Senaste nytt

Berglund

Medlem
Stockholm
Måndag den 21 september 2020

Pling plong

Pling plong

Det kom inte bara ett mail - det kom två!

Mina kommande flygningar till helgen den 25-27 september, det som var tänkt att bli resa nummer fem, var bokade enligt följande:
Lördag 26 september, kl 06:05, ankomst kl 08:50
ARN - CDG
Flight AF 1463, Airbus A319, flygs av Air France

Lördag 26 september, kl 10:15, ankomst kl 11:35
CDG - AMS
Flight AF 8230, Boeing 737-800, flygs av KLM

Lördag 26 september, kl 14:25, ankomst kl 16:00
AMS - TRF
Flight AF 8311, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper

Lördag 26 september, kl 16:30, ankomst kl 18:10
TRF - AMS
Flight KL 1218, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper

Övernattning på lördagskvällen den 26 september i Amsterdam.

Söndag 27 september, kl 12:25, ankomst kl 13:40
AMS - CDG
Flight AF 8233, Boeing 737-800, flygs av KLM

Söndag 27 september, kl 16:05, ankomst kl 18:40
CDG - ARN
Flight AF 1062, Airbus A319, flygs av Air France

Nu mailade KLMs kundservice och meddelade att flighterna AMS-TRF KL1217 (bokad som AF8311) och TRF-AMS KL 1218 den 26 september var inställda. Kom då ihåg att det var helt i linje med vad jag hade hört gateagenten nämna för flygvärdinnorna när vi hade problem att starta på Oslo Sandefjord under den gångna helgen:
Gateagenten nämnde för de två flygvärdinnorna att han hade hört att KLM skulle sluta flyga till Sandefjord från och med den 1 oktober!
Man började alltså redan nu sålla i de kommande, planerade flygningarna. Jag hade själv i helgen som gick noterat att de hade slutat sälja biljetter på hemsidan:
Till min fasa såg jag att det mycket riktigt inte längre gick att köpa resor till Oslo Sandefjord Torp! Nu var det slut!!! Det fanns inte längre några biljetter på rutten AMS-TRF! Paniken växte inom mig! Värdet på de resor jag redan hade bokat ökade omedelbart, men hur skulle detta gå? Tänk vilken otrolig nesa det hade varit att komma iväg på de resor jag väl har bokat men sedan fortfarande fattas några hundratal UXP poäng och fortfarande misslyckas. Tankarna började snurra, vart kan man resa, vilka länder släpper in mig utan krångliga testkrav? Det här upptod mycket av min tankekraft!

Det var inte utan att jag med viss nervositet öppnade mailet och läste:
Dear Customer,

We regret to inform you that the above flight(s) has been cancelled due to operational reasons.

We sincerely apologize for the inconvenience caused.

Your new ticket with the updated flight details will be sent to you shortly.

You may refer to the link below for requesting voucher/refund –

https://apps.isc.klm.com/refundvoucher/

Our teams are available to assist you, should you require any further assistance:
• twitter.com/klm
• facebook.com/klm
• klm.com/mytrip

Alternatively, you may contact KLM Telephone Reservations (+31 20 4 747 747 in the Netherlands or find local telephone numbers via www.klm.com) or contact your travel agent/point of purchase.

We will be happy to assist you with any question(s) you might have and/or discuss which flight(s) you would prefer.

We thank you for your understanding and wish you a pleasant journey.

Kind Regards,
KLM Royal Dutch Airlines

Man hade alltså ställt in lördagens flygning tur- och retur till Oslo Sandefjord Torp den 26 september på grund av "operational reasons". Jag utgick då från och gör fortfarande det antagandet att detta var ett rent affärsbeslut. Det går inte att flyga plan som är helt eller nästan helt tomma. Med tanke på att vi bara varit något tiotal personer ombord de senaste flygningarna till/från Sandefjord antog jag att det kan ha varit en liknande bokningsgrad eller rent av ännu sämre på de här kommande flygningarna som därför ställdes in.

Det hade jag egentligen inga problem med, ni vet ju att vid involuntary reroutings öppnar det upp sig på ett väldigt generöst sätt för ombokningar! Det blev ett snabbt samtal till min kära Platinum Service Line som utan knussel eller något som helt krångel gladeligen bokade om mig till:

Lördag 26 september, kl 17:30, ankomst kl 19:35
ARN - AMS
Flight KL 1116, Boeing 737-700, flygs av KLM

Söndag 27 september, kl 14:20, ankomst kl 15:55
AMS - TRF
Flight KL 1217, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper

Söndag 27 september, kl 16:25, ankomst kl 18:05
TRF - AMS
Flight KL 1218, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper

Söndag 27 september, kl 20:50, ankomst 22:55
AMS - ARN
Flight KL 1121, Boeing 737-800, flygs av KLM

Naturligtvis med övernattning på mitt befintliga hotellrum som stod och väntade på mig:
Pling plong, det hade kommit ytterligare ett mail, från SAS som berättade att helgen den 25-27 september erbjöds det dubbla Eurobonuspoäng på alla inköp med SAS Mastercard. Självklart klickade jag på länken och anmälde mig.

Det här kom ju väldigt lägligt, lördagen den 26 september hade jag en utresa och den 27 september hade jag en hemresa. Det skulle bli resa nummer fem. Dessa erbjudanden borde kunna kombineras på något fint sätt, tänkte jag. Lutade mig lite lätt bakåt i min favoritfåtölj där hemma, slöt ögonen och planen uppenbarade sig för mig.

Boka och betala för 23 nätter, på ett av de billigare Hiltonanslutna hotellen i Amsterdam, få 46 nätter tillgodoräknade.

Det här kändes värt det - jag bokade på!
Det var alltså viktigt för mig att komma till Amsterdam för att kunna ta del av SAS Mastercard Eurobonus Premiums kampanj om dubbla poäng den här specifika helgen. En debitering i utländsk valuta ger redan en helt vanlig dag dubbelt så många poäng som motsvarande belopp i SEK och vid kampanj får man alltså dubbelt upp av det redan dubblade beloppet. Jag skulle ändå betala hotellnotan, som i sin tur skulle leda till ett förnyat Hilton Diamond. Nu skulle jag få en lugn lördag på hemmaplan, kunna åka ut till Arlanda på eftermiddagen, käka en tidig middag på Pontus, ta flyget ner till Amsterdam och sova över på lördagsnatten. Söndagen kunde jag börja med sovmorgon för att sedan köra tre flygningar och fortfarande hinna med sista Arlanda Express kl 23:05 hem på söndagskvällen - om nu allt gick bra och alla flygen var i tid.

Jag kunde inte heller låta bli att åter förhöra mig om Original Routing Credit och jodå, agenten förvissade mig om att jag skulle få poäng enligt originalbokningen. Precis som jag hade fått för den gångna helgen. Agenten upplyste mig också om att det var honom jag hade pratat med förra veckan och han kunde inte låta bli att nämna att "Jodå, det är samma regler som förra veckan. I dessa tider av ständiga och snabba förändringar har ingenting förändrats i just det här fallet." Han erbjöd sig ändå väldigt vänligt att återigen skicka ut e-postbekräftelse på att jag skulle få statuspoäng och miles enligt min originalbokning. Det gick nästan att höra hans leende genom telefonluren när jag lite skamset fick erkänna att jag inte hade känt igen hans röst. Han, som måste tala med hundratals eller rent av tusentals personer under en vecka, kände igen min röst men jag bommade hans. Här fick jag utlova bot och bättring, man ska alltid komma ihåg folk som hjälper en!

Jag hade ursprungligen bokat hotellnatt ute på Clarionhotellet på Arlanda, för att kunna vakna direkt där ute på lördagsmorgonen inför den tidiga klockan 06:05 flygningen och samtidigt samla några poäng till mitt Nordic Choice konto. Självklart bokades det via Refunder för några procents återbäring. Nu kunde hela den hotellkostnaden sparas in, lördagens flygning var inte förrän kl 17:30. Då gör sig pengarna trots allt bättre i min spargris och den hotellnatten kunde avbokas.

