Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

MTheC

Medlem
Är det andra som upplevt problem med de nya överföringarna i SEK?

Jag gjorde flera betalningar de senaste veckorna och de som var inlagda tidigare (så utan clearingnummer och lokalt kontonummer) funkade perfekt men för de ”nya” så försvann referensen (i mina fall fakturanr) liksom mitt namn som avsändare och istället är det en annan referens och Trustly som står som avsändare.

Var i kontakt med kundtjänst via chatten. Första svaret var att de inte arbetar med Trustly. När jag kunde visa hur överföringen såg ut ändrade de svaret till att de av säkerhetsskäl inte kan kommentera vem de arbetar med. De svarade även att de inte åtar sig att skicka med några referenser eller information om vem pengarna överförs ifrån. Nu ska man ju inte vara arg på de som sitter på kundtjänst men gör det ju nästintill värdelöst att använda som betalningstjänst.

Finns en logik i det då Trustly varit väldigt måna om att dra in kunder som inte är spelbolag (för planerade, numera uppskjutna, IPOn) och de erbjuder väldigt billiga överföringar så sannolikt så att Revolut nappat på och antingen struntat i eller inte förstått kundpåverkan.
 

hco

Medlem
De svarade även att de inte åtar sig att skicka med några referenser eller information om vem pengarna överförs ifrån. Nu ska man ju inte vara arg på de som sitter på kundtjänst men gör det ju nästintill värdelöst att använda som betalningstjänst.

Wow, verkligen. Använder själv inte Revo så mycket för SEK-fakturor men väl i EUR. Tråkigt!
 

mha321

Medlem
De svarade även att de inte åtar sig att skicka med några referenser eller information om vem pengarna överförs ifrån.
Då ka man ju tycka att de borde ta bort fältet där man får mata in en referens...

Finns en logik i det då Trustly varit väldigt måna om att dra in kunder som inte är spelbolag (för planerade, numera uppskjutna, IPOn) och de erbjuder väldigt billiga överföringar så sannolikt så att Revolut nappat på och antingen struntat i eller inte förstått kundpåverkan.
Eller snarare Revolut's leverantör som nappat på det, men resultatet blir ju detsamma. För Revoluts slutkund blir det uselt -- men det kanske helt uppfyller avtalet som leverantören har med Revolut...
 

Big Birger

Medlem
Jag gjorde flera betalningar de senaste veckorna och de som var inlagda tidigare (så utan clearingnummer och lokalt kontonummer) funkade perfekt men för de ”nya” så försvann referensen (i mina fall fakturanr) liksom mitt namn som avsändare och istället är det en annan referens och Trustly som står som avsändare.
Samma för mig. Mottagaren har inte en chans att matcha det insatta beloppet med vem som satt in pengarna när referensen inte följer med.

I mitt fall fick mottagaren 12 tecken som referens. 10 siffror, mellanslag och en bokstav. Inget av det är ä närheten av vad jag skrev som referens.

I Revolut-appen står det en märklig textsträng som "external reference" under "Transfer comfirmation" som snarare ser ut som en MAC-adress.

Otrolig försämring, om det inte går att lösa.
 

intuition

Medlem
Har de helt tappat förståndet?
Att ta på sig att förmedla en betalning men inte avsändare eller referens? Jag vet inget scenario där det skulle vara OK. För en räkningsbetalning är det katastrof, men även simpla saker som att betala en kompis för lunchen är det orimligt. Tänk om swish-betalningar skulle plötsligt vara anonyma. Lika befängt är detta.

Jag har ett antal uppdrag inlagda sedan tidigare och har än så länge ingen signal på att det inte fungerat (eller fungerat).
 

MTheC

Medlem
Wow, verkligen. Använder själv inte Revo så mycket för SEK-fakturor men väl i EUR. Tråkigt!
Verkar dock inte gälla för EUR så för de verkar det fortsatta som det gjort tidigare (om jag förstått det rätt så handlar det om DKK, NOK och SEK - har bara kunnat testa det för DKK och SEK).

Samma för mig. Mottagaren har inte en chans att matcha det insatta beloppet med vem som satt in pengarna när referensen inte följer med.

I mitt fall fick mottagaren 12 tecken som referens. 10 siffror, mellanslag och en bokstav. Inget av det är ä närheten av vad jag skrev som referens.

I Revolut-appen står det en märklig textsträng som "external reference" under "Transfer comfirmation" som snarare ser ut som en MAC-adress.

Otrolig försämring, om det inte går att lösa.
Skicka gärna in ett klagomål till dem. Tror att de behöver förstå att det upplevs som negativt. Jag ska även kontakta dem via andra kanaler för att lyfta det.

Har de helt tappat förståndet?
Att ta på sig att förmedla en betalning men inte avsändare eller referens? Jag vet inget scenario där det skulle vara OK. För en räkningsbetalning är det katastrof, men även simpla saker som att betala en kompis för lunchen är det orimligt. Tänk om swish-betalningar skulle plötsligt vara anonyma. Lika befängt är detta.

Jag har ett antal uppdrag inlagda sedan tidigare och har än så länge ingen signal på att det inte fungerat (eller fungerat).
Det bör fungera för de som du lagt in tidigare, de funkar fortfarande utan problem för mig. Vad jag förstod (hoppas jag har fel) så kommer man någon gång i maj tvinga alla att lägga till clearingnummer och kontonummer för mottagarna och när det är gjort så kommer samma problem att uppstå.
 

t90tho

Medlem
...


Det bör fungera för de som du lagt in tidigare, de funkar fortfarande utan problem för mig. Vad jag förstod (hoppas jag har fel) så kommer man någon gång i maj tvinga alla att lägga till clearingnummer och kontonummer för mottagarna och när det är gjort så kommer samma problem att uppstå.

Så förstod jag det också.
 

M.K

Medlem
Jag håller med om föregående synpunkter. Väldigt dåligt detta men!

För oss som regelbundet får in intäkter från utlandet finns det ändå en enkel workaround som innebär lite mer arbete men går fortare. Jag märkte nämligen igår att överföringen gick oerhört snabbt till min svenska bank. Bara köra allt dit och betala räkningarna därifrån alltså. Onödigt omständigt men sparas nog minst en dag för betalningsprocessen jämfört med tidigare.
 

C Class

Medlem
Har också haft problem med att betala fakturor sedan de började kräva clearing code etc. Ref external reference så tror jag det är referens till rev's confirmation. Har varit tvungen att be om denna referens 2 ggr nu o den är en confirmation från currencycloud, där står namn + bankkontouppgifter som BIC, clearing samt bankaccount + referensen som jag angav (ej IBAN). Så i ena fallet gick betalningen till ett SEB konto o dom sa att det också skickades från ett sådant, i andra fallet gick det till ett plusgirokonto (syns på IBAN), dom pengarna hamnade i Finland av ngn anledning (kanske för att det går till Nordea).
Misstänker att currencycloud i sin tur använder trustly där inte referensen kommer med (inte hela iaf).
 

C Class

Medlem
Hittade följande information Swedish Krona (SEK) – Help Center
där står att lokal överföring med OCR inte stöds..

Så att överföra till ett privat bankkonto lokalt verkar fungera fortsatt, men när jag provade med ett litet belopp (inte till mig själv) så blev det nekat av ngn anledning (efter jag lagt till clearing code etc).

Ngn som vet om det är olämpligt överhuvudtaget eller om det finns ngn gräns (som man inte bör överskrida) för överföring till eget konto eller om man hellre, om man har möjlighet, överför till ngn annan som betalar fakturorna?
 
Toppen