Senaste nytt

Biltåg i Europa

NyfikenGrau

Medlem
För just vin finns ju i princip alltid färdiga rutiner för frakt redan hos själva vingården och har själv utnyttjat det flera gånger, särskilt utanför Europa. Men vad gäller all annan frakt så nej tack, avsevärt enklare i egen bil.
 
@Cristoffer Cedergren ursäkta att jag lägger mig i din konsumtion av vin, men vad säger din läkare att du dricker pallar med vin?
De finns läkare här på forumet du, kanske skall konsultera dem om konsumtionen.
Haha tack för omtanken. Men har en ganska stor samling vin

Edit; och for the record även fransk lantcider. Brukade köpa 150 flaskor i Normandie à €2 per st
 
Last edited:

GOTBound

Medlem
Väldigt intressant idé som förmodligen underlättar om biltåg behöver säljas in politiskt. Den långa restiden bör ju också möjliggöra (ur operatörens/lokets synvinkel) långsammare/svagare = billigare uppladdning än normalt. Kanske till och med blir ett krav med elbil, isf har vi ett ytterst miljövänligt alternativ till flyg+hyrbil. Medveten om att det redan idag går att åka tåg och hyra elbil på destinationen, men ändå intressant och med möjlighet till att ta med mycket bagage.
Om jag helt går out of the box deluxe så kan vi tänka oss ett scenario där bilarnas batterier laddas under färd och sen används för sträckor som inte är strömsatta där det normalt krävs diesellok och matar ström tillbaka till loket, förutsatt att laddningen optimeras med en en inte allt för komplicerat lastbalansering mellan 7,5 kW laddning och snabbladdning och sista delen inte är strömlös kan passageraren köra ut med fulladdad bil… win-win.

EDIT: Fråga till de tågkunniga, hur mycket extra kW klarar tåget [transformatorn] att ta emot och skicka vidare utöver den som använder de för att driva loket framåt? Jag tänker en kallstart i -20 C från stillastående drar en del kW [toppeffekt vs. kontinuerlig effekt]. Hur länge kan man belasta transformatorn med toppeffekt etc.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Om jag helt går out of the box deluxe så kan vi tänka oss ett scenario där bilarnas batterier laddas under färd och sen används för sträckor som inte är strömsatta där det normalt krävs diesellok och matar ström tillbaka till loket, förutsatt att laddningen optimeras med en en inte allt för komplicerat lastbalansering mellan 7,5 kW laddning och snabbladdning och sista delen inte är strömlös kan passageraren köra ut med fulladdad bil… win-win.

EDIT: Fråga till de tågkunniga, hur mycket extra kW klarar tåget [transformatorn] att ta emot och skicka vidare utöver den som använder de för att driva loket framåt? Jag tänker en kallstart i -20 C från stillastående drar en del kW [toppeffekt vs. kontinuerlig effekt]. Hur länge kan man belasta transformatorn med toppeffekt etc.

Rolig idé! Batteritåg kommer ju mer och mer i Tyskland framförallt.

Tittade på energibehovet över 40km utan el (fanns något färdigt exempel). Behövs rätt många Tesla ombord för att ha energilagring nog, men det skulle kunna gå i teorin.

Det finns ju inga tåg förberedda för vidarematning av denna typ idag, och med tanke på olika energistandarder så gissar jag att det bara skulle gå i länder med 15-25KV matning (Sverige 15KV). Kan tänka mig att gränsöverskridande trafik skulle bli rätt knepigt, men beror väl på länderna man passerar. Ungerns standard räcker väl knappt till en rakapparat utöver energibehovet för framdrift (raljerar givetvis).

Ultimat test skulle kanske Finland vara. 25KV AC och biltåg kvar på 3-4 linjer. De behöver väl bygga om hela tåget, men teoretiskt kanske de kan ladda elbilarna ombord.
Incitamentet är väl dock inte så stort då hela sträckorna de opererar på är elektrifierade :p

Har läst att Stena Line kikar på denna lösning för sina fartyg, och teoretiskt borde väl ett biltåg vara än lättare iom att man ju ofta har viss energimatning på delsträckor. Jag antar att färjan är någon slags hybrid med diesel.
 
Om jag helt går out of the box deluxe så kan vi tänka oss ett scenario där bilarnas batterier laddas under färd och sen används för sträckor som inte är strömsatta där det normalt krävs diesellok och matar ström tillbaka till loket, förutsatt att laddningen optimeras med en en inte allt för komplicerat lastbalansering mellan 7,5 kW laddning och snabbladdning och sista delen inte är strömlös kan passageraren köra ut med fulladdad bil… win-win.

EDIT: Fråga till de tågkunniga, hur mycket extra kW klarar tåget [transformatorn] att ta emot och skicka vidare utöver den som använder de för att driva loket framåt? Jag tänker en kallstart i -20 C från stillastående drar en del kW [toppeffekt vs. kontinuerlig effekt]. Hur länge kan man belasta transformatorn med toppeffekt etc.

Nu blir det lite OT.
Finns det idag någon kabel som man kan
(nöd) ladda en Tesla från en annan Tesla?
 

henrik l

Medlem
Mycket intressant, aldrig hört talas om förut! Betydligt längre sträcka än de som körs idag, dock såklart viss risk för dåligt kundunderlag i norra änden...

Tror vi talar om förra årtusendet:p Vet att jag pratade med en konduktör om detta på en resa med nattåget norrut. Nu var väl han kasnke inget sanningsvittne, men en anledning till att det försvann snabbt skulle ha varit att man hade lyckats tappa några bilar under resorna.
 

henrik l

Medlem
Nu är det ju ett bra tag sedan sedan jag körde upp MC'n på biltåget när jag skulle till Sardinien eller Sicilien. Nu kan ju prissätttningen ha ändrats men så länge man höll sig inom Tyskland, typ Hamburg - Lörrach (Basel), eller Hamburg - München, så var det mycket prisvärt. Skulle man längre drog priserna iväg. Men Hamburg/Hanover - Lörrach var helt suveränt om man skulle till Genua och vidare med färja till Sicilien eller Sardinien. Det var en mycket behaglig dagsresa över Alperna.
 

NyfikenGrau

Medlem
Kollade priser nu på Urlaub Express, de som kör Hamburg-Lörrach och Hamburg-Verona exempelvis, fullständigt sjukt med uppåt 5000 kr för en sovkupé för 2 pers (exkl biltransport alltså) nu i augusti/september, uppåt 25k tor Hamburg-Verona för 2 pers sovkupé + bil :eek: Tydligen har efterfrågan varit (och är) enorm i sommar enligt företaget själva, så att de har fått sätta in flera extratåg:
Huge demand! Urlaubs-Express launches additional trains – Urlaubs-Express

Hittade däremot ett avsevärt billigare biltåg, de "tjeckoslovakiska" som t.ex. går Prag-Kosice:
Automobile Train | České dráhy

Under 1000 kr enkel väg för förare + bil låter ju humant. Kan vara intressant för de som ska till Ukraina, Rumänien, östra Ungern och såklart Slovakien.
 
Toppen