Senaste nytt

Ut på tur mot diamond

ilon

Medlem
Då gissar jag att du flyger till MMX och med A320neo
Nästan rätt!

Rätt.. Men väldigt bred gissning :p

VAD ANNARS?! :D

Östersund skriver du... CRJ900?
Yes, crew skulle vidare till Östersund, dock med ATRen.


Efter fakiren från Göteborg så fanns det lite tid att smita upp i loungen för en skål yogurt och juice, trots att vi ankom gate 9, och nästa flight var från 15A.
IMG_20210512_073632.jpg


Jag han med både toalettbesök och att sträcka lite lite på benen innan det var dags att boarda SK 2151.
IMG_20210512_075029.jpg

Men nu tänker ni säkert; "men det där är ju ingen ATR!?", mycket riktigt, DET ÄR DET INTE! :D :D :D

Nu börjar sötebrödsdagarna, in i värmen igen (eller snarare kylan, då de har AC även utan motorerna på), för nu är det åter dags att flyga A320!

Boarding börja med raderna 15-31, följt av 5-31. När jag går genom bryggan så bygger kön på redan innan vi kommer ombord, och när jag kommer in i kabinen inser jag att folk boardar ATR betydligt smidigare, trots den betydligt trängre kabinen!
Slår mig ner på 12A, och efter bara någon minut så dimper det ner två medelålders män på 12B och C. Suck. Men, jag har high ground! Eller, rättare sagt armstödet :eek:

Så fort det är boarding completed i en banin fylld till ca 40 %, frågar dock mittsätesryttaren om han kan byta till 12D som också är ledig, vilket crew låter honom göra. Phew!

08.17 sitter vi så fortfarande stilla vid gate, och jag undrar stilla om detta ska bli problem, men vid 08.18 får vi så push back och börjar så taxa.

Det slår mig åter igen hur långsamt taxningen med A320 går jämfört med ATRen. Jag funderar om det är piloternas beslut, är rent tekniskt, eller om de olika planen har olika tillåten hastighet under taxning?

Väl borta vid 19L är det så dags för takeoff vid 08.31.
När vi stiger mot marchhöjd så passar jag på att bevara denna snart sällsynta syn av den karaktäristiskt röda motorkåpan.
IMG_20210512_083333.jpg


När lampan för säkerhetsbälten släcks mer jag om ursäkt till grannen som nu sitter på 12C för att ta ner datorn och börja jobba.
Även crew på denna flight (SAS mainline) stannar till med vagnen hos mig på väg förbi för att fråga om jag vill ha något att dricka. Antagligen så sviker mig mitt minne om flighter i minus pre covid.

Inflygningen skedde genom ett högt molntäcke, med vad jag tycker är fantastisk utsikt.
IMG_20210512_090928.jpg


Inflygningen skiljer sig verkligen rejält åt mellan ATR och A320, där ATRen är mycket mer "pang på" :)

Vi taxar och parkerar sedan till mitt stora nöje vid gate 16, och jag säger glatt "på återseende" till crew när jag kliver av :)

ARN GOT SK 2151 8:15 9:15 A320Neo avklarad!
 
Intressant att de stannar till med vagnen för dig som diamond. Hoppas att det är något de fortsätter med, aldrig upplevt det tidigare på någon av mina 100+ flighter som EBD.

Hänt mig några gånger men kan räknas på en hand på 50-60 flights som EBD. Undrar om det är en crew sak eller typ av plan/hur fullsatt det är...
 

ZZZebra

Medlem
Slår mig ner på 12A, och efter bara någon minut så dimper det ner två medelålders män på 12B och C. Suck. Men, jag har high ground! Eller, rättare sagt armstödet :eek:

Jag hoppas att det snart blir mycket vanligare med passagerare i sätet bredvid (om man inte betalat för C eller tomt säte). Välbelagda flygplan kommer att göra att vi får flera avgångar att välja på framöver.

Och att alla resenärer följer den flygetikett som finns, blir mycket trevligare då för alla...

Here's Who Gets the Middle-Seat Armrests on Planes | Reader's Digest
 

ilon

Medlem
Efter att ha varit ute och vänt i gaten, så påbörjas boarding någon minut över halv tio.

Tid att pröva min nya teori!

Jag kliver ombord, hälsar glatt på crew, får ett hej och min spritservett för att sedan gå och sätta mig igen på 12A, som knappt hunnit svalna sedan jag reste mig från den en stund tidigare. Så här långt stämmer allt!

