munskydd (den där stora Bangladeshiska studien exempelvis med hundratusentals deltagare som tveklöst visar att munskydd minskar infektionsspridningen). Forskningen är hyfsat överens nu om verkningsgraden av munskydd men det verkar inte spela någon roll för många utanför forskarvärlden. Det som är intressant med såna här rön är ju att de är sanna oavsett vad folk tycker om dem.
 
Jag har använt lounge-finder på star alliance och det verkar som att det inte finns några Star Alliance lounger öppna på Schipol. Stämmer det verkligen att som man tex som Diamond inte har tillgång till lounge på Schipol?
 

Tomas E

Medlem
Fr.o.m. söndag 24 oktober räcker det med ett antigen-test som "dag 2-test" när man reser till England och är fullvaccinerad. Hittills har det krävts ett PCR-test.
Covid-19: Cheaper travel tests to start on 24 October - BBC News
Förändringen tillkännagavs för några veckor sedan, men datumet var då inte klart utan angavs till "senare i oktober".
Skottland, Wales och Nordirland fattar egna beslut, men under senare månader har de alltid fattat samma beslut som England (d.v.s. den brittiska regeringen) när det gäller reseregler, så sannolikt kommer samma sak att gälla för inresa till hela Storbritannien.
Det krävs fortsatt en passenger location form och att ett dag 2-test ("on or before day 2") bokas och betalas (referensnumret anges på PLF:en), men vid inresa från 24 okt kan detta test alltså vara ett billigare antigentest. Redan nu finns det aktörer, t.ex. Chronomics som ger rabatt för BA-resenärer, som erbjuder antigen-test som man genomför själv (ett testkit skickas till angiven adress), och verifierar genom att ta en bild på testplattan. Dessa har hittills varit för utresa från UK, respektive något som man tar med sig och utför själv som "pre-arrival test" (som avskaffades 4 okt för fullvaccinerade), men jag förutsätter att samma typ av test nu erbjuds som dag 2-test. Prisnivån för de man gör själv har varit i trakten av £ 20.
 
Ska till London för att kolla fotboll den 20-21/10 (Chelsea-Mff). Om jag läst ock tolkat allting rätt så är dagen vi landar "dag 0" och dagen vi åker hem således "dag 1". Känns knepigt att behöva boka och betala för ett "dag 2" test om vi är tillbaka i Sverige då..?!
 

mha321

Medlem
Ska till London för att kolla fotboll den 20-21/10 (Chelsea-Mff). Om jag läst ock tolkat allting rätt så är dagen vi landar "dag 0" och dagen vi åker hem således "dag 1". Känns knepigt att behöva boka och betala för ett "dag 2" test om vi är tillbaka i Sverige då..?!
Det är "on or before". Inget som hindrar att du tar det på dag 0 eller 1...

Men visst kan det bli lite fånigt. Men man gör nog bäst i att inte förstå logiken bakom en del påhitt....
 

Tomas E

Medlem
Ska till London för att kolla fotboll den 20-21/10 (Chelsea-Mff). Om jag läst ock tolkat allting rätt så är dagen vi landar "dag 0" och dagen vi åker hem således "dag 1". Känns knepigt att behöva boka och betala för ett "dag 2" test om vi är tillbaka i Sverige då..?!
Utan ett bokat dag 2-test blir du inte insläppt, för utan det har du ingen komplett passenger location form. Kollen sker vanligen vid avfärd, men det kan fortfarande bli manuell kontroll vid ankomst. Om du lämnar landet redan dag 1 behöver du dock inte genomföra testet, men det ska fortfarande bokas och betalas.
 

Fredrik

Medlem
Det är "on or before". Inget som hindrar att du tar det på dag 0 eller 1...

Men visst kan det bli lite fånigt. Men man gör nog bäst i att inte förstå logiken bakom en del påhitt....

Det är karantän som gäller ifall man testar positivt vilket gör att den som ska vara där i max en helg nog bör fundera på vilken dag man gör testet.

Med tanke på att man inte behöver ta testet om man är där max 2 dagar utan bara betala för det så luktar det cash grab från utlänningar.
 

Hachans

Medlem
Märkte det imorse den hårda vägen! Man får vara glad över fast track i alla fall.

Den var inte öppen sist jag var där. Men ändå bara typ fyra pers framför i kön så det skulle gå snabbt. Trodde jag.

Det tog nästan en halvtimme. Alla väskorna gick till screening och snubben som jobbade där var allt annat än snabb.
 
Toppen