Senaste nytt

Kan detta betyda att USA öppnar upp?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Senator

Moderator
Turkiet var kanske ett dåligt exempel, vi kan ta Chile istället. Som du nämner finns det ju en grupp länder som släpps in, utan visum, och jag har svårt att se det vetenskapliga resonemanget bakom det beslutet. Men visst, det är möjligt att det finns en logik, bara jag som inte ser den vid ett snabbt getöga :)

Jag kan hålla med att det är ohört märkligt att inte alla ESTA länder behandlas lika:
Travelers Prohibited from Entry to the United States | CDC

Det betyder också att länder som Australien, Nya Zealand, Japan, Sydkorea kan resa. Dock är det väl i praktiken svårt om inte omöjligt.
 
Jag kan hålla med att det är ohört märkligt att inte alla ESTA länder behandlas lika:
Travelers Prohibited from Entry to the United States | CDC

Det betyder också att länder som Australien, Nya Zealand, Japan, Sydkorea kan resa. Dock är det väl i praktiken svårt om inte omöjligt.
Ja och att inte ens sånna som du får åka på jobbresor dit är ju helt galet. Hindrar ju handeln mellan EU och USA. Att inte Svensson kan åka och kolla på Frihetsgudinnan, det kan jag tycka är okej.
 
Jag tror att det ligger nån politik bakom detta. Kanske har och göra med vaccinexport och annat som USA och EU inte är överens om. Bara en gissning eftersom saken i sig är så orimlig.
 

Homer

Medlem
Biden har ju flera gånger angripit Trump och hans sätt att hantera krisen,
den senare väntar säkert på ett tillfälle att ge igen.
Om Biden lättar på inreserestriktionerna, i synnerhet från Europa, och smittalen i USA ökar
så går det ju att skylla på det som anledning även om det inte alls är så.

Det var ju Trump som införde reseförbudet med motivationen:
“The European Union failed to take the same precautions and restrict travel from China and other hot spots.
As a result, a large number of new clusters in the United States were seeded by travelers from Europe.”

Om någon tvivlar på att det var ett politiskt påhitt så var ju UK, som redan då hade nästan lika höga smittal som Italien,
till att börja med undantaget.
 

Homer

Medlem

palmen

Moderator
Samtidigt gick ju chatflights ut för 10 dagar sedan och berättade att USA snart skulle öppna och att de har mycket bonusresor dit. Har chatflights info som övriga världen inte har tillgång till?
Screenshot_20210730-145820_Messenger.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen