Senaste nytt

Prissättning Hyrbilar

FrontX

Medlem
Det du missar här är det som flera påpekat, weekendpris mot veckopris. Weekend börjar oftast just 12:00 på torsdag och hämtar du innan dess blir det veckopris som är mycket dyrare då den hyran vänder sig till företag och inte privatpersoner. Företag är mindre priskänsliga än privatpersoner rent generellt.

De tar helt enkelt ut mer betalt när de vet att betalningsviljan är högre. På samma sätt med flyg, billigare att flyga hem söndag morgon än söndag eftermiddag oftast. Samt att sista flighten som kommer hem vid midnatt också brukar vara billigare. Helt enkelt för att folk betalar mer för bra än dåliga tider.


Jo jag har förstått hur det funkar. Men samtidigt är det ju inte omöjligt för hyrbilsföreraget att vara lite flexibelt ändå, och fråga kan man ju alltid. Är det dessutom en engångsföreteelse och inget man sätter i system så skadar ju inte lite "goodwill".

Att det inte går att göra så när man köper t.ex en flygbiljett begriper jag. Men oftast har man ju en närmare kontakt med sitt lokala uthyrningskontor kanske, än ett flygbolag. Det är ju rätt enkelt för det lokala kontoret att trixa lite i systemet.
"Ska vi ge en lojal kund 3 timmar tidigare upphämtning, eller ska vi tappa honom som kund?". Lite så hade jag ju tänkt om jag drivit en biluthyrning.
 

palmen

Moderator
Jo jag har förstått hur det funkar. Men samtidigt är det ju inte omöjligt för hyrbilsföreraget att vara lite flexibelt ändå, och fråga kan man ju alltid. Är det dessutom en engångsföreteelse och inget man sätter i system så skadar ju inte lite "goodwill".

Att det inte går att göra så när man köper t.ex en flygbiljett begriper jag. Men oftast har man ju en närmare kontakt med sitt lokala uthyrningskontor kanske, än ett flygbolag. Det är ju rätt enkelt för det lokala kontoret att trixa lite i systemet.
"Ska vi ge en lojal kund 3 timmar tidigare upphämtning, eller ska vi tappa honom som kund?". Lite så hade jag ju tänkt om jag drivit en biluthyrning.
Det finns inget "programmerat" i bokningen som tar hänsyn till om det ska vara lite flexibelt för att vara snäll, engångsgrej, inget du satt i system eller ge lite goodwill.

Väl på kontoret för upphämtning så sköter ju stationen det hela. Möjligt de är schysta och låter dig göra det du vill. Precis samma som med flyg, ibland är de schyssta och låter folk åka med tidigare flighter, hjälper att ha hög status då. Men risk finns att man får sitta och vänta på sin riktiga flight också även om det fanns platser lediga på flighten innan.

Nu vet jag inte hur lojal kund du är, du kanske bokar hos dom varje vecka normalt sätt och då tror jag även de kan lösa saker.
Eller så är du som jag, matchar till mig status hos hyrbilsbolag då jag inte hyr mycket alls. Kommer ett bättre erbjudande någon annan stans så byter jag på sekunden dit, så mycket för min lojalitet.

Om alla skulle få dessa förmåner man egentligen inte har rätt till så kommer de få anställa massa extra folk som ska ha koll på det.
Om du inte är nöjd med Hertz och hur de hanterar din lojalitet så är mitt tips att du byter hyrbilsbolag till något som tillgodoser dina önskemål, meddela gärna vilket för jag skulle också börja hyra där om allt det du efterfrågar tillgodoses.
 

igelkotten

Medlem
Jo jag har förstått hur det funkar. Men samtidigt är det ju inte omöjligt för hyrbilsföreraget att vara lite flexibelt ändå, och fråga kan man ju alltid. Är det dessutom en engångsföreteelse och inget man sätter i system så skadar ju inte lite "goodwill".

Att det inte går att göra så när man köper t.ex en flygbiljett begriper jag. Men oftast har man ju en närmare kontakt med sitt lokala uthyrningskontor kanske, än ett flygbolag. Det är ju rätt enkelt för det lokala kontoret att trixa lite i systemet.
"Ska vi ge en lojal kund 3 timmar tidigare upphämtning, eller ska vi tappa honom som kund?". Lite så hade jag ju tänkt om jag drivit en biluthyrning.

Blir väl som tidig incheckning på hotell, svår att uttala sig om på förväg men värt ett försök.
 

