Senaste nytt

Söker Eurobonus Award med 2-for-1 voucher Open-jaw Stockholm-San Fransisco, Dallas- Stockholm

  1. Varifrån vill du börja din resa? - Stockholm
  2. Var är din destination? - San Francisco
  3. När vill/behöver du resa ut? - Okt 1, +-3 dagar är OK
  4. När vill/behöver du komma hem? - 3 veckor efter valt utresedatum, flexibelt med +-3 dagar
  5. Hur länge vill du vara borta? - 3 veckor, flexibelt med +-3 dagar
  6. Hur många personer som skall resa? - Flyger själv
  7. I vilken kabinklass? - Business (detta är väl sittplatser som kan bli "säng")
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? - Kvittar egentligen, de som har bäst business? :)
  9. Vad är din budget? (per person) - ca 85k EB poäng
  10. Vad är det viktigaste för dig? - Att jag åtminstone ett av benen är Biz. Vill kunna njuta av lyxen efter 4 års av resande i Economy under min college tid.
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? - Om allt annat är lika, så väljer jag gärna "layovers" där ni vet har de bästa loungerna :)
Hej alla! Jag har länge, tillsammans med mina vänner från college, planerat en roadtrip i USAs västkust. Tanken är att starta resan i SF och besöka många nationalparker i CA, och ta oss sedan ut mot stranden igen för att köra längst Highway 1 ner till LA.
För detta har jag planerat och sparat poäng så att jag kan lyxa till det med en Business class resa. Efter många år av resande till USA för studier så känner jag att jag är värd att resa lite lyxigare denna gång :)

Jag har ca 85k EB poäng och en AMEX 2-4-1 voucher som går ut slutet av året. Jag tror jag har råd med biz-class båda benen, men osäker här. Vet inte den exakta poängkostnaden för resor som inte är SAS. Men de lär väl ligga runt 80-90k? Och halvapriset blir 40-45k.

Jag letar ständigt på Uniteds hemsida och jag kollar då på "First business award". Jag hittar en hel del resor med Swiss och Canada, med inslag av SAS. Jag tror ´jag är redo att boka, men vill höra era synpunkter och tips/förslag på resan. Det är första gången jag kommer att boka med EB/AMEX så vill vara säker på att jag gjort allt rätt. JAg har för mig att när man ringer upp så ska man ha resan redo och specificera för agenten som sedan kollar upp om de kan se den från deras sida.

Tack på förhand! :)
 

pycko

Medlem
En resa med star alliance kostar dig 65000 poäng med vouchern. Det finns 1 plats med swiss den 1/10 med byte i Zürich samt lite andra alternativ med 2 byte.
Hem hittar jag bara platser den 17/10, sen är det tomt.
 

Senator

Moderator
Dallas (DFW) till Toronto (YYZ) och sen vidare finns med Air Canada på dina datum. Så du söker rutten steg för steg på United:
DFW-YYZ
YYZ-ARN

Utmaningen är att det finns bara två flighter. Antigen går den 06:00 och landar 10:03 men en lång layover dagtid, annars 19:20 och landar 23:23 som betyder övernattning i Toronto och vidare nästa dag. Jag själv tycker Toronto är en trevlig stad så det skulle kunna vara en kul rutt och hänga i Toronto en dag innan du åker hem.

Annars fundera på Houston (IAH) istället för Dalles eftersom IAH är en United hub och du har mycket mer att spela med. Alternativt en inrikes ekonomiklass till IAH från DFW och sen vidare.

