Senaste nytt

Letar info om Eurowings Discovery, nytt Lufthansa bolag?

ulagun

Medlem
Börjar inse att vinterns sol/bad resa får nog bli någon Kanarieö.
Letar efter flygalternativ där man serverar mer än 3 drinkar (OBS ironi)
Lufthansa samt Brussel Airlines har reguljär flyg med business class.
På Lufthansas bokningssida finns även EW Discovery, tydligen charterdotterbolag bildat i somras. Flyger bl.a FRA-TFS. Har 5 Airbus 330 och 320.
Helt nytt för mig. Finner inga recensioner på hur de är att flyga med på nätet.
Någon här som vet mer?
 

Senator

Moderator
Börjar inse att vinterns sol/bad resa får nog bli någon Kanarieö.
Letar efter flygalternativ där man serverar mer än 3 drinkar (OBS ironi)
Lufthansa samt Brussel Airlines har reguljär flyg med business class.
På Lufthansas bokningssida finns även EW Discovery, tydligen charterdotterbolag bildat i somras. Flyger bl.a FRA-TFS. Har 5 Airbus 330 och 320.
Helt nytt för mig. Finner inga recensioner på hur de är att flyga med på nätet.
Någon här som vet mer?

Det är benämningen på deras long-haul verksamhet
Eurowings Discovery: long-haul
Eurowings Europe: short-haul

Wikipedia är alltid en bra kunskapskälla: Eurowings - Wikipedia

Jag åkte BCN-FRA i Business med en A330-200 i torsdags. Men det var Air Dolomiti service, alltså en wet-lease utfört av EW Discover för Air Dolomiti.

Hårdvaran som moder-skeppet Gäsphansa. Du kan se min bild här:
På vilka linjer kan man flyga med widebody-plan inom Europa? | Sida 13 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Om du kan åka Business till Kanarieöarna med deras A330-200 är det ett lysande alternativ över SAS Plus. Däremot inga poäng till EuroBonus. Hjälper inte boka det som Lufthansa prefix.

Jag åker det gärna igen på en kort sträcka.
 

ulagun

Medlem
Tack för info. Klart imponerad av dina kunskaper rörande Lufthansagruppen.
Upplever det ofta något rörigt med alla dotter/charter bolag och vad som gäller när man letar på Lufthansas egen bokningssida
Kollade FRA-TFS igen. A330 i business lät lockande.
Tyvärr flyger de ( inte LH men 4Y) med A320 till Teneriffa
 

Senator

Moderator
Tack för info. Klart imponerad av dina kunskaper rörande Lufthansagruppen.
Upplever det ofta något rörigt med alla dotter/charter bolag och vad som gäller när man letar på Lufthansas egen bokningssida
Kollade FRA-TFS igen. A330 i business lät lockande.
Tyvärr flyger de ( inte LH men 4Y) med A320 till Teneriffa

Ur ett Miles & More och Lufthansagruppen perspektiv är det mindre relevant vem som utför flygningen. Det är bara EuroBonusmedlemmar som bryr sig ;) kanske inte helt sant, man vill veta vad som ingår.

När jag tittar på FRA-TFS under vintertabellen så finns:
LH1496/1497 som utförs av Lufthansa Su,T,W,F
LH1500/1501 som utförs av Lufthansa Sat
LH4380/4381 som utförs av EuroWings Europe Su,T,W,F

Dessa EuroWingsflighter finns som 4Y306/307. Men kan bara bokas point-to-point (FRA-TFS-FRA) direkt hos Lufthansagruppen. Alla connections bokas som under Lufthansa prefix.

Det innebär troligtvis att "operating flight number" är 4Y och därmed ingen intjäning till EuroBonus. Servicen blir då EuroWings:
https://www.eurowings.com/en/information/on-board/in-flight-service.html
https://www.eurowings.com/content/dam/eurowings/downloads/WingsBistro_Autumn2021_web.pdf

Här kommer kruxet:
If you have booked our BIZclass tariff, you can choose your individual meal free of charge from our menu.1

1 The BIZ class fare is offered exclusively on selected flights, depending on route and availability. Spirits are excluded from the free range.


Mao, ingenting för den som vill tömma vagnen.
 

ulagun

Medlem
Kanske börjar hamna lite OT nu, men ännu ett exempel från Lufthansas bokningssida
CPH _ TFS via BRU med Brussel Airlines kan bokas i business class. Inga konstigheter.
Märkliga är att business är klart billigare än economy biljetterna
Misstänksam efter tidigare erfarenheter kollade jag flertal avgångar på Brussels hemsida BRU-TFS.
Måste vara enorm eftetfrågan på dessa business biljetter. Sold out på varenda avgång!
Nä, sanningen är nog att boka via Lufthansa är det business CPH-BRU. Därefter någon charter variant all economy.
Gäller att vara observant att boka charter destinationer på Lufthansas sida.
 

Senator

Moderator
Kanske börjar hamna lite OT nu, men ännu ett exempel från Lufthansas bokningssida
CPH _ TFS via BRU med Brussel Airlines kan bokas i business class. Inga konstigheter.
Märkliga är att business är klart billigare än economy biljetterna
Misstänksam efter tidigare erfarenheter kollade jag flertal avgångar på Brussels hemsida BRU-TFS.
Måste vara enorm eftetfrågan på dessa business biljetter. Sold out på varenda avgång!
Nä, sanningen är nog att boka via Lufthansa är det business CPH-BRU. Därefter någon charter variant all economy.
Gäller att vara observant att boka charter destinationer på Lufthansas sida.

Det finns ingen business ombord BRU-TFS med Brussels. Vill man veta exakt vad man får så boka rena Lufthansaavgångar.
 
Toppen