Då gissar jag att du flyger till MMX och med A320neo
Nästan rätt!
Rätt.. Men väldigt bred gissning
VAD ANNARS?!
Östersund skriver du... CRJ900?
Yes, crew skulle vidare till Östersund, dock med ATRen.
Efter fakiren från Göteborg så fanns det lite tid att smita upp i loungen för en skål yogurt och juice, trots att vi ankom gate 9, och nästa flight var från 15A.
Jag han med både toalettbesök och att sträcka lite lite på benen innan det var dags att boarda SK 2151.
Men nu tänker ni säkert; "men det där är ju ingen ATR!?", mycket riktigt, DET ÄR DET INTE!
Nu börjar sötebrödsdagarna, in i värmen igen (eller snarare kylan, då de har AC även utan motorerna på), för nu är det åter dags att flyga A320!
Boarding börja med raderna 15-31, följt av 5-31. När jag går genom bryggan så bygger kön på redan innan vi kommer ombord, och när jag kommer in i kabinen inser jag att folk boardar ATR betydligt smidigare, trots den betydligt trängre kabinen!
Slår mig ner på 12A, och efter bara någon minut så dimper det ner två medelålders män på 12B och C. Suck. Men, jag har high ground! Eller, rättare sagt armstödet
Så fort det är boarding completed i en banin fylld till ca 40 %, frågar dock mittsätesryttaren om han kan byta till 12D som också är ledig, vilket crew låter honom göra. Phew!
08.17 sitter vi så fortfarande stilla vid gate, och jag undrar stilla om detta ska bli problem, men vid 08.18 får vi så push back och börjar så taxa.
Det slår mig åter igen hur långsamt taxningen med A320 går jämfört med ATRen. Jag funderar om det är piloternas beslut, är rent tekniskt, eller om de olika planen har olika tillåten hastighet under taxning?
Väl borta vid 19L är det så dags för takeoff vid 08.31.
När vi stiger mot marchhöjd så passar jag på att bevara denna snart sällsynta syn av den karaktäristiskt röda motorkåpan.
När lampan för säkerhetsbälten släcks mer jag om ursäkt till grannen som nu sitter på 12C för att ta ner datorn och börja jobba.
Även crew på denna flight (SAS mainline) stannar till med vagnen hos mig på väg förbi för att fråga om jag vill ha något att dricka. Antagligen så sviker mig mitt minne om flighter i minus pre covid.
Inflygningen skedde genom ett högt molntäcke, med vad jag tycker är fantastisk utsikt.
Inflygningen skiljer sig verkligen rejält åt mellan ATR och A320, där ATRen är mycket mer "pang på"
Vi taxar och parkerar sedan till mitt stora nöje vid gate 16, och jag säger glatt "på återseende" till crew när jag kliver av
ARN GOT SK 2151 8:15 9:15 A320Neo avklarad!