Senaste nytt

Kan detta betyda att USA öppnar upp?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Senator

Moderator
Jag tolkade ditt inlägg som att USAs agerande vilade på vetenskap, medan jag har svårt att få ihop att en ovaccinerad turk är välkommen, men inte en (o)vaccinerad svensk. Jag skulle hävda att det GÅR emot vetenskapen att släppa in människor i landet baserat på nationalitet, och inte baserat på om de testats negativt, är vaccinerade eller något annat kopplat mer direkt till smittspridning/risk.

Se min andra kommentar också. Du blandar i mitt tycke äpplen och päron när du jämför länder med/utan visumkrav. I praktiken är det stängt för Turkiet då det är svårt att få visum just nu.
 

Bankiren

Medlem
All vetenskaplig evidens, som jag har förstått det, i dag tyder på att vaccinerade inte driver smittspridningen. Att neka vaccinerade från att resa in handlar nog enbart känslor, att det ”känns” riskabelt.

USA:s problem kretsar inte kring att släppa in vaccinerade européer - utan deras problem kretsar kring antivaccinationsrörelsen. Och där har de nog ett ganska besvärligt problem.
 

Kimmen00

Medlem
All vetenskaplig evidens, som jag har förstått det, i dag tyder på att vaccinerade inte driver smittspridningen. Att neka vaccinerade från att resa in handlar nog enbart känslor, att det ”känns” riskabelt.

USA:s problem kretsar inte kring att släppa in vaccinerade européer - utan deras problem kretsar kring antivaccinationsrörelsen. Och där har de nog ett ganska besvärligt problem.

Som nån infektionsläkare sa igår: detta blir nu en pandemi för de ovaccinerade..
 

RickardG

Medlem
Se min andra kommentar också. Du blandar i mitt tycke äpplen och päron när du jämför länder med/utan visumkrav. I praktiken är det stängt för Turkiet då det är svårt att få visum just nu.
Turkiet var kanske ett dåligt exempel, vi kan ta Chile istället. Som du nämner finns det ju en grupp länder som släpps in, utan visum, och jag har svårt att se det vetenskapliga resonemanget bakom det beslutet. Men visst, det är möjligt att det finns en logik, bara jag som inte ser den vid ett snabbt getöga :)
 

Hachans

Medlem
All vetenskaplig evidens, som jag har förstått det, i dag tyder på att vaccinerade inte driver smittspridningen. Att neka vaccinerade från att resa in handlar nog enbart känslor, att det ”känns” riskabelt.

USA:s problem kretsar inte kring att släppa in vaccinerade européer - utan deras problem kretsar kring antivaccinationsrörelsen. Och där har de nog ett ganska besvärligt problem.

Antivaxxerproblematiken är stor inte bara för USA utan även Europa och exempelvis Indien. Och det är besvärligt för alla. Och sjukt frustrerande för oss som bara vill ut och resa.
 

Jonas C

Medlem
Turkiet var kanske ett dåligt exempel, vi kan ta Chile istället. Som du nämner finns det ju en grupp länder som släpps in, utan visum, och jag har svårt att se det vetenskapliga resonemanget bakom det beslutet. Men visst, det är möjligt att det finns en logik, bara jag som inte ser den vid ett snabbt getöga :)
Både Chile och Förenade Arabemiraten förlitade sig stort på det kinesiska vaccinet som inte visade sig vara speciellt effektivt mot att förhindra allvarlig sjukdom. Fortsatt hög smittspridning i bägge länderna och toklugnt att resa in i USA.
 

Bankiren

Medlem
Nu får man snart bege sig ut på gatorna för att protestera. Dags att stänga gränsen mot USA!

Skämt åsido. Jag tycker bara att det är riktigt uselt hur USA har hanterat detta.

Chattade förresten med NCL om vår kommande kryssning. Stollen på deras kundtjänst förstod inte alls min frågeställning, och hävdade att man kunde komma in till USA som fullt vaccinerad. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen