Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

NotRyan

Medlem
Det fick dig ju att gå och ta testet. Vilket är det enskilt viktigaste målet med det. Och förhoppningsvis hade du agerat på ett annat sätt om testet varit positivt istället för negativt.


Ja, förutom...



.. just det.

Men "ej haft covid de senaste 6 månaderna", är det mer än 6 månader sedan du haft det så gäller inte undantaget. Likaså gäller det inte om du bara har fått en vaccinspruta och fått den för mindre än 3 veckor sedan. Eller om du faktiskt har symptom.



En allmän rekommendation är ju det starkaste fohm överhuvudtaget kan gå ut med. Självklart ska det följas.

Japp, vi som jobbar med/mot myndigheter vet att svenska myndigheters rekommendationer ska läsas som krav egentligen. Men det är ett ord som folk i allmänhet tolkar som om det vore en vinrekommendation på restaurang. Vilket är lite problematiskt kan jag tycka, men det är en diskussion utanför trådens omfång.

Att testa sig är viktigt, jag har resor bokade i höst som jag vill blir av.

Bara för att ytterligare poängtera det ni säger...
FB_IMG_1607199486875-1.jpg
 
Jag är i Norrbotten och norr om Luleå är det verkligen nästan helt tomt på turister här. Jag har funderat lite på varför. Antagligen för att det länge var rött på ECDC-kartan och fortfarande inte är grönt för alla. Finnarna och norskarna håller sig till Västerbotten hör jag. De internationella midnattssols-turisterna, från USA och Asien, har inte hittat tillbaka än och svenskarna åker hellre söder ut eller fjällvandrar. Eller? Såg dock ett par MC-killar från Nederländerna idag. Är nog mer safe här för dem än hemma :)
 

Ricci

Medlem
Jag är i Norrbotten och norr om Luleå är det verkligen nästan helt tomt på turister här. Jag har funderat lite på varför. Antagligen för att det länge var rött på ECDC-kartan och fortfarande inte är grönt för alla. Finnarna och norskarna håller sig till Västerbotten hör jag. De internationella midnattssols-turisterna, från USA och Asien, har inte hittat tillbaka än och svenskarna åker hellre söder ut eller fjällvandrar. Eller? Såg dock ett par MC-killar från Nederländerna idag. Är nog mer safe här för dem än hemma :)
Drar till LLA på lördag och kör en road trip söderut. Efter min tågresa från Köln-Düsseldorf i torsdags (med typ japansk infösning metod) pga översvämningarna så är jag glad att jag är fullt vaccinerad.
 
Drar till LLA på lördag och kör en road trip söderut. Efter min tågresa från Köln-Düsseldorf i torsdags (med typ japansk infösning metod) pga översvämningarna så är jag glad att jag är fullt vaccinerad.
Söder om Luleå var det smockat. Jag försökte äta lunch i Byske eller Piteå (Västerbotten) men det var fullt överallt.

Norr om Haparanda; mötte inte en husbil eller husvagn på 45 km.
 

Fredde_G

Medlem
När det kommer till tester hit eller dit, när jag var i Colombia i februari så testade jag mig innan avfärd PCR test och antikroppstest(negativt), efter 5 dagar i Colombia så testades jag igen för att få komma in på en resort(negativt). Man tog feber på en när man gick in på restaurang eller i en butik hela tiden(ingen feber). Mitt under resan…KÄNDE MIG LITE RISIG OCH HADE HUVUDVÄRK EN KVÄLL. Allt bra på morgonen igen.
Kommer hem efter 2 veckor, gör 2st PCR tester(båda negativa).
Efter ytterligare en vecka gör jag en antikroppstest, har antikroppar.
 

Mr Basic

Medlem
När det kommer till tester hit eller dit, när jag var i Colombia i februari så testade jag mig innan avfärd PCR test och antikroppstest(negativt), efter 5 dagar i Colombia så testades jag igen för att få komma in på en resort(negativt). Man tog feber på en när man gick in på restaurang eller i en butik hela tiden(ingen feber). Mitt under resan…KÄNDE MIG LITE RISIG OCH HADE HUVUDVÄRK EN KVÄLL. Allt bra på morgonen igen.
Kommer hem efter 2 veckor, gör 2st PCR tester(båda negativa).
Efter ytterligare en vecka gör jag en antikroppstest, har antikroppar.
Du kanske haft det (och tillfrisknat) innan avresa till Colombia?

Edit. Missade att du gjort antikroppstest innan :oops:
 

Hachans

Medlem
Du kanske haft det (och tillfrisknat) innan avresa till Colombia?

Edit. Missade att du gjort antikroppstest innan :oops:

Antagligen varit sjuk hemma med milda symptom då som så många andra. Antigentest är ju inte ett antikroppstest.

Antar det var antigentest som menades, antikroppstest är ju inte särskilt användbart för resor.
 
Maldiverna?
Har en resa till Hawaii bokad i Augusti som lutar åt att ställas in pga vi inte kommer in i USA. Har en plan B att åka till Malaga/Estepona där vi har tillgång till lägenhet. Men funderar även på Maldiverna. Vad är status för inresa där just nu? Vi är 4 pax med 2 doser vaccin. Kanske finns länk för detta redan men ej hittat något..
 
Toppen