Senaste nytt

British Airways fördubblar antalet garanterade reward säten

Homer

Medlem
(För 1:a klass har det aldrig funnits några garantier, det gör det inte nu heller)


BRITISH AIRWAYS DOUBLES AVIOS REWARD SEAT COMMITMENT
  • Number of guaranteed bookable reward seats available on any British Airways flight doubled
  • Over 250,000 additional reward seats made available, for travel from 28 Jul

The airline has always guaranteed that at least a certain number of reward seats – seats available to book using Avios – will be available on each flight. Today the airline has doubled this guaranteed minimum number of reward seats in Euro Traveller (short-haul economy), Club Europe (short-haul business class), World Traveller (long-haul economy) and Club World (long-haul business class). It has also added guaranteed availability in World Traveller Plus, British Airways’ popular long-haul premium economy cabin, for the first time. The extra availability is on flights from 28 July 2021, and can be booked from today.

bachanges_f1fde9325d54d89806e9d2f474776eaaff65dc43.jpg





British Airways increases Avios reward seats to 14 per flight
 

NyfikenGrau

Medlem
Såna här nyheter får gärna annonseras av fler bolag, kul att läsa en verkligt god nyhet ibland även detta år! Avios ger f.ö. grymt bra valuta för pengarna inom södra Afrika, fast det kan väl ta ett tag innan man kan resa runt fritt där.
 

Alf

Medlem
En bra nyhet och det var på tiden. Det har varit svårt att hitta bonusplatser på BA. De gånger jag kommit över platser har dessa bokats vi AA på mina poäng där. Där har ofta funnits platser i C och F som inte funnits på BA sida för Avioser.
 

Jimmie

Medlem
Riktigt bra nyhet, ökar chanserna att faktiskt nyttja bonusresor tillsammans med familjen i business.
 

Homer

Medlem
analys av Headforpoints


Why is British Airways doing this?
It is true that BA will lose money on totally full flights from this move, since it is releasing seats for Avios which could otherwise be sold for cash.

However, even in the good times, British Airways never got near the 95% load factor which Ryanair regularly announced. In 2019, BA was at 83%. On the vast majority of its flights, releasing more seats to Avios doesn’t cost BA anything as those seats would be unsold anyway.

It is also worth remembering that BA’s core customer is a mid 30′ – mid 40’s business traveller who is likely to have a family.
As well as encouraging business travellers to accrue more Avios from flying, these changes will also drive more people to
Avios partners such as American Express, Nectar, Barclays Premier etc.
This is more important than ever at the moment, given BA’s need for cash. It is a virtuous circle if done well.

BA will also clearly be happy with the few million pounds of taxes and charges that our article yesterday generated for them.



A few thoughts about BA's new '14 Avios seats' guarantee


En bra nyhet och det var på tiden. Det har varit svårt att hitta bonusplatser på BA. De gånger jag kommit över platser har dessa bokats vi AA på mina poäng där. Där har ofta funnits platser i C och F som inte funnits på BA sida för Avioser.

De har ju varit nödvändigt att ringa för att knipa de mest attraktiva platserna,
så lär det ju vara fortsättningsvis också om de inte hittar på något annat system

Online, the seats are not yours until you hit "pay". It takes a few minutes to fill out the forms.
The phone agent can put the seats on hold whilst you give all the info over.
The person online thinks they have the seats but when they hit "pay" gets an error as a phone agent has them on hold.


There is currently a huge surge in traffic to BA’s overseas call centres at 1am BST (midnight GMT) as seats open up for 355 days time.
This call volume is now likely to triple. As well as more seats becoming available for booking at 1am,
which encourages more people to try for them, you will also be getting first time calls from families and people
who are happy with World Traveller Plus.


FlyerTalk Forums - View Single Post - “Big” announcement today at 9:30 BST [BA doubles guaranteed reward seat availability]
 

fcx

Medlem
Ett bra initiativ.

Jag förstår dock inte resonemanget om att BA skulle förlora pengar på detta. Antingen är det en flight som ändå inte blir full, och då är det gratispengar in när dessa platser säljs för avios istället. Eller så är det en flight som skulle kunna bli full, men då kommer ju BA att minska antalet av de allra billigaste revenuebiljetterna som man släpper och istället sälja dessa för Avios. Oavsett vilket så är det win/win för BA.
 

Homer

Medlem
Ett bra initiativ.

Jag förstår dock inte resonemanget om att BA skulle förlora pengar på detta. Antingen är det en flight som ändå inte blir full, och då är det gratispengar in när dessa platser säljs för avios istället. Eller så är det en flight som skulle kunna bli full, men då kommer ju BA att minska antalet av de allra billigaste revenuebiljetterna som man släpper och istället sälja dessa för Avios. Oavsett vilket så är det win/win för BA.

Det stämmer ju bara om förtjänsten på billiga revenuebiljetter är likvärdig eller lägre än för de som de redan sålt för avioser+avgifter
och även om det skulle vara så, de som de redan sålt för avioser+avgifter kan de ju inte sälja som dyra revenuebiljetter
även om det skulle finnas efterfrågan för sådana.
Däremot kan de höja priset på billiga revenuebiljetter.
 

fcx

Medlem
Det stämmer ju bara om förtjänsten på billiga revenuebiljetter är likvärdig eller lägre än för de som de redan sålt för avioser+avgifter
och även om det skulle vara så, de som de redan sålt för avioser+avgifter kan de ju inte sälja som dyra revenuebiljetter
även om det skulle finnas efterfrågan för sådana.
Däremot kan de höja priset på billiga revenuebiljetter.
Tittar vi längre bak i kabinen på economy så brukar ju de billigaste revenuebiljetterna bara kosta några kronor plus skatter och avgifter, och premium economy inte jättelångt efter, dvs det är biljetterna man närmast säljer med förlust.
 

Homer

Medlem
Tittar vi längre bak i kabinen på economy så brukar ju de billigaste revenuebiljetterna bara kosta några kronor plus skatter och avgifter, och premium economy inte jättelångt efter, dvs det är biljetterna man närmast säljer med förlust.

Kanske inte var uppenbart, men Hfp. kommentaren handlade enbart om longhaul.
Att någon som bokar långt i förväg skulle överväga att använda avioser för ekonomi longhaul
tänkte jag inte ens på, eftersom avgifterna ofta är marginellt lägre än för en revenuebiljett.
 
Toppen