Senaste nytt

Kan detta betyda att USA öppnar upp?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Senator

Moderator
Läste just detta. Kan det betyda att USA är på väg att öppna upp för oss européer snart?

Lufthansa First Class Returns To The United States! | One Mile at a Time

Själv håller jag tummarna.


Nej det tror jag inte är en indikation på det. Det verkar som man glömmer att flygplan fraktar passagerare från båda marknader. Vaccinerade Amerikanerna är välkomna till de flesta Europeiska länder så det är väl mer en indikation på efterfrågan FRÅN USA till Europa än TILL USA från Europa.

Vi får se vad som händer runt 4:e juli om USA når sitt 70% vaccinationsmål.
 

Senator

Moderator
Det senaste officiella utlåtande jag hittar kom den 20:e maj:
U.S. weighs changes to COVID-19 travel restrictions | Reuters

"Biden administration agencies have been holding meetings for more than a month and reaching out to industry officials about when and how they could begin to unwind the travel restrictions first imposed in early 2020 in response to COVID-19 that bar much of the world's population from entering the United States."

"Asked whether the United States would allow vaccinated Europeans to enter, a White House spokesman said there were no changes in travel restrictions planned at the moment."
 

Senator

Moderator
Hoppet är verkligen det sista som överger en.

Ja precis, man hoppas verkligen det händer snart med regler som går att uppfylla. Men det verkar inte vara en högprioriterad fråga för nuvarande administration.

Om man verkligen måste till USA på en nödvändig resa innan hösten så får man se till att man går genom National Interest Exception processen:
How to Request National Interest Exceptions for Travel | U.S. Embassy in Sweden

Jag håller på med en diskussion med en kund i NYC om detta för avresa i slutet av juni, början av juli. Jag känner mig ok med en Pfizerdos och PCR-test. Resan klassificeras som nödvändig :)
 

Bridgeman

Medlem
Ja precis, man hoppas verkligen det händer snart med regler som går att uppfylla. Men det verkar inte vara en högprioriterad fråga för nuvarande administration.

Om man verkligen måste till USA på en nödvändig resa innan hösten så får man se till att man går genom National Interest Exception processen:
How to Request National Interest Exceptions for Travel | U.S. Embassy in Sweden

Jag håller på med en diskussion med en kund i NYC om detta för avresa i slutet av juni, början av juli. Jag känner mig ok med en Pfizerdos och PCR-test. Resan klassificeras som nödvändig :)

Gjorde en ansökan förra söndagen fick ett negativt svar på måndagen. Stod även att det inte går att överklaga beslutet utan att det är slutgiltigt.

Vidare så hade jag en konversation med utrikes korren på SVT Stefan Åsberg om han visste något angående öppnandet. Han visste lika lite som alla andra. Det han sa var att de vikarier som SVT ansökt om att få jobba åt SVT fått nobben.

Så det är bara att hoppas att mötet med Presidenter samt andra ledare för EU länderna kan få något besked vid mötet de har i Cornwall.
 

Senator

Moderator
Gjorde en ansökan förra söndagen fick ett negativt svar på måndagen. Stod även att det inte går att överklaga beslutet utan att det är slutgiltigt.

Vidare så hade jag en konversation med utrikes korren på SVT Stefan Åsberg om han visste något angående öppnandet. Han visste lika lite som alla andra. Det han sa var att de vikarier som SVT ansökt om att få jobba åt SVT fått nobben.

Så det är bara att hoppas att mötet med Presidenter samt andra ledare för EU länderna kan få något besked vid mötet de har i Cornwall.

Det var mao inte ditt syfte "starkt nog" antar jag för att få acceptans för inresa. Vad uppgav du som anledning och hade du någon form av invitation? Sen skall man komma ihåg att man har 30 dagar på sig att resa in från godkännande, så ansöka nu för augusti är lönlöst.

Limited Validity and Single Entry for All National Interest Exceptions
Although travelers approved for a national interest exception will be issued full-validity visas, the national interest exception is only valid for a single entry within 30 days of approval.  An individual who departs the United States and wishes to return must be reassessed for a new national interest exception. 
 

Bridgeman

Medlem
Det var mao inte ditt syfte "starkt nog" antar jag för att få acceptans för inresa. Vad uppgav du som anledning och hade du någon form av invitation? Sen skall man komma ihåg att man har 30 dagar på sig att resa in från godkännande, så ansöka nu för augusti är lönlöst.

Limited Validity and Single Entry for All National Interest Exceptions
Although travelers approved for a national interest exception will be issued full-validity visas, the national interest exception is only valid for a single entry within 30 days of approval.  An individual who departs the United States and wishes to return must be reassessed for a new national interest exception. 

Anledning jag uppgav var att besöka vänner samt mäklare för att ev investera i lägenhet/hus. Tyvärr ej någon invitation eller andra starka skäl. Men jag tog en chansning att ansöka dock. Jag hade sänt med bevis på bokad flyg mm.
 

Senator

Moderator
Anledning jag uppgav var att besöka vänner samt mäklare för att ev investera i lägenhet/hus. Tyvärr ej någon invitation eller andra starka skäl. Men jag tog en chansning att ansöka dock. Jag hade sänt med bevis på bokad flyg mm.

Jag är inte alls förvånad att du fick ett snabbt nej, med den förklaring är det svårt att se hur detta skulle gynna amerikanska särintressen ;) Kanske dina personliga intressen, men inte USAs :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen