Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

GOTBound

Medlem
Funderar på hur det funkar om man får ett positivt PCR prov precis innan avresa, räknas det som "akut sjukdom" som täcks av avbeställningsskydd på kort/hemförsäkringen?

Kollade runt en del på bland annat Folksam och If, det känns lite som dom duckar frågan medans t ex Allianz är super tydliga.

Någon som har behövt avbeställningsskydd med hänvisning till COVID nyligen?

Jag testades positivt mindre än 24 timmar innnan en resa med Air France för en månad sedan, billigaste ekonomi biljetten köpt. Ringde Air France sa typ bara "Behöver avboka och få pengarna tillbaka eller voucher på hela beloppet, på grund av Corona" hade voucher på kontot 30 minuter senare.
Vet inte hur det fungerar på de andra bolagen, men de flesta har ju otroligt generösa ombokning/avboknings-policies just nu. :)

Lite OT men ändå on topic som kan vara till hjälp för den som flyger via/till Danmark.
Danskarna kräver PCR/Anti-gen test som är <48h före påstigning av första flyget på resan till Danmark, alternativt ett positivt Covid-19, PCR eller anti-gen test som är >14 dagar men <180 dagar.
För Er som planerar att resa via/till Danmark och vill vara på den säkre sidan så är det smart att ta ett anti-gen >14 dagar innan avresa utifall detta skulle vara positivt och fortfarande kunna resa.
Ett Anti-gen kostar 299 kr via SAS vilket är en inte alltför stor overhead-kostnad i sammanhanget utifall man nu tar ett extra >14 dagar före avresan, i värsta/bästa fall [hur man nu ser på det] har man 180 dagars inresa till Danmark utan fler tester för den som flyger via CPH frekvent alternativt om man testar negativt tar ett nytt Anti-gen test <48h innan avgång.

Dankarna definer transfer som commendable errand vilket i sammanhanget kan vara bra att känna till för hugande poäng/segment jägare.

Jag har en resa till CPH nästa torsdag och tänkte inte på denna strategi fören idag, så jag kommer ta ett Anti-gen test på onsdag och hålla tummarna att jag inte haft Covid-19 utan att veta om det.

Regarding persons travelling to Denmark by air
Connection time
 
Nu var det väl ingen som var fullvaccinerad i december 2020 eftersom de första i Sverige och resten av EU vaccinerades under mellandagarna och det var 3-4 veckors dosintervall som tillämpades i början? "Fullföljd vaccinationscykel" = dos 2 given, eller möjligen dos 2 given + angivet tidsintervall (en vecka?) har inträffat.
Men det finns några enstaka som blivit fullvaccinerade i januari 2021, framför allt personer på särskilt boende/äldreboende. (Vård- och omsorgspersonal drog igång några veckor senare?) Jag tror inte just dessa reser särskilt mycket...

Du kan göra exakt samma jämförelse med jan-aug, feb-sep osv. Kärnan i min fråga var inte hur många som blivit fullvaccinerade i dec 2020, utan om dom anses som icke vaccinerade efter 6 månader :)
 

igelkotten

Medlem
Lite OT men ändå on topic som kan vara till hjälp för den som flyger via/till Danmark.
Danskarna kräver PCR/Anti-gen test som är <48h före påstigning av första flyget på resan till Danmark, alternativt ett positivt Covid-19, PCR eller anti-gen test som är >14 dagar men <180 dagar.
För Er som planerar att resa via/till Danmark och vill vara på den säkre sidan så är det smart att ta ett anti-gen >14 dagar innan avresa utifall detta skulle vara positivt och fortfarande kunna resa.
Ett Anti-gen kostar 299 kr via SAS vilket är en inte alltför stor overhead-kostnad i sammanhanget utifall man nu tar ett extra >14 dagar före avresan, i värsta/bästa fall [hur man nu ser på det] har man 180 dagars inresa till Danmark utan fler tester för den som flyger via CPH frekvent alternativt om man testar negativt tar ett nytt Anti-gen test <48h innan avgång.

Dankarna definer transfer som commendable errand vilket i sammanhanget kan vara bra att känna till för hugande poäng/segment jägare.

Jag har en resa till CPH nästa torsdag och tänkte inte på denna strategi fören idag, så jag kommer ta ett Anti-gen test på onsdag och hålla tummarna att jag inte haft Covid-19 utan att veta om det.

Regarding persons travelling to Denmark by air
Connection time

Du menar antikroppstest, inte antigen? Och i sista stycket antar jag att du hoppas på att du haft Covid-19 utan att veta om det? :)
 

GOTBound

Medlem
Du menar antikroppstest, inte antigen? Och i sista stycket antar jag att du hoppas på att du haft Covid-19 utan att veta om det? :)

Anti-gen visar även positivt om man haft Covid-19 likväl som pågående infektion som jag förstått det.

Då jag tar testet dagen innan vill jag att det skall vara negativt, så just då hoppas jag att jag inte haft Covid-19 utan att veta om det. :)
Sorry om jag rör till det.
 

Fredrik

Medlem
Ganska absurt om man inte anses vaccinerad efter 6 mån.. En sån ständig vaccionscykel skulle vara hyfsat omständigt

Jo, men mycket har varit omständigt sen Covid kom in på banan. Förhoppningsvis ser vi successiva lättnader av diverse restriktioner men det är mycket som ska klaffa. Det är nog bäst att hålla tummarna.
 

Xilan

Medlem
Har någon hört några nyheter kring barn och vaccinpass?
Vårt exempel är att vi är två vuxna och två barn under 12 år i familjen. När vi är vaccinerade räknar vi med att resa ikapp det vi missat under pandemin. Nej, men i alla fall åka på några resor under året.
Låt oss säga att jag och min fru får ett grönt pass/coronapass eller vad det kommer kallas. Då tar jag för givet att vi kommer få ta med barnen in i länder där coronapass krävs.
 

Fredde18

Medlem
Har någon hört några nyheter kring barn och vaccinpass?
Vårt exempel är att vi är två vuxna och två barn under 12 år i familjen. När vi är vaccinerade räknar vi med att resa ikapp det vi missat under pandemin. Nej, men i alla fall åka på några resor under året.
Låt oss säga att jag och min fru får ett grönt pass/coronapass eller vad det kommer kallas. Då tar jag för givet att vi kommer få ta med barnen in i länder där coronapass krävs.
Ta för givet tror jag inte vi kan göra. Ännu. Viruset kan ju följa med barnen så ett negativt test kan nog krävas i vissa fall. Men ju längre tiden går och pandemin ebbar ut så kommer kanske vissa ”gröna” länder sinsemellan tillåta resor för exempelvis barn som du beskriver.
Jag har inte hört att något är klart i någon riktning ännu.
 

Kimmen00

Medlem
Har någon hört några nyheter kring barn och vaccinpass?
Vårt exempel är att vi är två vuxna och två barn under 12 år i familjen. När vi är vaccinerade räknar vi med att resa ikapp det vi missat under pandemin. Nej, men i alla fall åka på några resor under året.
Låt oss säga att jag och min fru får ett grönt pass/coronapass eller vad det kommer kallas. Då tar jag för givet att vi kommer få ta med barnen in i länder där coronapass krävs.

Barnen kommer troligen avkrävas negativt PCR-test. Flera länder i EU kräver det iaf (just nu)..
 

igelkotten

Medlem
Anti-gen visar även positivt om man haft Covid-19 likväl som pågående infektion som jag förstått det.

Då jag tar testet dagen innan vill jag att det skall vara negativt, så just då hoppas jag att jag inte haft Covid-19 utan att veta om det. :)
Sorry om jag rör till det.

Nu är jag inte expert här alls, men tror inte antingen-test visar tidigare infektion. Jag vet folk som använder sig av antigentest inför resor för att visa att de inte är smittade, som haft covid innan. Antigentest är även det som används på min arbetsplats om man kommer in, och det funkar ju inte om den visar positivt för även de som tidigare haft covid men tillfrisknat.
 
Toppen