Senaste nytt

Snälltåget till Lissabon!

Nyhet: Snälltåget satsar på direkta nattåg till Lissabon

Den stora efterfrågan på klimatsmarta resor till solen ☀ gör att Snälltåget nu ger sig in en helt ny marknad och säljer paketresor med direkttåg till Lissabon. Valet på just Lissabon är framförallt politiskt då Portugal nu är ordförandeland i EU och vi vill på detta sätt fira nyheten som en del i EU:s initiativ; The European Year of Rail.

Aanmelden bij Facebook
 

Palazzi

Medlem
Nyhet: Snälltåget satsar på direkta nattåg till Lissabon

Den stora efterfrågan på klimatsmarta resor till solen ☀ gör att Snälltåget nu ger sig in en helt ny marknad och säljer paketresor med direkttåg till Lissabon. Valet på just Lissabon är framförallt politiskt då Portugal nu är ordförandeland i EU och vi vill på detta sätt fira nyheten som en del i EU:s initiativ; The European Year of Rail.

Aanmelden bij Facebook

:p:D Trist att en så spännande ”nyhet” är ett April-skämt :(
 

Palazzi

Medlem
Hade annars varit intressant se hur de hanterat ändrade spårvidden i Spanien/Portugal.
Innebar tågbyte i Irun förr när jag reste med Sydexpressen från Paris.

Tekniskt möjligt är det nog, med speciella boggier och växel till annan spårvidd, men det är nog inte Snälltåget som går i bräschen genom en turist-linje :p Man gör på denna växling när man kör snabbtåget till Barcelona t.e.x.

Spanien har mest varierad spårvidd i världen (som % av total kilometer räls) så man har testat rätt många variabla spårvidds-lösningar. Man har ju också spårbredder om bara 1m i nordöst, där man nästan alltid måste byta i Hendeye.

Långsiktigt blir detta viktigt för EUs planerade TEE 2 nät och det är ju trots allt enklare att uppdatera tåg än lägga ny räls. Sedan 2019 tror jag att de har en rätt kostnadseffektiv lösning mellan Georgien och Azerbadjan.

Men jag uppmanar ändå Snälltåget att försöka :)rolleyes:) och lovar att boka en resa för att stödja :cool:
 
Toppen