Senaste nytt

LSH blir flygluffare på heltid

bjorkroth

Medlem
Georgien är på pappret ganska likt Armenien. Små kristna länder med en befolkning på ca 3 miljoner. Men medan Armenien är ganska konservativt så är det i Tbilisi betydligt mer hipster med tatueringar, graffiti och mikrobryggerier i varje gathörn.

Har fått ösberlinskänsla flera gånger
Visa bifogad bild 121322 Visa bifogad bild 121323

Visa bifogad bild 121325 Visa bifogad bild 121327 Visa bifogad bild 121329 Visa bifogad bild 121328

Annan arkitektur får en att undra om man hamnat i amerikanska södern, eller i någon gammal fransk koloni
Visa bifogad bild 121324 Visa bifogad bild 121326
Superkul att du är i Georgien och Tbilisi.
Har också åkt nattåget Yerevan Tbilisi, men åkte första klass så vi fick egen kupé, typisk östeuropeisk service, lite äldre kupé men helt okej tågresa. Blev landvägen med marschrutka på vägen tillbaka till Tbilisi.

Tbilisi är absolut en av mina favoritstäder i världen :) Härlig mat och vin, mycket trevligt folk man lärt känna på alla resor dit
 

LSH

Medlem
Telavi är en liten (men största) stad i vinregionen Kakheti

Jag tog tre nätter på ett trevligt B&B här. Frun i huset pratade hygglig engelska och vi planerade en dagstur där jag hennes man var chaufför.

Georgien har framställt vin i ca 8000 år. Den traditionella metoden är vildjäsning vilket man fortfarande gör till viss del men moderna (europeiska) metoder med tillsatta jäststammar har förstås tagit över.

vin2.JPG
vin3.JPG
vin5.jpg
vin 1.jpg
vin4.JPG



Kazbegi/Stepantsminda
Efter att ha provat en obekväm tvåtimmars bussresa tidigare i veckan bestämde jag mig för att betala 350kr för en tur som hade tagit minst 4h med buss. Otroligt fina vyer under resan.

Jag läste ingen väderleksrapport innan jag åkte. Det är ju lite poängen med att ha så här mycket tid. Om man får sitta ett par dagar och titta på ett oväder så gör det inget.

Mitt (ganska blygsamma) mål var att klättra upp till treenighetens kyrka. Inte läge här:
kaz_inte_lage.JPG


Så här ska det se ut. Dags att snöra på sig kängorna.
kaz_lage.JPG


Trevlig hajk som tar ca 4-5h totalt från ett boende i Kazbegi. Några bilder från vandringen upp:

kaz_vag1.JPG
kaz_vag2.jpg
kaz_vag3.jpg


Och några från toppen:

kaz_framme_forst.JPG
kaz_framme3.JPG
kaz_framme4.JPG
 

Attachments

  • vin7.jpg
    vin7.jpg
    103,9 KB · Visningar: 131
  • vin6.jpg
    vin6.jpg
    232,9 KB · Visningar: 126
  • kaz_framme.JPG
    kaz_framme.JPG
    78,9 KB · Visningar: 134
  • kaz_framme2.JPG
    kaz_framme2.JPG
    58,8 KB · Visningar: 136
  • kaz_framme5.jpg
    kaz_framme5.jpg
    69,8 KB · Visningar: 135

LSH

Medlem
Sammanfattning Georgien

Nu kan det vara så att undvikit högsäsong och att höga covidtal och barstängning 22.00 avskräcker en del. Jag tycker trots detta att Georgien är ett otroligt underskattat turistmål. De har en häftig huvudstad, bra mat, låga priser, otroliga vandringsleder, hundratals vingårdar man kan besöka, bergsbestigning (inte min grej) och badorter längs svarta havet (som jag inte besökte denna gång).
 

Tonton

Medlem
Sammanfattning Georgien

Nu kan det vara så att undvikit högsäsong och att höga covidtal och barstängning 22.00 avskräcker en del. Jag tycker trots detta att Georgien är ett otroligt underskattat turistmål. De har en häftig huvudstad, bra mat, låga priser, otroliga vandringsleder, hundratals vingårdar man kan besöka, bergsbestigning (inte min grej) och badorter längs svarta havet (som jag inte besökte denna gång).

Funderar på Georgien, men då att enbart hålla mig till Tbilisi. Tror du det även är trevligt så sent in på året?

Ge gärna tips på specifika restauranger och öl-ställen du besökte! :)
 

Canadien

Medlem
Bra jobbat att ta dig till kyrkan på "kullen" i Kazbegi, har själv gjort den vandringen och det är mödan värt. Georgien är ett fantastiskt land att besöka, även om standarden på vägar och hotell kan vara lite hit/miss. Stalinstatyn i Gori, med Stalinmuseet är också värt ett besök, samt grottorna i Uplistsikhe.
 
  • Gilla
Reactions: LSH

LSH

Medlem
Flygning #8-9

Lågnivålarmet gick precis i snusreserven. Dags att åka hem en kort vända.

Tbilisi-Istanbul, Turkish airlines, A321Neo, Business.

Första gången på nästan två år i ett "riktigt" businessäte. IFE med bra utbud och gratis wifi.

En rolig detalj är att man coviduppdaterat delar av den animerade säkerhetsvideon. I den delen som säger ta-av-dig-munnskydd-och-eventuellt-visir-innan-du-försöker-andas-från-syrgasmasken har gubbarna fått munskydd.

tk2.jpg


Turkish lounge i Istanbul.

Förvånansvärt mycket folk på flygplatsen och i loungen en tisdagsmorgon. Hade det inte varit för att alla bär munskydd hade man kunnat tro att allt är som vanligt. Bra frukost med flera varma rätter och baristakaffe.

Istanbul-Arlanda, Turkish airlines, A321-200, Business

Äldre stolar här utan skärm men den var minst lika bekväm. Frukost för tredje gången och jag gjorde en liten ansats på den kalla delen men kom inte så långt. Alkoholservering erbjuds även vid frukost, men jag valde lemonad med mynta och turkiskt kaffe även om jag var lite nyfiken på den helt ospecifika Champagne som fanns i menyn.
tk1.jpg



Jag kommer sitta på Arlanda idag fram till 17:55 så hojta till om ni passerar.



Närmaste veckan kommer jag bara göra inrikesflygningar i Sverige och låter bli att recensera dem.
 

MLG55

Medlem
Flygning #8-9

Lågnivålarmet gick precis i snusreserven. Dags att åka hem en kort vända.
Närmaste veckan kommer jag bara göra inrikesflygningar i Sverige och låter bli att recensera dem.
Några mål har jag dock satt upp:
  • Försvara EBG (period nov21-okt22)
@LSH Antar du siktar på EBD istället nu :D
 
Toppen