Specifik hemresa från DFW, jag hade tagit Swiss till SFO...
21:e oktober
DFW-YYZ
Dallas/Fort Worth, TX, US (DFW) to Toronto, ON, CA (YYZ)
AC 7662 | Embraer 175
Operated By Air Canada Express - Jazz
Thu, 21 Oct 6:00 Dallas/Fort Worth, TX, US (DFW) Arriving Thu, 21 Oct 10:03

Long layover

YYZ-BRU-ARN
Toronto, ON, CA (YYZ) to Brussels, BE (BRU)
18:30 - 7:45 (7h 15m)
AC 834 | Boeing 787-9 Dreamliner
Operated By Air Canada

Depart YYZ: Thu, Oct 21
Arrive BRU: Fri, Oct 22

2h 15m connection
Brussels, BE (BRU) to Stockholm, SE (ARN)
10:00 - 12:10 (2h 10m)
SK 590 | Airbus A320

ELLER

21:e oktober
DFW-YYZ
Dallas/Fort Worth, TX, US (DFW) to Toronto, ON, CA (YYZ)
AC 7668 | Embraer 175
Operated By Air Canada Express - Jaz
Thu, 21 Oct19:20 Dallas/Fort Worth, TX, US (DFW) Arriving Thu, 21 Oct23:23

Hotell Toronto

22:e oktober
YYZ-ARN

Toronto, ON, CA (YYZ) to Zurich, CH (ZRH)
21:00 - 10:30 (7h 30m)
AC 880 | Boeing 787-9 Dreamliner
Operated By Air Canada

Depart YYZ: Fri, Oct 22
Arrive ZRH: Sat, Oct 23
Over Night
2h 20m connection
Zurich, CH (ZRH) to Stockholm, SE (ARN)
12:50 - 15:15 (2h 25m)
LX 1250 | Airbus A320
Operated By SWISS International Airlines

Lycka till!
 
En resa med star alliance kostar dig 65000 poäng med vouchern. Det finns 1 plats med swiss den 1/10 med byte i Zürich samt lite andra alternativ med 2 byte.
Hem hittar jag bara platser den 17/10, sen är det tomt.
Tack för hjälp! Hmm... När jag kikat så har jag sett flera flyg runt de datumen jag angav ovan. Kanske jag som sett/sökt fel? Får kika mer. Kan också tillägga att Houston funkar bra att starta hemresan ifrån. Så länge det är Dallas/Houston så går det :)


Dallas (DFW) till Toronto (YYZ) och sen vidare finns med Air Canada på dina datum. Så du söker rutten steg för steg på United:
DFW-YYZ
YYZ-ARN

Utmaningen är att det finns bara två flighter. Antigen går den 06:00 och landar 10:03 men en lång layover dagtid, annars 19:20 och landar 23:23 som betyder övernattning i Toronto och vidare nästa dag. Jag själv tycker Toronto är en trevlig stad så det skulle kunna vara en kul rutt och hänga i Toronto en dag innan du åker hem.

Annars fundera på Houston (IAH) istället för Dalles eftersom IAH är en United hub och du har mycket mer att spela med. Alternativt en inrikes ekonomiklass till IAH från DFW och sen vidare.

Specifik hemresa från DFW, jag hade tagit Swiss till SFO...
21:e oktober
DFW-YYZ
Dallas/Fort Worth, TX, US (DFW) to Toronto, ON, CA (YYZ)
AC 7662 | Embraer 175
Operated By Air Canada Express - Jazz
Thu, 21 Oct 6:00 Dallas/Fort Worth, TX, US (DFW) Arriving Thu, 21 Oct 10:03

Long layover

YYZ-BRU-ARN
Toronto, ON, CA (YYZ) to Brussels, BE (BRU)
18:30 - 7:45 (7h 15m)
AC 834 | Boeing 787-9 Dreamliner
Operated By Air Canada

Depart YYZ: Thu, Oct 21
Arrive BRU: Fri, Oct 22

2h 15m connection
Brussels, BE (BRU) to Stockholm, SE (ARN)
10:00 - 12:10 (2h 10m)
SK 590 | Airbus A320

ELLER

21:e oktober
DFW-YYZ
Dallas/Fort Worth, TX, US (DFW) to Toronto, ON, CA (YYZ)
AC 7668 | Embraer 175
Operated By Air Canada Express - Jaz
Thu, 21 Oct19:20 Dallas/Fort Worth, TX, US (DFW) Arriving Thu, 21 Oct23:23

Hotell Toronto

22:e oktober
YYZ-ARN

Toronto, ON, CA (YYZ) to Zurich, CH (ZRH)
21:00 - 10:30 (7h 30m)
AC 880 | Boeing 787-9 Dreamliner
Operated By Air Canada

Depart YYZ: Fri, Oct 22
Arrive ZRH: Sat, Oct 23
Over Night
2h 20m connection
Zurich, CH (ZRH) to Stockholm, SE (ARN)
12:50 - 15:15 (2h 25m)
LX 1250 | Airbus A320
Operated By SWISS International Airlines

Lycka till!
Tack så mycket! Jag ska kika närmare på detta. Vad gäller loungen man får tillgång till med biz-biljett, vet du hur den är i YYZ? Jag kommer nog inte lämna flygplatsen och sitter hellre i loungen under den långa layovern. Vill inte stressa under dagen, och en lounge är nog en bra miljö att få lite arbete gjort med god mat och någon drink, tänker jag :) Då blir det alltså alternativ 1 som du hittat.

Kan tillägga att Houston kan funka det med. Så länge det är Dallas eller Houston, planerar ändå att besöka båda städerna :)
 

Senator

Moderator
Tack för hjälp! Hmm... När jag kikat så har jag sett flera flyg runt de datumen jag angav ovan. Kanske jag som sett/sökt fel? Får kika mer. Kan också tillägga att Houston funkar bra att starta hemresan ifrån. Så länge det är Dallas/Houston så går det :)



Tack så mycket! Jag ska kika närmare på detta. Vad gäller loungen man får tillgång till med biz-biljett, vet du hur den är i YYZ? Jag kommer nog inte lämna flygplatsen och sitter hellre i loungen under den långa layovern. Vill inte stressa under dagen, och en lounge är nog en bra miljö att få lite arbete gjort med god mat och någon drink, tänker jag :) Då blir det alltså alternativ 1 som du hittat.

Kan tillägga att Houston kan funka det med. Så länge det är Dallas eller Houston, planerar ändå att besöka båda städerna :)

Jag hade då hellre åkt från Houston (IAH) eftersom du kan besöka United Polaris Loungen där. Mycket bättre alternativ.

Den 21:e oktober är det
Houston, TX, US (IAH) to Frankfurt, DE (FRA)
19:40 - 12:10 (9h 30m)
UA 46 | Boeing 787-9 Dreamliner

som gäller som det enklaste. Det blir antigen Lufthansa ekonomiklass vidare, SAS Plus med 5t i Frankfurt eller kanske någon rutt via ZRH/CPH.

Den 19:e oktober finns:
Houston, TX, US (IAH) to Amsterdam, NL (AMS)
16:45 - 9:20 (9h 35m)
UA 20 | Boeing 787-9 Dreamliner
Depart IAH: Tue, Oct 19
Arrive AMS: Wed, Oct 20
United Polaris business

1h 40m connection

Amsterdam, NL (AMS) to Stockholm, SE (ARN)
11:00 - 13:05 (2h 5m)
SK 556 | Airbus A320
Operated By Scandinavian Airlines


De andra datumen finns det en del spännande alternativ via både YYZ och Montreal (YUL) men om du verkligen vill testa en bra lounge + bra hårdvara ombord då skulle jag satsa på United från IAH. Tyvärr kommer du inte in i Air Canada Signature Lounge med en bonusresa. Det är enbart för biljetter betalda med cash. Jag hade undvikit långa inrikessegment med United i ekonomi eftersom du inte får uppleva det som du vill då.
 
Jag hade då hellre åkt från Houston (IAH) eftersom du kan besöka United Polaris Loungen där. Mycket bättre alternativ.

Den 21:e oktober är det
Houston, TX, US (IAH) to Frankfurt, DE (FRA)
19:40 - 12:10 (9h 30m)
UA 46 | Boeing 787-9 Dreamliner

som gäller som det enklaste. Det blir antigen Lufthansa ekonomiklass vidare, SAS Plus med 5t i Frankfurt eller kanske någon rutt via ZRH/CPH.

Den 19:e oktober finns:
Houston, TX, US (IAH) to Amsterdam, NL (AMS)
16:45 - 9:20 (9h 35m)
UA 20 | Boeing 787-9 Dreamliner
Depart IAH: Tue, Oct 19
Arrive AMS: Wed, Oct 20
United Polaris business

1h 40m connection

Amsterdam, NL (AMS) to Stockholm, SE (ARN)
11:00 - 13:05 (2h 5m)
SK 556 | Airbus A320
Operated By Scandinavian Airlines


De andra datumen finns det en del spännande alternativ via både YYZ och Montreal (YUL) men om du verkligen vill testa en bra lounge + bra hårdvara ombord då skulle jag satsa på United från IAH. Tyvärr kommer du inte in i Air Canada Signature Lounge med en bonusresa. Det är enbart för biljetter betalda med cash. Jag hade undvikit långa inrikessegment med United i ekonomi eftersom du inte får uppleva det som du vill då.
Angående första alternativet. Är det denna du menar? (se bifogad), det blir alltså ekonomiklass från Frankfurt till Sthlm? På sidan innan så stod det "business", och nu står det "coach", märkligt. Men det är alltså SAS Plus, som ska vara bättre än economy? I sådana fall är det nog lugnt.
 

Attachments

  • flyg.JPG
    flyg.JPG
    55,1 KB · Visningar: 101

palmen

Moderator
Angående första alternativet. Är det denna du menar? (se bifogad), det blir alltså ekonomiklass från Frankfurt till Sthlm? På sidan innan så stod det "business", och nu står det "coach", märkligt. Men det är alltså SAS Plus, som ska vara bättre än economy? I sådana fall är det nog lugnt.
Jag skulle inte fokusera så mycket på connection inom Europa. Självklart är det trevligare i plus/business, men ingen dealbreaker. Det är flighterna över Atlanten som är viktiga att de är i Business.
 
Ja men precis. Så jag resonerar också. Men det jag märker nu är att vid första sidan när jag letar efter flygen, och kollar "details", så står det business på varje leg. Men sedan när jag valt allt och kommer till "review trip" så visar det, som bilden ovan, "coach" på flyget från Zurich till SF... Alltså är inte första sidan helt korrekt.
 

Senator

Moderator
Angående första alternativet. Är det denna du menar? (se bifogad), det blir alltså ekonomiklass från Frankfurt till Sthlm? På sidan innan så stod det "business", och nu står det "coach", märkligt. Men det är alltså SAS Plus, som ska vara bättre än economy? I sådana fall är det nog lugnt.

Jag skulle inte fokusera så mycket på connection inom Europa. Självklart är det trevligare i plus/business, men ingen dealbreaker. Det är flighterna över Atlanten som är viktiga att de är i Business.

Ja men precis. Så jag resonerar också. Men det jag märker nu är att vid första sidan när jag letar efter flygen, och kollar "details", så står det business på varje leg. Men sedan när jag valt allt och kommer till "review trip" så visar det, som bilden ovan, "coach" på flyget från Zurich till SF... Alltså är inte första sidan helt korrekt.

Det finns en grej med ekonomi inom Europa på hemresan. Det är inte solklart att du kan gå i loungen i FRA om du kommer från United Polaris Business och skall vidare med Lufthansa Ekonomiklass. Du verkar vara väldigt sugen på lounge, men jag vet inte om 5t i FRA för att sen åka SAS Plus väger upp för det.

Lufthansa är finurliga eftersom det är mycket "Married Segments". Om du kollar FRA-ARN den 22:e så finns både Lufthansa 806 och 804 tillgängliga i business. Så kan kolla om SAS kan boka detta stegvis. Men egen erfarenhet är att systemet kommer sparka ner dig till ekonomiklass med en sådan manöver.

En annan optimerat hemresa är den som går IAH-FRA-ZRH-ARN som finns på LX1073 och LX1254. Då blir det business och mycket lounge.
 
Toppen