Senaste nytt

Champagnetråden

Ett av mina favorithus får göra mig sällskap i kväll efter en skitstart på arbetsveckan.
Hellre ett halvfullt glas - än ett halvtom. :cool:
Jag gillar dessa som är lite åt det torrare hållet och lagom med syra.

EC9644D1-F2D3-4BCD-924D-48A7CBF725BF.jpeg
 

011430121

Medlem
Onsdagens middag testades två nya producenter för för mig.
Förrätten som bestod av gåslever kanske skulle haft ett vin med lite högre sockerhalt, föredrar normalt ett Saturn till gåslevern.
405E5000-53D7-47B4-A155-EA51E120FC77.jpeg


Varmrätten var spansk Ibericogris då matchade nedan stående 2012 perfekt, fantastisk balans mellan vinet och det något hårt grillade köttet kanter
17032052-AF14-4A24-93EC-8975CFAA8787.jpeg
 

DRG

Medlem
0DB5C6C8-970C-4052-98F6-7504381795AD.jpeg


Igår var det Äntligen torsdag och firande av särbos födelsedag. Fantastisk mat på Café Facile i Stockholm med utmärkt champagne (årgång 2009) till. Tyvärr är smaklökarna lite ute ur form efter Covid så vi kom fram till att vi måste dricka fler flaskor närmsta tiden för att träna upp smaksinnet.

Flaskan var ganska knuten initialt med mycket nougattoner, mörka plommon och gräddighet. Efter någon halvtimme öppnade den upp sig och riklig fruktighet av gula/röda äpple och aprikos. Mycket trevlig.
 
Jag kontrar med en billig. Precis släppt på bolaget, 189kr. Små fina bubblor och fin bra mousse i början, mycket citrus. Helt okej om du dricker den direkt. Efter en liten stund (menar liten) så dör den helt och hållet. Köpte en låda, fungerar väl i vardagen alena. Skulle inte kombinera med mat till.
IMG_2900.jpeg
 

KalleSus

Medlem
Jag kontrar med en billig. Precis släppt på bolaget, 189kr. Små fina bubblor och fin bra mousse i början, mycket citrus. Helt okej om du dricker den direkt. Efter en liten stund (menar liten) så dör den helt och hållet. Köpte en låda, fungerar väl i vardagen alena. Skulle inte kombinera med mat till.
Visa bifogad bild 121086
Som gjord för en billig fylla alltså? :D:D:D
Låter kanske inte så lockande....
 
Toppen