Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Bankiren

Medlem
Dagens största skämt: Jag fick ett SMS från Vaccina att det nu är dags att boka dos 2. Noll lediga tider... det finns alltså inga tider att boka för dos 2 överhuvudtaget.

Samma för mig. Men jag tror att man släpper fler tider så småningom, jag kan boka tidigast den 8 augusti.

Edit: när man talar om trollen… Kollade nu, och nu fanns det gott om tider här i Malmö.
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
Det beror på vaccinatör och inte vilken Region. Vaccina och ett antal andra operatörer har detta märkliga upplägg, hade jag vetat detta innan hade jag valt en annan vaccinatör. De flesta har det upplägg som @aikelo beskriver.

Jag var i kontakt med Vaccina nu och det var goddag yxskaft svar från dem.
Du får väl vaccin-turista i huvudstaden då, vi har gott om lediga tider för tillfället enligt uppgift.
 

hco

Medlem
Dagens största skämt: Jag fick ett SMS från Vaccina att det nu är dags att boka dos 2. Noll lediga tider... det finns alltså inga tider att boka för dos 2 överhuvudtaget.

Tråkigt! Så var det när jag fick sms om dos 1. Sthlm.

Fick sms i förrgår. Många lediga tider. Kunde boka dos 2 nästa dag (dvs i går).

Edit: inget krav på att använda samma utförare här. Jag använde olika.
 

Jonas C

Medlem
Nån som vet om det är något speciellt som krävs vid tillbakaresa från Grekland till Sverige? Via CPH i dagsläget men funderar på att hitta en direktresa istället. Ej vaccinerad, men frågan är om det krävs PCR / antigen.
Boka direktflyg för att vara på den säkra sidan. För osäkert med byten i Europa, i synnerhet Köpenhamn.
 

Thornado

Medlem
Det där med att boka dos 2 för sig tycker jag låter som en konstig grej i Sverige, vilket syfte har det? Här får man alltid två tider direkt (logiskt) och Sverige brukar vara mer effektivt än Tyskland inom allt som har med myndigheter att göra..

Som sagt var något som varierar mellan län/regioner. Här i Region Stockholm så får man boka sin tid för dos 2 själv.
Poängen som jag kan se med det systemet är väl att det minskar antalet no shows och folk som ska hålla på och boka om sina tider. Det är ju trots allt en hel del personer som kan ha jobb där de inte kan gå ifrån närsomhelst under arbetsdagen och nu under semestertider så lär ju många vara på annan ort (även om det rekommenderas att man prioriterar sin andra dos över semester). Bäst vore väl förstås om man automatiskt fick en tid för dos 2 så man är garanterad att få en tid men fortfarande hade ett enkelt sätt att boka om tiden online om den första tiden inte passar.

Du får väl vaccin-turista i huvudstaden då, vi har gott om lediga tider för tillfället enligt uppgift.

Korrekt, åtminstone på vissa vaccinationsplatser. Jag tog min andra spruta på Kistamässan igår och det fanns tider att boka under hela dagen. Pga att väderleksrapporterna sa att det skulle regna så visste jag inte om jag skulle vilja cykla till Kista, så jag bokade inte tid förrän jag var på kontoret i Kista ett par timmar innan jag sen tog sprutan.
När jag tog första sprutan så var det kö runt halva kvarteret utanför och full rulle där inne, men nu var det ingen före mig i kön och de flesta båsen hade inget att göra.

Edit: Som @hco skriver så hade jag kunnat boka dos 2 hos en annan utförare i Stockholm, men jag är dock lite tveksam om det är möjligt för "vaccinturister" att boka dos 2 i Stockholm via Alltid Öppet-appen om de har tagit första dosen någon annanstans.
 

Hachans

Medlem
Som sagt var något som varierar mellan län/regioner. Här i Region Stockholm så får man boka sin tid för dos 2 själv.
Poängen som jag kan se med det systemet är väl att det minskar antalet no shows och folk som ska hålla på och boka om sina tider. Det är ju trots allt en hel del personer som kan ha jobb där de inte kan gå ifrån närsomhelst under arbetsdagen och nu under semestertider så lär ju många vara på annan ort (även om det rekommenderas att man prioriterar sin andra dos över semester). Bäst vore väl förstås om man automatiskt fick en tid för dos 2 så man är garanterad att få en tid men fortfarande hade ett enkelt sätt att boka om tiden online om den första tiden inte passar.

Precis så gjorde Uppsala för sina riskgrupper vilket var mycket effektivt och framgångsrikt. Du fick ett brev med två tider, passade dem inte kunde du gå in på 1177 och boka om.
 

ekf

Medlem
Precis så gjorde Uppsala för sina riskgrupper vilket var mycket effektivt och framgångsrikt. Du fick ett brev med två tider, passade dem inte kunde du gå in på 1177 och boka om.
I regionen där jag bor så fick man boka in dos 2 på plats precis innan man fick dos 1. Jag fick välja tidpunkt själv, men det var tvunget att vara 7 veckor bort… Tycker att det var en smidig lösning på problemet :)
 
Toppen