Senaste nytt

Hur kommer vårt resande påverkas vid vaccinering?

mha321

Medlem
Har inga åsikter om rätt eller fel medicinskt sett. Men det är inte i enlighet med vad de avtalat med staten, vad jag kan se.
Ja det tog inte så värst lång tid innan du fått rätt. Nu gick nyhetsflashen ut som sade att Uppsala pausar de planerna pga att FHM inte ställer sig bakom dem...
 

Tomas E

Medlem
Ja det tog inte så värst lång tid innan du fått rätt. Nu gick nyhetsflashen ut som sade att Uppsala pausar de planerna pga att FHM inte ställer sig bakom dem...
Jo, såg just det:
Uppsala backar från egna vaccinregler | Aftonbladet

"Vi har diskuterat frågan med Folkhälsomyndigheten och fått besked om att de inte ställer sig bakom en särskild vaccinationsordning för dem som har haft covid-19 i nuläget, då vinsterna inte är tillräckligt stora."
Översättning till svenska: FHM har hört av sig och undrat vad f-n de håller på med i Uppsala, och sannolikt påmint om det ingångna avtalet med SKR. :)

"Därför avvaktar vi med att införa detta, utan vaccinerar på som tidigare", säger hälso- och sjukvårdsdirektör Mikael Köhler i ett pressmeddelande.

Regionen ska alltså fortsätta att vaccinera personer som haft covid-19 med två doser. Vaccinet kommer att ges enligt ordinarie tidsordning och personer som haft covid-19 kommer inte att behöva vänta sex månader efter genomgången infektion på att bli vaccinerade.


Kan annars inte direkt säga att jag varit bra på att förutsäga vad som ska hända under pandemin, utan blivit överraskad både över andra vågen, tredje vågen och en hel del annat... :confused:
 

Tomas E

Medlem
Finns kanske hopp om sommarresor utifall Europa öppnar för er som bor i Stockholm;
Region Stockholm: Vaccinering för alla vuxna i maj | GP
Notera:
Enligt [planen] ska den breda vaccineringen av alla invånare över 18 år inledas vecka 19, som börjar den 10 maj.
Det betyder att möjligheten till bokning av vaccinationstid för dos 1 öppnar då. Inte att alla kommer att faktiskt få en tid eller en spruta i maj, för det räcker inte doserna till (och kanske inte heller personalen). :(
Sedan får vi väl se vilka destinationer som tycker det räcker med dos 1 eller dos 1 + viss tid för att bjuda på lättare reserestriktioner, och vilka som kräver dos 2 + viss tid. Med 6 veckors dosintervall kommer det att vara skillnaden mellan början av sommaren och slutet av sommaren för många 18-59-åringar.
 

Fredrik

Medlem
Har Stockholm öppnat för fler?

Jag trodde de precis öppnade för 70-åringar och därmed låg efter alla andra?
 

mha321

Medlem
Har Stockholm öppnat för fler?

Jag trodde de precis öppnade för 70-åringar och därmed låg efter alla andra?
De två poster upp - de har inte öppnat än men de har talat om när de kommer öppna och som jag tolkar det att de öppnar för hela 18-60 i ett svep utan att dela upp det i mindre grupper.
 
De två poster upp - de har inte öppnat än men de har talat om när de kommer öppna och som jag tolkar det att de öppnar för hela 18-60 i ett svep utan att dela upp det i mindre grupper.
Den handlade väl mer om att Stockholm vill att fördelningen av vaccinet så fort som möjligt skall beräknas på gruppen 18-60 då de procentuellt kommer få fler doser då.

Sen är det väl strunt samma hur många doser man får om man ändå inte fyller upp tiderna...
 
Toppen