Senaste nytt

Flyga med 1,5-åring: mellanlandning med Lufthansa Business Class eller direkt med charterflyg?

tidyverse

Medlem
I september planerar jag att genomföra den första flygningen sedan pandemin bröt ut förra året. Målet är Medelhavet, t.ex. Spanien eller Grekland. På resan medföljer en bebis på 1,5 år och jag funderar nu på hur resan kan läggas upp så smärtfritt som möjligt. Det finns två val där prisskillnaden inte tycks vara så stor:
  1. Direktflyg med charterflyg
  2. Lufthansa Business Class (via Frankfurt)
Så här tänker jag: fördelen med charterflyget är att resan blir kortare, men flyger man med Lufthansa i business class får man mer plats eftersom sätet mellan oss föräldrar blockeras och kan nyttjas om barnet behöver sova och/eller om man behöver avlastning från att ha barnet i knät. Charterflyg brukar väl i regel vara fullbokade och att sitta med en energifylld 1,5-åring i knät i fyra timmar är inte optimalt.

Vad har ni, som flugit med barn i denna ålder, för tankar?
 

DRG

Medlem
Jag skulle tagit direktflyget , definitivt skönt att bara ha en start och landning eftersom dessa är jobbigast för de små. Sedan antar jag att det är en prisskillnad mellan charter och business. Ta de pengarna och investera i ett eget säte till barnet.
 

andersl

Medlem
Vi flög Arlanda - Istanbul 3,5 timme och Istanbul - Jakarta 11 timmar i business med Turkish i förra veckan med vår son som är 19 månader.
Gick hur bra som helst, gott om plats för honom att sova, film att kolla på osv. Bra personal som lät oss få vår mat när han sov
Igår flög vi Jakarta - Bali 1,5 timme i en trång gammal A320 med Citilink, var ingen rolig upplevelse, trångt och han roade sig med att sparka på stolen framför och att fälla upp o ned bordet ett par hundra gånger.
Som tur var det det en väldigt tom flight så alla som satt i närheten av oss kunde flytta några rader :)

Så jag skulle säga business alla dar i veckan.
 

DRG

Medlem
Vi flög Arlanda - Istanbul 3,5 timme och Istanbul - Jakarta 11 timmar i business med Turkish i förra veckan med vår son som är 19 månader.
Gick hur bra som helst, gott om plats för honom att sova, film att kolla på osv. Bra personal som lät oss få vår mat när han sov
Igår flög vi Jakarta - Bali 1,5 timme i en trång gammal A320 med Citilink, var ingen rolig upplevelse, trångt och han roade sig med att sparka på stolen framför och att fälla upp o ned bordet ett par hundra gånger.
Som tur var det det en väldigt tom flight så alla som satt i närheten av oss kunde flytta några rader :)

Så jag skulle säga business alla dar i veckan.
Jag är enig om att business är bättre om de är en interkontinental 11 timmars flight. Nu är det ju dock inom Europa och 4 timmar och skillnaden mellan Business och Eko på Lufthansa är ju bara mittsätet (och viss service som dock på så korta flighter inte är något att direkt jubla över). Problematiken med kort avstånd till stolen framför är instiget sett detsamma, förutom då barnet sitter i det blockade mittsätet.
 

tidyverse

Medlem
Jag är enig om att business är bättre om de är en interkontinental 11 timmars flight. Nu är det ju dock inom Europa och 4 timmar och skillnaden mellan Business och Eko på Lufthansa är ju bara mittsätet (och viss service som dock på så korta flighter inte är något att direkt jubla över). Problematiken med kort avstånd till stolen framför är instiget sett detsamma, förutom då barnet sitter i det blockade mittsätet.

Precis, den stora skillnaden är ju det blockerade mittensätet som gissningsvis kan komma väl till hands. Åkte tåg häromveckan med barnet, det var väldigt skönt att sittplatsen bredvid var blockerad (pga restriktionerna). Om barnet sitter i mittensätet och sparkar (ska givetvis försöka undvika detta) drabbar det ju dessutom ingen eftersom sätet framför är tomt.

Prisskillnaden är obefintlig. Kostar ungefär 9000 kr t/r för 2 vuxna + spädbarn oavsett destination och oavsett om man åker direkt (charter eller SAS go) eller LH business.
 

Kris

Medlem
Nog ytterst individuellt, men våra barn har aldrig haft problem med start och landning. Såklart kan der vara dåliga dagar och sprall i benen... Men preppar man så brukar det gå bra.

Jag hade valt LH business om ni inte har bråttom och det är luft mellan flygen. Nu vet jag inte om corona fått en del av service att stryka på foten, men tidigare erfarenhet har det varit super både i luften och lufthansas lounger, med små saker till barnen osv. Som du nämner så får ni dessutom mer plats i flyget.
 

Sullon

Medlem
Direktflyg, tid på resande fot bör minimeras med så små barn. Om humöret plötsligt vänder så blir allting väldigt jobbigt. Köp platserna längst fram i charterflyget.
 

andersl

Medlem
Jag är enig om att business är bättre om de är en interkontinental 11 timmars flight. Nu är det ju dock inom Europa och 4 timmar och skillnaden mellan Business och Eko på Lufthansa är ju bara mittsätet (och viss service som dock på så korta flighter inte är något att direkt jubla över). Problematiken med kort avstånd till stolen framför är instiget sett detsamma, förutom då barnet sitter i det blockade mittsätet.

Jag kanske inte var tillräcklig tydlig, men min mening var att få fram hur mycket bättre 3,5 timmes flighten i business var för barnet jämfört med 1,5 timmes flighten i ekonomi.
Men nu är ju TKs business intra europa oehört mycket bättre än LHs, även om vi hade oturen att få en gammal 737:a, så kanske inte en helt relevant jämförelse ändå :)
 

Hachans

Medlem
Kan du inte köpa seatblock på chartern? Tänker direktflyg är bäst alla dagar i veckan. Minimera restiden känns bäst för alla inblandade.

Så himla roligt är varken LH business eller Fra/muc i vanliga fall, än mindre i pandemin.
 

Gus

Medlem
Såklart ni ska åka business (jag trodde inte dessa frågeställningar fanns på detta forum)! :rolleyes: Barnen brukar få roliga leksaker (Lufthansa är det flygbolag som är bäst med barn tycker jag) och förhoppningsvis får ni tid till lounge i Frankfurt. Direktflyg är överskattat tycker jag, även med småbarn. Nu är mina barn stora (3 och 5 år) men när de var mindre så älskade barnen små korta flygresor istället för en lång. Superskönt med blockat mittsäte med Lufthansa, ert barn kan krypa runt framför sätena. Dessutom får du ju flygpoäng med Lufthansa business samt maten på Lufthansa business på riktigt porslin är trevlig. :) //Hälsningar en vars dotter hade besökt 24 länder vid 24 månaders ålder, varav inget land med direktflyg.
 
Toppen