Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Mr Basic

Medlem
Checkade in via appen igår mellan PMI-CPH. Fick ut mina boardingkort utan krav på någon test. När vi idag kommer till flygplatsen och ska lämna väskan kräver tjejen i incheckningsdisken krav på antigen test. Talar om för henne att någon test inte bör krävas och ber henne höra med sin supervisor, varpå hon svarar ”I have my own rules” och är helt ointresserad att prata med oss. Andra passagerare råkar ut för samma sak. Går och tar en antigentest på flygplatsen för 29 EUR. Får uppgift att resultatet kommer inom en timme, vilket gör att vi missar vår flight. Går tillbaka till incheckningsdisken varpå tjejen plus ytterligare en personal ropar på oss och säger att det är OK nu. Talar om för damerna att vi ännu inte har fått svar på antigentestet. Hon säger att det är OK eftersom vi ska vidare till Sverige. Vår väska checkas in ca 40 min före avgång. Svaret på testet kommer 15 min senare och visar Negativt. Slutet gott allting gott!
Menar du på fullaste allvar att personalen (felaktigt) ”hittade på” ett krav på test och efter 10-15 minuter så behövdes inget test längre!? :eek::mad:
Skönt att se att du tar det med jämnmod, sånt här hade gjort mig skogstokig.
 

igelkotten

Medlem
Checkade in via appen igår mellan PMI-CPH. Fick ut mina boardingkort utan krav på någon test. När vi idag kommer till flygplatsen och ska lämna väskan kräver tjejen i incheckningsdisken krav på antigen test. Talar om för henne att någon test inte bör krävas och ber henne höra med sin supervisor, varpå hon svarar ”I have my own rules” och är helt ointresserad att prata med oss. Andra passagerare råkar ut för samma sak. Går och tar en antigentest på flygplatsen för 29 EUR. Får uppgift att resultatet kommer inom en timme, vilket gör att vi missar vår flight. Går tillbaka till incheckningsdisken varpå tjejen plus ytterligare en personal ropar på oss och säger att det är OK nu. Talar om för damerna att vi ännu inte har fått svar på antigentestet. Hon säger att det är OK eftersom vi ska vidare till Sverige. Vår väska checkas in ca 40 min före avgång. Svaret på testet kommer 15 min senare och visar Negativt. Slutet gott allting gott!

Din förmåga att förbli på gott humör är mycket imponerande. Jag hade varit rasande i din situation!
 

aruba1

Medlem
Menar du på fullaste allvar att personalen (felaktigt) ”hittade på” ett krav på test och efter 10-15 minuter så behövdes inget test längre!? :eek::mad:
Skönt att se att du tar det med jämnmod, sånt här hade gjort mig skogstokig.

Min tolkning är att de hittade på "ett eget regelverk" som sa att alla som ska till Danmark behöver vara full vaccinerade alternativt ha PCR/Antigen test för att kunna checka in. Försökte vara saklig och tog fram min dator. Visade henne den fina tabellen från coronasmitte.dk som tydligt anger att krav inte föreligger för ombordstigning från ett land som är grönt, gult eller orange. Mallorca är orange. Bad henne att titta på min dator, varpå hon säger "We have our own rules". Hon ber mig gå åt sidan. En annan dansk passagerare går fram till mig och påtalar samma sak som coronasmitte.dk redovisar, dvs. att test ej behövs före ombordstigning, och att även han har vägrats att checka-in. Den danska killen bekräftar och vi tittar genomsamt på min dator att det är först när man kommer till Danmark som en test behöver genomföras om man ska in i Danmark. Vi står vid sidan om incheckningsdisken och påtalar detta för tjejen och ber henne att kalla på sin supervisor. Hon säger att alla supervisor's har mycket att göra och ignorerar oss helt.

Din förmåga att förbli på gott humör är mycket imponerande. Jag hade varit rasande i din situation!