FrontX

Medlem
Det finns inget "programmerat" i bokningen som tar hänsyn till om det ska vara lite flexibelt för att vara snäll, engångsgrej, inget du satt i system eller ge lite goodwill.

Väl på kontoret för upphämtning så sköter ju stationen det hela. Möjligt de är schysta och låter dig göra det du vill. Precis samma som med flyg, ibland är de schyssta och låter folk åka med tidigare flighter, hjälper att ha hög status då. Men risk finns att man får sitta och vänta på sin riktiga flight också även om det fanns platser lediga på flighten innan.

Nu vet jag inte hur lojal kund du är, du kanske bokar hos dom varje vecka normalt sätt och då tror jag även de kan lösa saker.
Eller så är du som jag, matchar till mig status hos hyrbilsbolag då jag inte hyr mycket alls. Kommer ett bättre erbjudande någon annan stans så byter jag på sekunden dit, så mycket för min lojalitet.

Om alla skulle få dessa förmåner man egentligen inte har rätt till så kommer de få anställa massa extra folk som ska ha koll på det.
Om du inte är nöjd med Hertz och hur de hanterar din lojalitet så är mitt tips att du byter hyrbilsbolag till något som tillgodoser dina önskemål, meddela gärna vilket för jag skulle också börja hyra där om allt det du efterfrågar tillgodoses.

Härligt, en rejält spydig moralpredikan!

Nu handlade det inte om att få tillgodosett "allt jag efterfrågar". Det handlade om att få en sketen hyrbil någon timme tidigare. Men tack för din..input!
 
Last edited:

igelkotten

Medlem
Värt att tillägga, om du hämtar ut bilen tidigare så se till att dubbelkolla att du inte debiteras felaktigt. Hände mig en gång i USA då jag kom 30 minuter innan utsatt tid (som var kl 12) och märkte först vid lunchstället en halvtimme bort att de lagt på ett extra dygns kostnad för dessa 30 minuter. Löste sig snabbt, men jag var tvungen att köra tillbaka.

Edit: minns inte om det var med Hertz eller Avis!
 

CoooC

Medlem
Något förenklat och styrs förmodligen av utbud och efterfrågan i kombination med någon priskänslighetsanalys.

Måndag 1000 kr
Tisdag 1000 kr
Onsdag 1000 kr
Torsdag 1000 kr
Fredag 300 kr
Lördag 300 kr
Söndag 300 kr

Har man hög status, hyr ofta och/eller är bundis med stationschefen så ökar ju chanserna att få fördelar. Dock skulle jag inte räkna med att kunna plocka ut en hyrbil 09:00 på en torsdag istället för 12:00. Det skadar inte att fråga men man får också vara beredd på 3 timmars häng på BC.se vilket iofs inte är så dumt heller. :)
 

ekf

Medlem
Härligt, en rejält spydig moralpredikan!

Nu handlade det inte om att få tillgodosett "allt jag efterfrågar". Det handlade om att få en sketen hyrbil någon timme tidigare. Men tack för din..input!
Du har två val.
1. Ändra din bokning så att den stämmer med dina behov och betala därefter.
2. Ändra inte bokningen och hoppas på att stationen känner för att bjussa dig på en dygnshyra.

Dessa alternativ har du ju redan listat ut själv, så varför gnäller du på de som om och om försökt att förklara för dig varför priset blir så mycket dyrare när du vill lägga till tre timmar? Efter att du själv frågat....
 

FrontX

Medlem
Du har två val.
1. Ändra din bokning så att den stämmer med dina behov och betala därefter.
2. Ändra inte bokningen och hoppas på att stationen känner för att bjussa dig på en dygnshyra.

Dessa alternativ har du ju redan listat ut själv, så varför gnäller du på de som om och om försökt att förklara för dig varför priset blir så mycket dyrare när du vill lägga till tre timmar? Efter att du själv frågat....

Jag efterfrågade information ja. Vilket jag också tog till mig. Därefter diskuterades det som brukligt. Jag efterfrågade inte svar på ett spydigt och sarkastiskt översittarsätt.
 

Tamas

Medlem
Jag stöttade på en till intressant prissättning här. Har aldrig sätt så pass enorma skillnad mellan pre-pay och vanliga hyrbils pris...
Är det så att Hertz vill samla lite pengar, eller?
Screenshot 2021-01-10 at 18.52.24.png
 
Toppen