Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Tomas E

Medlem
Gick förbi teststationen på Arlanda (den nära bagageband 2, ifall det fortfarande finns två i drift) idag och lade märke till att det står att invånare både i Stockholms län och Uppsala län kan testa sig. När de öppnade gällde ju bara Stockholm, eftersom det var Region Stockholm som stod för ruljansen.

Visa bifogad bild 117429

Det står däremot inget om öppettider, har hört om minst två bekanta som hittat en stängd station när de anlänt med sena flyg.
Till sist har jag hittat uppgifter om öppettider på Arlanda på regionens webbplats:
Om du kommer med flyg till Arlanda, kan du ta provet på drop-in-provtagningen i terminal 5. Öppet: söndag-fredag klockan 08:00-21:00 och på lördagar klockan 08:00-23:15.
 

chazzie

Medlem
Idag meddelade Australien att de ger upp sitt vaccinationsmål, och att gränserna därför kommer förbli stängda tills vidare.

Ni som planerat resor dit får tänka om.
Australien nobbar Astra – ger upp vaccinmål

Bara allt detta inte kulminerar i att land A inte tillåter inresa för personer med vaccin Y utan bara vaccin X och Z medan land B bara godkänner vaccin Y och Z etc... Det skulle vara väldigt obra och osexigt...
 

Palazzi

Medlem
Bara allt detta inte kulminerar i att land A inte tillåter inresa för personer med vaccin Y utan bara vaccin X och Z medan land B bara godkänner vaccin Y och Z etc... Det skulle vara väldigt obra och osexigt...

Tanken har också slagit mig. Dock borde det väl dock inte finnas incitament då det är riskerna med vaccinen man anger som anledning till vaccinval, och inte ett ifrågasättande av skyddseffekten :)

OM det du räds börjar ske så är vi ute på väldigt hal is, och förväntar man sig ett sådant scenario så bör Astra inte vara en del av nästa dosering (påfyllnadsdoser 2022 och framåt). Känns ändå som en enklare åtgärd än att försöka nå samsyn mellan länder... Det verkar ju inte funka ens inom EU, som ändå ska sträva mot harmonisering mellan länder.
I år är väl det rimliga att man ändå tar allt som erbjuds och i värsta fall biter i det sura äpplet och stannar hemma. Kommer bli högljudda klagomål från en del, men det får man väl ta helt enkelt.
 

RickardG

Medlem
Tanken har också slagit mig. Dock borde det väl dock inte finnas incitament då det är riskerna med vaccinen man anger som anledning till vaccinval, och inte ett ifrågasättande av skyddseffekten :)

OM det du räds börjar ske så är vi ute på väldigt hal is, och förväntar man sig ett sådant scenario så bör Astra inte vara en del av nästa dosering (påfyllnadsdoser 2022 och framåt). Känns ändå som en enklare åtgärd än att försöka nå samsyn mellan länder... Det verkar ju inte funka ens inom EU, som ändå ska sträva mot harmonisering mellan länder.
I år är väl det rimliga att man ändå tar allt som erbjuds och i värsta fall biter i det sura äpplet och stannar hemma. Kommer bli högljudda klagomål från en del, men det får man väl ta helt enkelt.
Nu är jag inte helt påläst, man jag tycker mig ha sett rubriker om att det kinesiska vaccinet inte är i närheten av samma skyddseffekt som de vaccin som godkänts av västvärlden, och att det dessutom aldrig redovisats några fas-3-studier. Om så är fallet kanske det inte är så osannolikt att en del länder trots allt kommer skilja på vaccin och vaccin när de väljer att släppa in turister.
 

Palazzi

Medlem
Nu är jag inte helt påläst, man jag tycker mig ha sett rubriker om att det kinesiska vaccinet inte är i närheten av samma skyddseffekt som de vaccin som godkänts av västvärlden, och att det dessutom aldrig redovisats några fas-3-studier. Om så är fallet kanske det inte är så osannolikt att en del länder trots allt kommer skilja på vaccin och vaccin när de väljer att släppa in turister.

Ja, tänkte på detta efteråt. Känns som väldigt minerad mark att gå in på detta, så avstår.

Kanske kan förbättrade antikroppstester komplettera PCR som underlag för "corona-passen" långsiktigt? Annars låter det stört omöjligt att känna sig "trygg" med dess verkliga värde.... Når man inte dit så är jag rätt övertygad om att vissa länder kommer att göra skillnad på vaccin och vaccin, och mätmetod vs mätmetod.
 

NyfikenGrau

Medlem
Idag meddelade Australien att de ger upp sitt vaccinationsmål, och att gränserna därför kommer förbli stängda tills vidare.

Ni som planerat resor dit får tänka om.


Australien nobbar Astra – ger upp vaccinmål


Inte heller Janssen duger åt Australien, för likt AZ...

Australia won’t buy Johnson & Johnson’s one-dose Covid vaccine due to AstraZeneca similarities | Vaccines and immunisation | The Guardian

Skulle själv gärna se fler vaccin likt just Janssen, kylskåpsförvaring räcker, en dos räcker = möjlighet till hypersnabb distribution.
 

Homer

Medlem
Chinese Covid-19 vaccine efficacy is 'not high,' top health official admits - CNN
The efficacy of Chinese Covid-19 vaccines is "not high" and authorities are weighing options to bolster protection --
including mixing different shots, China's top disease control official has said.




China brings out its censors over vaccine critique - CNN
But Gao's remarks were controversial in China and, as his comments gained traction on social media and international news platforms,
Chinese censors quickly scrubbed discussions online. State media swiftly put out an interview with Gao to walk back his comments.
Global Times, a state-run nationalist tabloid, quoted Gao as saying reports about his admission were "a complete misunderstanding,"
and published new, toned-down remarks from Gao.
 

Kimmen00

Medlem
Chinese Covid-19 vaccine efficacy is 'not high,' top health official admits - CNN
The efficacy of Chinese Covid-19 vaccines is "not high" and authorities are weighing options to bolster protection --
including mixing different shots, China's top disease control official has said.




China brings out its censors over vaccine critique - CNN
But Gao's remarks were controversial in China and, as his comments gained traction on social media and international news platforms,
Chinese censors quickly scrubbed discussions online. State media swiftly put out an interview with Gao to walk back his comments.
Global Times, a state-run nationalist tabloid, quoted Gao as saying reports about his admission were "a complete misunderstanding,"
and published new, toned-down remarks from Gao.

Känns väldigt stabilt...
 
Fruktansvärda rapporter från vänner i Brasilien och Rio. Folk dör som flugor runt omkring dem. Bara 30-40 år gamla. Endast 10% vaccinerade, vilket i praktiken betyder 20 milj av 200 milj människor. Lär ta tid innan man kan åka dit säkert igen. Och det finns en risk att viruset hinner utveckla en ny variant som sen sprids hit till Europa.
 
Toppen