Var förstås rasande inombords. Valde strategin att vara saklig och lugn. Vi stod tillsammans med den danska killen intill incheckningsdisken i 15-20 min. Sluttligen säger till tjejen att vi ska bege oss för att genomföra en antigen test. Hon uppfattade vad jag sa men svarade ej. Klockan var ca 8:45. Flighten gick kl.10. Vi går bort till Eurofins/MEGALAB som låg ca 30 meter bort. Registrering genomförs via mobilen som tar ca 5-10 min. Vi blir inkallade till test kl.9. Jag bad tjejen som testade oss att maila resultatet så fort det går. De sa att det tar max en timme och skulle göra sitt bästa att maila så fort det går. Vi går därefter bort till incheckningsdisken för att berätta att vi nu väntar på test. Chansade helt enkelt på att ett mail skulle dyka upp inom 15-20 min, precis som hos Vaccina. När vi är på väg mot incheckningsdisken och sådär 10 meter ifrån oss ropar tjejen på oss som vägrade att prata med oss tidigare samt ytterligare en äldre dam, som kanske var en supervisor. Den äldre damen säger att de nu har pratat med SAS i CPH och de kan checka-in oss om vi ska vidare till Sverige. Jag blev såklart glad att vi kunde få vårt bagage incheckat och hade ingen lust att diskutera saken vidare. Klockan var ca 9:15. Det är naturligtvis beklämmande att personal som checkar-in inte har koll, men samtidigt tycker jag att det danska regelverket är rätt så snårigt med olika färger och flera undantag, som t ex för oss som bor i gränslandet. Det gör nog att missuppfattning kan dyka upp lite här och där. Med facit i handen skulle vi ha varit på flygplatsen 2 eller kanske 3 timmar före avgången. Ser nu i efterhand att mail från Eurofins/MEGALAB dyker upp 9:22, precis efter att ha passerat security checken.
 
Last edited:

igelkotten

Medlem
Är det någon som gjort en transfer i Italien och kan säga om de regler som gäller för inresa (vaccin eller test) även gäller för transferpassagerare. Har läst den relevanta hemsidan som italienska myndigheter satt upp, men det är inte helt tydligt....
 

011430121

Medlem
Intressanta smittotal i våra broderländer i Danmark har just nu vad de säger höga smittotal de senaste dagarna har de över 1000 smittade per dag.

Såg på TV2 Danmark det var någon mattematik expert som befarade hur talen kommer att se ut om 2 till 3 månader när folk har kommit in i vardagen igen, han jämförde med hösten 2020.

Norge har senaste veckan haft mellan i snitt 163 smittade per dag.
I båda länderna är det delta varianten som dominerar.

Källa: TV2 Danmark och NRK TV
 
Är det nån som vet om det räcker med en PLF per familj om man ska till Grekland? Enligt den infon jag hittar ska det räcka men vi hade en per person förra året när vi reste vilket kanske var onödigt. Vill inte missa något bara.
 

Zissou

Medlem
Är det någon som gjort en transfer i Italien och kan säga om de regler som gäller för inresa (vaccin eller test) även gäller för transferpassagerare. Har läst den relevanta hemsidan som italienska myndigheter satt upp, men det är inte helt tydligt....

Testa att fylla i denna: https://infocovid.viaggiaresicuri.it/index_en.html. Jag gjorde det lite snabbt (resa från Sverige, inte besökt något annat land senaste 14 dagarna) och fick upp detta:


"As per Order of June 18, 2021, the following categories of travelers may be fully exempt from the requirements of an EU Digital Covid Certificate, self-isolation and subsequent test.
  • any person transiting, by private means, through Italian territory for a period not exceeding 36 hours, with the obligation, at the end of that period, to leave the national territory immediately or, failing that, to begin the period of surveillance and trustee isolation in accordance with paragraphs 1 to 5 of Prime Ministerial Decree of March 2, 2021"
Tolkar det som att du inte behöver något test eller bevis på vaccination men det är en jäkla massa mer text där så läs igenom noggrant :)
 

igelkotten

Medlem
Testa att fylla i denna: https://infocovid.viaggiaresicuri.it/index_en.html. Jag gjorde det lite snabbt (resa från Sverige, inte besökt något annat land senaste 14 dagarna) och fick upp detta:


"As per Order of June 18, 2021, the following categories of travelers may be fully exempt from the requirements of an EU Digital Covid Certificate, self-isolation and subsequent test.
  • any person transiting, by private means, through Italian territory for a period not exceeding 36 hours, with the obligation, at the end of that period, to leave the national territory immediately or, failing that, to begin the period of surveillance and trustee isolation in accordance with paragraphs 1 to 5 of Prime Ministerial Decree of March 2, 2021"
Tolkar det som att du inte behöver något test eller bevis på vaccination men det är en jäkla massa mer text där så läs igenom noggrant :)

Tack! Läste samme men tolkade det som "private vehicle", dvs egen bil. Hur som så gjorde jag test imorse ändå, för att slippa tjafs. Ska dock i första hand prova på utan att visa upp det, så kan rapportera tillbaka senare vilken tolkning som stämmer :)
 
Toppen