Senaste nytt

Stoppa flyg mellan Stockholm och Göteborg

Nu när staten är storägare i SAS känns det väl rimligare att börja lobba för att SAS ska sluta med sådana linjer innan man lagstiftar om att ingen annan aktör ska få flyga den.
 

raphaelmak

Medlem
Kontraproduktivt minst sagt, och onödigt - de allra flesta flygsträckor med 4 timmars tågtid eller kortare har redan försvunnit pga ingen PSO samt ingen tillräcklig efterfrågan. Till exempel Stockholm-Mora, Stockholm-Norrköping med mera. Den enda sträckan som spelar roll är Stockholm-Göteborg, vilken behövs för transit inte minst till Norrland eller utomlands, och det känns att vissa politiker som sitter i Stockholm antingen inte förstår hur flygnätverk fungerar, eller bryr sig inte så mycket om västkusten.
 
Kontraproduktivt minst sagt, och onödigt - de allra flesta flygsträckor med 4 timmars tågtid eller kortare har redan försvunnit pga ingen PSO samt ingen tillräcklig efterfrågan. Till exempel Stockholm-Mora, Stockholm-Norrköping med mera. Den enda sträckan som spelar roll är Stockholm-Göteborg, vilken behövs för transit inte minst till Norrland eller utomlands, och det känns att vissa politiker som sitter i Stockholm antingen inte förstår hur flygnätverk fungerar, eller bryr sig inte så mycket om västkusten.
Indeed lite intressant att fundera vilka linjer som innefattas. Det är ett vagt uttalande, så accepterar vi att gå över 4h-gränsen med bara ett par minuter innefattas ju t.ex. Malmö-Stockholm.

Räknar vi tid från flygplats och inte stadskärna är ju faktiskt Arlanda-Sundsvall centralstation 3h 50min.

Luleå-Pajala är ju annars en given kandidat på korta flyglinjer. Den är ju idag upphandlad, så där tycker man det är värt att flyga även fast det inte finns kommersiellt underlag.

Sen finns det väl en hel del slingade linjer. Åtminstone innan pandemin var det några aktörer som sålde biljetter emellan destinationerna vad jag minns så där kan man hitta väldigt korta linjer, men jag antar få i praktiken faktiskt brukar dem.
 

mjulven

Medlem
Indeed lite intressant att fundera vilka linjer som innefattas. Det är ett vagt uttalande, så accepterar vi att gå över 4h-gränsen med bara ett par minuter innefattas ju t.ex. Malmö-Stockholm.

Räknar vi tid från flygplats och inte stadskärna är ju faktiskt Arlanda-Sundsvall centralstation 3h 50min.

Luleå-Pajala är ju annars en given kandidat på korta flyglinjer. Den är ju idag upphandlad, så där tycker man det är värt att flyga även fast det inte finns kommersiellt underlag.

Sen finns det väl en hel del slingade linjer. Åtminstone innan pandemin var det några aktörer som sålde biljetter emellan destinationerna vad jag minns så där kan man hitta väldigt korta linjer, men jag antar få i praktiken faktiskt brukar dem.

Det finns såvitt jag förstått ingen tågstation i Pajala. Så den kan nog fortsätta flygas.

Däremot så skulle ju flyget från Växjö till Bromma kunna påverkas. Tågresa dit tar under 4 timmar.
 
Toppen