Fick även denna gång en person på 12C, men slapp mittsätesryttare! Crew verkar vara bekant min min granne och stannar och pratar en stund.
Genomgång av nödutgångsprocedur avklarad, säkerhetsgenomgång avklarad och vi väntar på push back, uret är 09.47 och min mage börjar kurra så smått.

09.53 får vi så till slut börja taxa, och jag sitter redan och fantiserar om vad jag ska äta.
Men.. Vem försöker jag lura egentligen?! Jag vet ju redan svaret.. Smörgåsar och pumpasoppa såklart! :eek: :D

När de så kommer med serveringsvagnen så stannar de till och frågar först min granne om den vill köpa något, och vänder sig sedan till mig och säger "och du var diamantkund du va? Vill du ha något?". Tycker jag var ett smidigt sätt att hantera det hela på från crew, utan att göra sig ovänner :p När jag sedan får min Ringi så så kommer frågan om jag inte var med på vägen ner också, och jo, det kan jag ju inte krypa under stolen med att jag var :D
IMG_20210512_101712.jpg


Under final approach och landing så gör sig en av de yngre passagerarna högljutt tillkänna. Och det länge och högt, och till synes inte relaterat till tryckutjämning, utan till något den inte fick ha. Ibland är jag extra glad att mina in-ear är väldigt ljudisolerade!

Här blir det så dags för en liten paus i schemat, då SAS glesat ut trafikschemat över lunchen :mad:

För att nu inte göra någon läsare besviken så tog mitt ansvar och begav mig till loungen, där denna kulinariska upplevelse väntade!
IMG_20210512_110656.jpg


Nu blir det mat, jobb och ta det lite lugnt.

Så till den befogade frågan, var ska jag härnäst, och hur!? :eek:
 

ilon

Medlem
Intressant att de stannar till med vagnen för dig som diamond. Hoppas att det är något de fortsätter med, aldrig upplevt det tidigare på någon av mina 100+ flighter som EBD.
Och jag har nu 100% hit rate på mina 14 flighter de senaste dagarna, hos både main line SAS samt XFly

Hänt mig några gånger men kan räknas på en hand på 50-60 flights som EBD. Undrar om det är en crew sak eller typ av plan/hur fullsatt det är...
Jag tror (och hoppas) att det är ändrade direktiv, då det varit med ett par olika crew, olika plan och helt olika beläggning.

Jag hoppas att det snart blir mycket vanligare med passagerare i sätet bredvid (om man inte betalat för C eller tomt säte). Välbelagda flygplan kommer att göra att vi får flera avgångar att välja på framöver.

Och att alla resenärer följer den flygetikett som finns, blir mycket trevligare då för alla...

Here's Who Gets the Middle-Seat Armrests on Planes | Reader's Digest
Håller helt med, och måste erkänna att även jag brukar krypa till korset i detta hänseende. Kan dock bli ordentligt irriterad på när de nyper inte bara armstödet, utan även en del av utrymmet över mitt säte (då jag med min axelbredd har det trångt nog ändå).
Relaterat så tycker jag att på mindre plan med 2 säten i bredd så är armstödet i mitten bör disponeras av personen vid fönstret, men det finns det säkert andra som tycker olika om.

@ilon nu är jag nervös, du landade för 25 minuter sedan du har väl inte halkat eller råkat ut för någon annan olycka?
Jag får be så hemsk mycket om ursäkt, det var inte menat att göra någon orolig!
Jag kan meddela att jag är välbehållen i loungen, dit trappan upp gav bra grepp på varje steg!
Dock så prioriterades det att hämta lite mat och besöka Silvia innan jag postade. :p
 

folo

Medlem
Det slår mig åter igen hur långsamt taxningen med A320 går jämfört med ATRen. Jag funderar om det är piloternas beslut, är rent tekniskt, eller om de olika planen har olika tillåten hastighet under taxning?

Är inte pilot och har inget 100% svar på din fråga men spontant tror jag det upplevs långsammare eftersom man sitter högre i en A320 och den är klumpigare med sin vingbredd och tyngd.

Det känns ju mer som att åka bil ute på tarmac när man kommer typ i en ATR/CRJ/Avro100. Farten ökar direkt på gaspådrag, man saktar inte ner planet så mycket innan man svänger utan tar kurvor i farten och genar mer. Tycker också det är oftare man får en rullande start på de mindre planen men det kanske bara är inbillning. Allt detta bidrar till känslan av en smidig taxning tänker jag.
 
Toppen