Senaste nytt

Reflektioner från Swiss nya flaggskepp: B777-300ER

EBGGOT

Medlem
Har 16 D/G bokat i nuläget på en kommande, men finns plats och möjlighet att byta till 6 D/G. Seatguru har en "mixed review" på de platserna p.g.a. närhet till toaletterna och galley. Dessutom har jag läst reviews som pekar på att serveringen sker bakifrån i kabinen varför platser längre bak i mitten är att föredra om det inte finns plats i den "lilla" kabinen. Hur ser du på det @EBGGOT ? Skulle du byta och varför?


Hej, jag skulle kört 6D/G. Det är lite mer spring pga toaletterna men jag upplever det tystare ju längre bort du är från M klass. Sedan får man servering först, lite extra förvarning, kommer av planet fortare etc etc....
 

adhoc76

Medlem
Tack för tipset! Har bytt till 6D/G nu. Avvaktar till check in öppnar och byter till mini-kabinen om det finns plats - annars får det bli 6D/G.
 

Brandten

Medlem
Tack för tipset! Har bytt till 6D/G nu. Avvaktar till check in öppnar och byter till mini-kabinen om det finns plats - annars får det bli 6D/G.
Minikabinen var RIKTIGT nice! Kändes nästan som vi hade egen personal som passade på oss. I stora kabinen var det ljust, livat, stökigt och mycket spring. Hade nog inte haft så bra nattsömn där som jag fick i 5B.
 

Big Birger

Medlem
Ni som har åkt Swiss B777-300ER. Jag och frun har dessa platser nedan att välja på för ett nattflyg hem från Tokyp, och vi är ganska långa båda två. Vad rekommenderar ni?
  1. Rad 5 för att vara i lilla kabinen, med risk för att ha huvudet mot toa-väggen.
  2. Rad 6 för att få mer benutrymme (om det nu är mer benutrymme pga bulkhead?), men också nära toaletterna.
  3. Rad 8 för att vara längre från toaletterna.
  4. Längre bak i stora kabinen för att komma bort från toaletterna helt.

upload_2021-3-5_9-17-34.png
 

chaudi

Medlem
Bara åkta på platserna 5A och 5B och det var från Tokyo, visserligen strax innan Covid-pandemin slog till rejält så det var hyfsat tomt på flyget. Men vi tyckte dom platserna var bra, trevligt med lilla kabinen och vi blev inte störda av toalettspring.
 

Senator

Moderator
Ni som har åkt Swiss B777-300ER. Jag och frun har dessa platser nedan att välja på för ett nattflyg hem från Tokyp, och vi är ganska långa båda två. Vad rekommenderar ni?
  1. Rad 5 för att vara i lilla kabinen, med risk för att ha huvudet mot toa-väggen.
  2. Rad 6 för att få mer benutrymme (om det nu är mer benutrymme pga bulkhead?), men också nära toaletterna.
  3. Rad 8 för att vara längre från toaletterna.
  4. Längre bak i stora kabinen för att komma bort från toaletterna helt.

Visa bifogad bild 117052

Bara åkta på platserna 5A och 5B och det var från Tokyo, visserligen strax innan Covid-pandemin slog till rejält så det var hyfsat tomt på flyget. Men vi tyckte dom platserna var bra, trevligt med lilla kabinen och vi blev inte störda av toalettspring.

Om ni åker två och inte känner stort behov av fönsterplats så skulle jag ta D-G på en nattflight. Jag upplever A-B och J-K som ganska tajt med plats och rätt jobbigt att kliva ut från fönsterplatsen vid nerfällt säng. Rad 6 har en del trafik från galley samt toan, så titta längre back. Rad 4 är bäst i mitt tycke men 8-9 är också bra.
 

Big Birger

Medlem
En utslagsfråga är om det är mycket extra benutrymme på rad 6 i och med bulkhead?

Jag har bara erfarenhet av SAS Business, och där är det ganska mycket extra benutrymme på rad 1.
 

Senator

Moderator
En utslagsfråga är om det är mycket extra benutrymme på rad 6 i och med bulkhead?

Jag har bara erfarenhet av SAS Business, och där är det ganska mycket extra benutrymme på rad 1.

Faktisk osäker på det och blir nu osäker på om rad 4 och 6 har "hål i väggen" eller om det är en rak väg framför. SAS rad 1 finns det "hål" som man glider in i, men jag minns inte faktisk på Swiss. Det jag dock minns är att dessa öppningar är större i mitten än vid fönstret.
 
Ni som har åkt Swiss B777-300ER. Jag och frun har dessa platser nedan att välja på för ett nattflyg hem från Tokyp, och vi är ganska långa båda två. Vad rekommenderar ni?
  1. Rad 5 för att vara i lilla kabinen, med risk för att ha huvudet mot toa-väggen.
  2. Rad 6 för att få mer benutrymme (om det nu är mer benutrymme pga bulkhead?), men också nära toaletterna.
  3. Rad 8 för att vara längre från toaletterna.
  4. Längre bak i stora kabinen för att komma bort från toaletterna helt.

Visa bifogad bild 117052

Lilla kabinen rad 5, ta dom. Bakre business kabinen är stor och stökig. Undvik framförallt rad 6. Idel människor som står och hänger där och väntar på toaletterna. Ibland kliver dom liksom in vid sätet. Men det upphörde efter jag ställt tre par skor där.
 

Tongen2

Medlem
Faktisk osäker på det och blir nu osäker på om rad 4 och 6 har "hål i väggen" eller om det är en rak väg framför. SAS rad 1 finns det "hål" som man glider in i, men jag minns inte faktisk på Swiss. Det jag dock minns är att dessa öppningar är större i mitten än vid fönstret.

Flög denna maskinen från Miami och satt på 5D i lilla kabinen. Har bara SAS business att jämföra med och tyckte allt kändes trängre på Swiss faktiskt. Men framförallt när jag bäddade ner mig och skulle sova, trångt för benen!
Jag är 188 cm lång och ryms bättre i SAS business.
Bifogar en bild där det framgår lite hur det ser ut på rad 4! @Big Birger
Kanske ser liknande ut på rad 6 tänker jag

Upplevde inget störande från toan etc, snarare tvärt om! Kändes som "mini first" typ!
 

Attachments

  • received_2165029290387500.jpeg
    received_2165029290387500.jpeg
    51 KB · Visningar: 270
Toppen