Senaste nytt

Lufthansa flyger 747 och a350 till Mallorca i sommar

mha321

Medlem
Denna ekvationen går inte ihop.
SAS A320neo har 180 platser
Airbus A319/A320/A320NEO/A321 - SAS
SAS A350 har 300 platser (A330 har 266)
Airbus A330-300/A340-300/A350-900 - SAS

Även om man sätter in A350 så blir man då 60 platser kort jämfört med A320neo. Om man istället använder A330 så saknas 94 platser.
Dessa plan brukar väl vara ordentligt fyllda? Eller går de halvtomma?
Går de halvtimma blir de väl 737-700, särskilt när de ligger så nära I tiden...

Ekvationen skulle kanske gå ihop med en 330 konfigurerad för economy only. Eller kanske till och med några premium Eco säten. Det är väl en del charterbolag som kör det och det skulle de knappast göra om det inte gick ihop. Men några sådana 330/350 har inte sas...
 

palmen

Moderator
Går de halvtimma blir de väl 737-700, särskilt när de ligger så nära I tiden...

Ekvationen skulle kanske gå ihop med en 330 konfigurerad för economy only. Eller kanske till och med några premium Eco säten. Det är väl en del charterbolag som kör det och det skulle de knappast göra om det inte gick ihop. Men några sådana 330/350 har inte sas...
Nej, och hela denna diskussion är ju baserad på att några vill åka "riktig business" till Kanarieöarna så high density config på longhaul faller ju bort där också.
 

mha321

Medlem
Nej, och hela denna diskussion är ju baserad på att några vill åka "riktig business" till Kanarieöarna så high density config på longhaul faller ju bort där också.
Beror på vad man räknar till riktig business. Lie flat, absolut, det tror jag inte heller går.

Men med ett par rader premium Eco stolar i en 321 tex så får du något som liknar domestic first i USA och det tror jag nog kunde bara gångbart på de längsta linjerna. Problemet där är dock att man då skapar en sub-flotta för bara dessa linjer, och för att det ska fungera behövs nog rätt många fler linjer.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Alf

Medlem
Beror på vad man räknar till riktig business. Lie flat, absolut, det tror jag inte heller går.

Men med ett par rader premium Eco stolar i en 321 tex så får du något som liknar domestic first i USA och det tror jag nog kunde bara gångbart på de längsta linjerna. Problemet där är dock att man då skapar en sub-flotta för bara dessa linjer, och för att det ska fungera behövs nog rätt många fler linjer.
Man kan ju göra den allra enklaste varianten som det var förut i SAS business inom Europa. Blocka mittstolen och servera en trerätters måltid på en bricka, då behöver man inte några olika varianter på konfiguration i flygplanen. Hur svårt kan det vara. Biljetten är redan prissatt av @011430121. En resa på mer än fyra timmar måste kunna göras så bekväm det går för den som önskar detta, även om det är till ett lågstatusställe som Kanarieöarna.
 

Senator

Moderator
Jag tänkte lite på det som @011430121 och @Alf skriver och jag förstår önskan och det individuella behovet. Låt oss titta på en del likvärdiga distanser/rutter:
ARN-LPA är 2.695 mi
ARN-DOH är 2.870 mi
ARN-DXB är 2.974 mi
sen har vi DUB-BOS 2.993 mi

Som om distans var kriteriet så skulle väl denna rutt också kvalificera när man kan åka en trevlig A350 eller B787 till Doha från Arlanda, så borde man väl enkelt kunna använda en trevlig long-haul kärra till LPA? Jag undrar också på om det verkligen var lönsamt att flyga en B747 på 70-talet varför fortsatte man inte? Kan det vara så att det var mer PR-jippo än en lönsam affär? Inte det att något flygbolag verkade bry sig om kapitalallokering och lönsamhet på 70-talet ;) I alla fall inte i Europa när nationella stater var huvudägare. Privatisering och avreglering ändrar kanske förutsättningar?

Vad skiljer sig mellan DOH/DXB/BOS och LPA? Jag vet inte, men jag skulle gissa två stora faktorer:
Betalningsvilja/förmåga (charterdestination jämfört med affärsdestination)
Transitresenärer som ökar den totala marknaden

Så de två tankar som nu finns:
1. Special premiumkonfiguration för en destination
2. Använda befintlig long-haul kapacitet

Fundera på nummer 1 med följande inspel:
* SAS Plus är kanske inte världsledande, men hela syfte ursprungligen var att förenkla produktutbudet. I detta fall skall man introducera en "ny produkt" för en rutt och det är inte "bara bara"
* SAS Plus skulle innebära en produkt för inrikes, Skandinavien, Norden och Europa. Inte som det var tidigare, massor av olika produkter.
* Låt oss kalla det för "mid-haul" (2.000 - 3.000 mi) där många har misslyckats med att hitta en modell som funkar. Vem minns "Austrian Premium Service, which combines Austrian Hospitality with Oriental flair"? Jag gör, och den var kortvarig. Eller BMI som gjorde samma försök med A321, det gick inte så mycket bättre. Air France, Iberia har också gjort samma försök.

