Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

SK989

Medlem
Tog färja mellan Helsingborg och Helsingör häromdagen. På danska sidan gällde det att visa vaccinbevis eller covidbevis. Men på svenska sidan ingen kontroll :)

5cc27f70601edbd11bf016682fe32367.jpg
Inte så konstigt. Sverige har slopat de särskilda inresekraven p.g.a. coronan gentemot alla nordiska länder, d.v.s. det räcker med att man reser in i Sverige från ett nordiskt land för att vara undantagen från de särskilda inresekraven, man behöver vare sig vara medborgare eller bosatt i Norden. Logiskt att gränsen mot Danmark är öppen? Njae, smittspridningen i Danmark är ca 10 ggr högre än i t.ex. Tyskland, trots det är svenska gränsen öppen mot Danmark men inte mot Tyskland - då ska man som huvudregel ha covidtest.

Med andra ord ska samtliga passagerare som kommer med färjan från Tyskland till Skåne passera gränskontroll men inte de som kommer med färjan från Danmark till Skåne. Jag antar att man vill värna det nordiska samarbetet och hoppas att Danmark slopar inresekraven från Sverige om vi slopar det för inresande från Danmark.
 
Last edited:

char

Medlem
Jo jag håller med dig fullständigt. Dessutom står det PCR efter ankomst, inget snabbt och skonsamt antigen. Nej tack som sagt, finns numera tillräckligt många länder att åka till som inte kräver något alls av fullt vaccinerade.
Är antigen mer skonsamt, är det inte bara analysmetoden som skiljer? Är väl fortfarande pinne långt in i näsan?
 

NyfikenGrau

Medlem
Är antigen mer skonsamt, är det inte bara analysmetoden som skiljer? Är väl fortfarande pinne långt in i näsan?

Vet inte hur det är annars, men "rapid antigen test" som görs gratis här i Tyskland tas inte långt in. Om man gör PCR körs pinnen in längre. Utgick från att andra antigentester var lika enkla men kanske är fel.
 

GOTBound

Medlem
Dagens största skämt: Jag fick ett SMS från Vaccina att det nu är dags att boka dos 2. Noll lediga tider... det finns alltså inga tider att boka för dos 2 överhuvudtaget.
 

NyfikenGrau

Medlem
Dagens största skämt: Jag fick ett SMS från Vaccina att det nu är dags att boka dos 2. Noll lediga tider... det finns alltså inga tider att boka för dos 2 överhuvudtaget.

Det där med att boka dos 2 för sig tycker jag låter som en konstig grej i Sverige, vilket syfte har det? Här får man alltid två tider direkt (logiskt) och Sverige brukar vara mer effektivt än Tyskland inom allt som har med myndigheter att göra..
 

JAM(1)777

Medlem
Så nu har även SAS och IATA uppdaterat sin sida om inresa till CPH med flyg och vad som gäller om man t ex bor i Skåne och avser fortsätta hem. Inget negativt test av något slag behövs från gröna och gula länder
 

Attachments

  • 2212416F-960B-4C53-BC27-B769034B5C78.png
    2212416F-960B-4C53-BC27-B769034B5C78.png
    186 KB · Visningar: 99

GOTBound

Medlem
Det där med att boka dos 2 för sig tycker jag låter som en konstig grej i Sverige, vilket syfte har det? Här får man alltid två tider direkt (logiskt) och Sverige brukar vara mer effektivt än Tyskland inom allt som har med myndigheter att göra..

I Halland får man tid direkt för spruta 2.
Det beror på vaccinatör och inte vilken Region. Vaccina och ett antal andra operatörer har detta märkliga upplägg, hade jag vetat detta innan hade jag valt en annan vaccinatör. De flesta har det upplägg som @aikelo beskriver.

Jag var i kontakt med Vaccina nu och det var goddag yxskaft svar från dem.
 
Toppen