Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

RickardG

Medlem
Italien inför den 6 augusti krav på att visa upp ett nationellt ”Green pass” för att få äta på restaurang inomhus, komma in på museum, använda lokaltrafik, åka tåg etc. etc.
I praktiken kommer man vara väldigt begränsad utan detta och jag har svårt att se att det går att få en normal semester utan ett godkänt sådant pass. Passet behövs inte för de under 12 år, och förutom genomgången infektion eller antigen test max 48h gammalt kan man få passet 14 dagar efter första dosen vaccin.
För de som inte är italienska medborgare kan man visa upp Covidbevis istället för det nationella Green pass. Det som är oklart för mig är hur man hanterar situationen om man inte är vaccinerad i dessa fall. I teorin måste man ta ett antigen test var 48:e timme när man är i Italien, men dessa registreras inte i svenska covidbevis. För de som redan uppfyller villkoren gällande vaccineringen bör det inte vara några bekymmer alls att resa till/i Italien.

Det här kan innebära en del utmaningar för oss som nu är på plats i Italien (eller planerar att resa hit) och har barn i åldern 13-18, bl.a. är det oklart om man behöver ta ett test för att få lämna landet, eftersom en av begränsningarna är att man inte får flyga utan green pass. Lite oklart om det gäller endast inrikesflyg eller ej, och inte helt klart om passet behövs för att få komma in på flygplatserna. Jag ska forska vidare i ämnet och återkommer :)
 

hco

Medlem
Artikeln i VG är lite missvisande. NRK har en lite bättre artikel. Stockholm går från grönt till orange:

Nye reiseråd – Italia, Island og San Marino blir oransje – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

Kan påverka oss trots vaccinerade om två veckor när vi skall efter planen åka till Norge.

Hur menar du? Undrar om det är något som jag missat. Vilka problem skulle det kunna bli för en vaccinerad?

Jag har förstått det som att om man är vaccinerad så är det inte några problem att åka till Norge och man behöver inte sitta i karantänhotell. Vilket jag tycker verkar även avspeglas i artikeln:

"I går annonserte det europeiske smittevernbyrået (ECDC) at Italia og Island skifter farge fra grønt til oransje, og at greske feriefavoritter blir mørkerøde.

Det betyr at en må i karantene ved innreise til Norge fra disse landene.

Man slipper å ha karantenen på karantenehotell om man er beskyttet mot koronaviruset. Det vil si at man enten er fullvaksinert, fått én vaksinedose, med varighet fra tre til 15 uker etter vaksinasjon eller har hatt koronaviruset de siste seks månedene, ifølge Regjeringen."
 

ekf

Medlem
Jag har förstått det som att om man är vaccinerad så är det inte några problem att åka till Norge och man behöver inte sitta i karantänhotell. Vilket jag tycker verkar även avspeglas i artikeln:
Du får skilja på att sitta i karantän och sitta i karantän på karantänhotell. Bara för att man slipper sitta i karantän på karantänhotell så slipper man inte karantän, som jag läste det häromveckan när inresa var aktuellt för mig.
 

trygve

Medlem
Du får skilja på att sitta i karantän och sitta i karantän på karantänhotell. Bara för att man slipper sitta i karantän på karantänhotell så slipper man inte karantän, som jag läste det häromveckan när inresa var aktuellt för mig.

Fullvaksinerte med EU-sertifikat er fritatt fra krav om test og karantene ved innreise til Norge, selv om man kommer fra røde områder.

Karantenesjekken: Se hvilke regler som gjelder for deg - Helsedirektoratet
 
  • Gilla
Reactions: ekf

hco

Medlem
Du får skilja på att sitta i karantän och sitta i karantän på karantänhotell. Bara för att man slipper sitta i karantän på karantänhotell så slipper man inte karantän, som jag läste det häromveckan när inresa var aktuellt för mig.

Som jag läser reglerna (och även min uppdragsgivare i Norge tolkar reglerna) är fullvaccinerade med rätt certifikat undantagna all typ av karantän i Norge.

Från Travel to Norway - regjeringen.no

The following groups can enter Norway at present:



    • foreign nationals who are fully vaccinated or who have recovered from COVID-19 in the past 6 months and who can document this with a COVID-19 certificate that has a QR code which can be verified by the Norwegian authorities
    • Minors travelling together with their parents who are exempt from the travel restrictions as a result of holding an EU Digital COVID Certificate
Mandatory testing, entry registration, a duty to quarantine and, in certain cases, a duty to stay at a quarantine hotel still apply for people who are allowed to enter Norway, but there are exemptions for certain groups.

People who are fully vaccinated or who have recovered from COVID-19 in the past 6 months, and who can document this with a verifiable COVID-19 certificate that is connected to the EUDCC gateway, will be able to enter Norway freely, regardless of which country they are travelling from.

These people are exempt from the duty to quarantine, testing prior to arrival, testing at the border, and the requirement of entry registration.

Gjorde en runda tidigare i år som ovaccinerad men från gruppen "utlendinger som jobber innenfor kritiske samfunnsfunksjoner". Då var det karantänhotell mm. Det var iofs intressant, hade fin havsutsikt och det var relativt bra mat (om än små portioner), men det räcker att uppleva det en gång kanske...

Nu fullvaccinerad och med Q R-kod från Covidbevis räknar vi med att det är bara att åka och jobba. Vi får se hur det går när det är dags i september! =)
 

SK989

Medlem
Estland skärper sina regler fr.o.m. 9 augusti för allt från sportevenemang till museer, restauranger, bio eller SPA - i princip alla offentliga arrangemang omfattas, såväl inomhus som utomhus. Arrangörer måste fr.o.m. detta datum kontrollera att deltagare är fullt vaccinerade alternativt har haft covid senaste sex månaderna, eller uppvisar nytaget negativt covidtest. Följande undantag finns:

-Om antalet personer är högst 50 (inomhus) eller 100 (utomhus) behöver inga kontroller göras.
-Personer under 18 år undantas från att uppvisa vaccination, negativt covidtest etc.
-Tillträde till hotell etc. begränsas inte.

Krav på munskydd i kollektivtrafiken återinförs 2 augusti (gäller ej barn under 12).

Inresekraven till Estland förändras däremot inte, d.v.s. resande från Sverige och andra länder med låg smittspridning (= under 75 per 100 000 invånare) kan resa in utan särskilda krav.
 

JacobGBG

Medlem
På PMI var det förhållande strukturerad kontroll av dokument. Till skillnad från de flesta destinationer så nyttjade man faktiskt olika kontroller (fast/standard).
 

M.K

Medlem
Jag kan bekräfta att vaccinerade går rätt igenom tullen på OSL, var noll personer före mig i kön för att visa vaccinpass. Den andra för icke vaccinerade gick från tax-free hela vägen bort till höger, säkert en halv dags väntan för dem när jag var där sist.
 
Toppen