Tyvärr går alla specialare mot det SAS försöker göra: förenkla och standardisera. En ny produkt tror jag inte man vill ha.

Sen frågan om en A321-LR. Visste skulle det vara kul! Frågan är om en full-service Business Class med 22 passagerare som betalar 20.000 - 25.000kr + 12 SAS Plus till 8.000 - 12.000kr om det finns en sådan marknad? Eller om den går på helgerna, vilken produkt? Vad är alternativkostnaden mot EWR/BOS/ORD?

Missuppfatta mig rätt, jag skulle nog också avstå SAS Plus på en sträcka på 2.695 mi för något annat. Men kanske man skall titta på Sunclass Airlines om de flyger en A330-200 till LPA. Det känns som ett bättre alternativ.
 

Senator

Moderator
Jag tror att jag har tipsat om detta tidigare, men TAP har rätt schyssta priser till Kanarieöarna i Business. LPA landar på ca 5.000kr t/r men det kräver en övernattning i underbara Lissabon båda vägar. Men det är alltid trevligt i Lissabon!

Air France skall man i teorin kunna komma ner i 4.500kr. Det går rätt snabbt på vägen dit med 50min byte, men det är den okristliga fakiren AF1463 som avgår 06:05 som gäller. Dock krävs inga övernattningar varken till/från. Det handlar dock om att hitta O-klass.

Lufthansa ligger från 5.000kr. Det verkar vara MUC på lördagar och FRA på söndagar. Också fakirer 06:05 eller 06:15. Hem via MUC lördagar kräver övernattning medan söndagar via FRA kommer man hem samma kväll.

Så vill man åka utan att trängas, resa på helgerna och är villig att lägga 5.000 - 6.000kr finns det massor av alternativ till SAS Plus.
 

folo

Medlem
Jag tror att jag har tipsat om detta tidigare, men TAP har rätt schyssta priser till Kanarieöarna i Business. LPA landar på ca 5.000kr t/r men det kräver en övernattning i underbara Lissabon båda vägar. Men det är alltid trevligt i Lissabon!

Kan fylla i att detta ger >11 000 Eurobonuspoäng och att priserna var nere i ~4 000 t/r senaste TAP-kampanjen så det kan bli en trevlig kombinerad semester och prisvärd mileage run.
 

ekf

Medlem
Man kan ju göra den allra enklaste varianten som det var förut i SAS business inom Europa. Blocka mittstolen och servera en trerätters måltid på en bricka, då behöver man inte några olika varianter på konfiguration i flygplanen. Hur svårt kan det vara. Biljetten är redan prissatt av @011430121. En resa på mer än fyra timmar måste kunna göras så bekväm det går för den som önskar detta, även om det är till ett lågstatusställe som Kanarieöarna.
Fast som jag ser det är jag beredd att betala en bra bit extra för mer benutrymme och/eller bekvämare stol i första hand, bättre måltid i andra hand. Att då bara få en blockad mittplats med vanlig Eco-stol och pitch ger mig inget direkt mervärde av rang (så länge jag slipper vara mittsätesryttaren i fråga då förstås :D)...

Även om jag skulle vara beredd att betala för bättre måltid och att slippa närmaste grannen så räknar jag såhär:

Om man tar billigaste Eco som jag hittade ex-OSL häromdagen för 2200 kr, och lägger till 1500 kr för blockad mittplats så återstår 3300-4300 kr till det föreslagna priset för C... Ingen flygplansmåltid jag ätit hittills har varit värd de summorna, inte ens i närheten. (Tar man sedan med i beräkningen att jag inte värderar avsaknaden av mittsätesryttaren särskilt högt så blir det en än mindre attraktiv prisskillnad...)

Alla drömmer vi om att kunna åka på billiga poängresor med bra service och komfort, men att få tillräckligt många revenue-passagerare ex-Skandinavien att betala 3000 kr för enkom en bättre måltid ombord känns ganska främmande för mig...

Om man istället för billigaste Eco tittar på direktflighten OSL-LPA så kan det förefalla rimligt (5600+1500=7100), men jag tror nog att de flesta snåla skandinaver hellre tar billigaste rutten med byte, särskilt med tanke på destinationen... (Och som poäng/segmentjägare tar man ju gärna en omväg när omvägen inte är så stor...)

Edit: Missade helt att tänka på att det är 1500kr/segment för mittsätesblock och inte t&r...:confused: :oops:
Då blir det mindre skillnad i budget-valet, dock fortfarande en skillnad jag inte tycker är prisvärd (förutsatt att man bara köper block på långa benen)
På direktflighten blir det direkt dyrare än det föreslagna priset, så det förefaller inte vara en rimlig prissättning av C-alternativet i så fall...
 
Last edited:
Toppen