Kände mig också en smula krasslig, trött och sliten. Snuvig och lite varm, nästan som om jag hade feber. Naturligtvis ledde det till allehanda tankar om att jag eventuellt skulle ha dragit på mig corona igen eller om jag bara hade råkat bli sjuk på något annat sätt efter helgen. Alternativet var förstås att jag bara var lite trött i största allmänhet. Naturligtvis tänkte jag på min egen hälsa och välbefinnandet av mina närstående. Jag kunde dock inte helt låta bli att tänka på vilka följder det skulle få om jag blev tvungen att ställa in den kommande helgens resa. Det fanns vid det här tillfället få ställen som jag kunde flyga till, med två byten, där destinationslandet släppte in mig utan PCR test eller andra varianter av test eller intyg. Om jag skulle tvingas ställa in den kommande resan hade det blivit väldigt svårt att ersätta de missade poängen med en annan resa. Jag hade förvisso inte helt rätt testtyp för Norge heller men vid den här tidpunkten var det så rörigt och det var inte många, särskilt inte passkontrollanter eller incheckningsagenter, som hade stenkoll på exakt vad som gällde. Det räckte, eller i varje fall hade räckt för mig, hitintills, att vifta med olika testintyg och därefter ställdes helt enkelt inga fler frågor.

Kombinationen av min krasslighet parat med att Air France/KLM slutat sälja biljetter till Oslo Sandefjord Torp gjorde att jag började få allvarliga tvivel om hur i hela fridens namn det här skulle gå att genomföra. Stressen över att kanske ha gjort allting "förgäves" var påtaglig! Visst skulle jag få vanliga statuspoäng som skulle hjälpa mig framåt mot Platinum for Life men jag hade redan nu en poängbank som skulle räcka för flera års framtida kvalificering. Det kändes som ett ganska avgörande läge nu, antingen sluta och nöja sig med de här fyra resorna jag gjort, kanske flyga den här femte resan den kommande helgen också men sedan nöja sig och boka av?! Det blev inte lättare att flyga, tv nyheterna rapporterade om hur smittspridningen tilltog ute i Europa igen och det var inte utan att det kändes en smula tänkvärt. Jag ringde mina försäkringsbolag och förhörde mig - igen - om att jodå, dina försäkringar gäller och "vad som än händer kommer vi att se till att du får vård på plats eller att vi flyger hem dig".

I väntan på helgen kände jag i varje fall ett visst mått av normalitet och stöd i form av @trekker som också var ute på hotellnattsinsamling:
Posta din utsikt! (Hotell) | Sida 554 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
Det fick mig att känna visst stöd och som om det här, trots allt och de konstiga tiderna vi levde i då, var helt normalt!

Det hade blivit dags för resa nummer fem. Bara tanken att återigen - äntligen - få sitta där ombord med mitt munskydd och få caesarsallad serverad fick mina ögon att tåras av lycka och munnen att vattnas av hunger. Jag insåg att jag närmast hade blivit en variant på Pavlovs hundar. Redan nu längtade jag och såg mycket fram emot den kommande helgen!
 
Last edited:

aruba1

Medlem
Tack för att du delar med dig dina tankar och beslut. Återigen mycket spännande vad som händer herr Berglund härnäst även om Caesarsallader och kanelbullar är inblandade är reseberättelsen ett välkommet inslag i dessa tider
 

MrRob

Medlem
[..] En debitering i utländsk valuta ger redan en helt vanlig dag dubbelt så många poäng som motsvarande belopp i SEK och vid kampanj får man alltså dubbelt upp av det redan dubblade beloppet. [..]

Jag vill absolut inte kasta grus i de fina berättelser du återger -- men debitering i utländsk valuta med SAS MC Premium ger väl 33% mer poäng och inte 100% fler poäng än motsvarande debitering i SEK? (15p vs. 20p en vanlig dag och 30p vs. 40p dubbelpoänghelgerna)
 

NotRyan

Medlem
Bäste Hr. Berglund

Vi börjar känna ett visst sug efter att få veta fortsättningen på denna eminenta historia!

Jag har dock den största förståelsen för den tid det tar för varje stor konstnär att färdigställa sina verk till yttersta perfektion, så känn ingen press!

Med stor vördnad
/NotRyan
 

JAONHA

Medlem
+1 som längtar efter fortsättningen.

Man är bortskämd numera att man kan ladda hem alla delar på en gång av en bra serie. Faktiskt lite skönt med 80-tals känslan då man fick vänta mellan delarna av Dallas :)
 
Toppen