Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Kimmen00

Medlem
Befinner mig nu i Italien (Emilia Romagna) och här är allt ”som vanligt”, när det kommer till öppettider, restauranger, vilka verksamheter som är öppna etc. Visst finns det begränsningar, som t.ex. hur många som får vara samtidigt i ett omklädningsrum till poolen, att varannan sittplats på flygplatsen är avspärrad etc. etc. men det är inget som påverkar en normal semester.
Jag upplever ingen trängsel, men det är heller inte på något sätt folktomt.

Två saker slår mig, och som jag la märke till redan förra sommaren, men som nu blivit ännu värre.
Det första är användningen av munskydd, som närmast kan beskrivas som en fars. Det är obligatoriskt inomhus, och om det uppstår folksamlingar utomhus där det inte går att hålla avstånd. Munskydden åker av och på, täcker ibland bara hakan, ibland munnen och i bland även näsan. Många har sytt egna. Efter några sonderingar visar det sig att de som sytt egna gjort det för att det ”inte går att andas i de som man egentligen ska ha”. Engångsskydd återanvänds, flergångsskydd tvättas inte, skydd hänger på armen, läggs på bord o.s.v.
- kort sagt, munskydd används, men det är ljusår från att användas så som det nog är tänkt.

Den andra saken är att jag märkt att många som jag pratat med, speciellt äldre, blivit uppskrämda. Trots att de är fullvaccinerad, smittspridningen är på historiskt låga nivåer och vi är utomhus, har de munskydd och säger att de är oroliga för att bli sjuka. De undviker att besöka butiker och röra sig i miljöer med andra människor. Visst kan man tycka att det är bra på ett sätt, att de tar ansvar och bidrar till minskad smitta, men jag får en allt starkare känsla av att det är irrationellt och att de går miste om mer än nödvändigt. Rapportering i media, höga dödstal tidigare under pandemin och rykten verkar ha gjort att rädslan sitter djupt.

Hela munskyddspolitiken är en fars enligt mig.
I Kroatien för andra gången denna sommar, nu i Istrien. Här har de i princip inga smittade alls (4 aktiva fall just nu), det enda man märker av corona är just munskyddstvånget inomhus. Dock är ju följsamhet låg, mer eller mindre alla har det men på armen, hakblöja, över munnen och en minoritet har det över näsan. Skydden läggs på bord, knöglas i fickor etc, inga håller avstång överhuvudtaget, tvärtom trångt i resturanger, man fick kryssa mellan massorna i Pula... Massor av turister, känns som pre-corona.
Här i Poreč är 80% av turisterna tyskar eller österrikare och de är ju de som följer kraven bäst, medan öststatsturister ofta struntar i munskydden inomhus.
Överlag mkt trevligt för övrigt, god mat! Massa tryffel, mkt billigare än Dubrovnik och trevligt folk.
 

Veratio

Medlem
För en uppenbarligen under medel begåvning, har kollat sweden abroad och jag uppfattar det som att jag kan sätta mig i bilen, köra igenom Danmark, vara i Flensburg med omnejd några timmar för att köpa whiskey och köra samma väg tillbaka när jag är fullvaccinerad och det har gått två veckor. Visst!?
 

NyfikenGrau

Medlem
För en uppenbarligen under medel begåvning, har kollat sweden abroad och jag uppfattar det som att jag kan sätta mig i bilen, köra igenom Danmark, vara i Flensburg med omnejd några timmar för att köpa whiskey och köra samma väg tillbaka när jag är fullvaccinerad och det har gått två veckor. Visst!?

Om du är fullvaccinerad + 2 veckor kan du göra betydligt mer än så, allt du vill inom EU i princip, inkl hotell och restaurang och affärer hur mycket du vill.
 
Inget nytt om USA och det jag läst senast idag är att man måste ha varit utanför Schengen i minst 14 dagar för att få komma in i USA eftersom hela EU är klassificerat som ett riskland vad gäller Covid-19. Ingen logik bakom det såklart men det är inte mycket logik i något just nu
 
Hej,
Någon som visat upp vaccinbevis till Kroatien med endast en spruta, sticker på lördag och det står överallt att det räcker med en spruta, men alltid bra att dubbelkolla.
 

aruba1

Medlem
Hej,
Någon som visat upp vaccinbevis till Kroatien med endast en spruta, sticker på lördag och det står överallt att det räcker med en spruta, men alltid bra att dubbelkolla.
Vi har precis kommit till Dubrovnik. Checkade in i CPH. Damen i incheckningsdisken bekräftade att det räckte med en spruta. Dock hade min sambo precis fått spruta 2 för 5 dagar sedan. Även det räckte förstås. Själv har jag 2 sprutor + 14 dagar. Bra att veta är att SAS Loungen i CPH kräver endast en spruta. När vi väl kom fram till DBV kollade passkontrollen på allas covid bevis alt negativt testbevis. En hel del kö till passkontrollen då vi landade samtidigt med en flight från Belgrad och en annan flight från Wien.
 

011430121

Medlem
Var i Paris i helgen, alla bar munskydd i kollektivtrafiken även barn, samtliga bar även munskydd på gatorna men de flesta hade dem på armen.
Satt du på en uteservering och skulle gå in och tvätta händerna var du tvungen att sätta på skyddet där det uppenbarligen skall sitta på munnen.

Inne på publika områden på hotellet var det munskydd på.
Hotellet kollade mitt vaccinations intyget samt han tog en kopia på det.

Tåget mellan Paris och Bryssel munskydd på, ingen servering ombord på tåget, en dam gick med en sprayflaska och torkade allt hon såg, ytterkanterna på hatthyllor, bord, handtag o.s.v.

I Belgien känns det mera som om man bär munskydd utomhus, jag reagerade när man såg personer som inte bar munskydd på munnen.

Har inte behövt visa vaccinations intyget för att komma in i Belgien varken för tågresan eller på hotellet.

I båda länderna bär servicepersonalen så väl på restaurang som hotell alltid munskydd,

Jag upplever även att allmänheten håller avstånd där det går, i T banan i Paris gick det inte utan där var det trångt som i en sardinburk. (Ett uttryck som min mormor använde)
 

JAM(1)777

Medlem
Vi har precis kommit till Dubrovnik. Checkade in i CPH. Damen i incheckningsdisken bekräftade att det räckte med en spruta. Dock hade min sambo precis fått spruta 2 för 5 dagar sedan. Även det räckte förstås. Själv har jag 2 sprutor + 14 dagar. Bra att veta är att SAS Loungen i CPH kräver endast en spruta. När vi väl kom fram till DBV kollade passkontrollen på allas covid bevis alt negativt testbevis. En hel del kö till passkontrollen då vi landade samtidigt med en flight från Belgrad och en annan flight från Wien.
Vi behövde inte visa något i loungen på CPH, detta var 22:e juli bara att traska in…
 
Toppen