Om jag helt går out of the box deluxe så kan vi tänka oss ett scenario där bilarnas batterier laddas under färd och sen används för sträckor som inte är strömsatta där det normalt krävs diesellok och matar ström tillbaka till loket, förutsatt att laddningen optimeras med en en inte allt för komplicerat lastbalansering mellan 7,5 kW laddning och snabbladdning och sista delen inte är strömlös kan passageraren köra ut med fulladdad bil… win-win.
EDIT: Fråga till de tågkunniga, hur mycket extra kW klarar tåget [transformatorn] att ta emot och skicka vidare utöver den som använder de för att driva loket framåt? Jag tänker en kallstart i -20 C från stillastående drar en del kW [toppeffekt vs. kontinuerlig effekt]. Hur länge kan man belasta transformatorn med toppeffekt etc.
Rolig idé! Batteritåg kommer ju mer och mer i Tyskland framförallt.
Tittade på energibehovet över 40km utan el (fanns något färdigt exempel). Behövs rätt många Tesla ombord för att ha energilagring nog, men det skulle kunna gå i teorin.
Det finns ju inga tåg förberedda för vidarematning av denna typ idag, och med tanke på olika energistandarder så gissar jag att det bara skulle gå i länder med 15-25KV matning (Sverige 15KV). Kan tänka mig att gränsöverskridande trafik skulle bli rätt knepigt, men beror väl på länderna man passerar. Ungerns standard räcker väl knappt till en rakapparat utöver energibehovet för framdrift (raljerar givetvis).
Ultimat test skulle kanske Finland vara. 25KV AC och biltåg kvar på 3-4 linjer. De behöver väl bygga om hela tåget, men teoretiskt kanske de kan ladda elbilarna ombord.
Incitamentet är väl dock inte så stort då hela sträckorna de opererar på är elektrifierade
Har läst att Stena Line kikar på denna lösning för sina fartyg, och teoretiskt borde väl ett biltåg vara än lättare iom att man ju ofta har viss energimatning på delsträckor. Jag antar att färjan är någon slags hybrid med diesel.