Senaste nytt

Prissättning Hyrbilar

FrontX

Medlem
Är det någon som kan förklara hur det kan kosta 1500kr extra, för att hämta ut en hyrbil före kl 12.00?.

Jag hade bokat en bil på Hertz i Stockholm (envägshyra) för ett hyfsat pris, Torsdag-Söndag kl 12. När det blev lite ändrade planer och jag skulle behöva bilen redan kl 9 så gick jag in och skulle ändra och då skulle det kosta 1500 mer för att hämta/lämna bilen kl 9 istället för kl 12(allt fram till kl 12 var +1500).
Kan väl tycka att det är lite väl saftigt att betala så mycket för någon timme tidigare upphämtning, om bilen ändå bara står där och väntar. Orimligt skulle jag säga.

Denna prisbild verkar gälla oavsett hur och var man hyr. Envägshyra eller inte, medlem eller inte osv.

Är det lönt att försöka kontakta stationen/Hertz Centralt om de kan göra något med kostnaden?
 

Berglund

Medlem
Är det någon som kan förklara hur det kan kosta 1500kr extra, för att hämta ut en hyrbil före kl 12.00?.
Ja.
Jag hade bokat en bil på Hertz i Stockholm (envägshyra) för ett hyfsat pris, Torsdag-Söndag kl 12.
Du hade alltså bokat tre dygn,
till fredag kl 12 - ett dygn.
Till lördag kl 12 - två dygn.
Till söndag kl 12 - tre dygn.
Glasklart!
När det blev lite ändrade planer och jag skulle behöva bilen redan kl 9 så gick jag in och skulle ändra och då skulle det kosta 1500 mer för att hämta/lämna bilen kl 9 istället för kl 12(allt fram till kl 12 var +1500).
Nu vill du ju lägga till timmar till din hyra som gör att du går in på dygn nummer fyra. Jag tror inte Hertz erbjuder bil per timme utan när du går över dygnsgränsen debiteras ett dygn till.

Justerar du återlämningen till söndag kl 09 samtidigt som du flyttar upphämtningstiden till 09 skulle du behålla tre dygns hyra. Gott så! Dock har vi ännu inte kommit till den kanske ännu viktigare faktorn:

Utöver det faktum att du går över tre dygns hyra gäller nämligen också att många biluthyrare har ett särskilt ”weekendpris”. Detta specialpris fungerar lite olika hos varje uthyrare men generellt kan man säga ungefär som så att:
Tre dygns hyra, någon gång mellan torsdag lunch till söndag (ibland även måndag morgon!) - får specialpriset som riktar sig till privatpersoner.

Upphämtningstiden för de flesta uthyrningsfirmornas weekendhyra startar just på torsdag kl 12. Det här är naturligtvis avsiktligt konstruerat för att inte affärsresenärer ska kunna hyra bil billigt två hela arbetsdagar, torsdagen och fredagen, vilket är precis vad du försöker göra. Därför träffas du av en helt annan prissättning.

Förutom att du inte verkar förstå hur dygnshyran och weekendpriset fungerar, kan förstås priset på själva hyran ha justerats upp eller ned sedan du gjorde bokningen. Envägshyror kostar i princip alltid mer.

Orimligt skulle jag säga.
Inte alls.
 

samet

Medlem
Ja.

Du hade alltså bokat tre dygn,
till fredag kl 12 - ett dygn.
Till lördag kl 12 - två dygn.
Till söndag kl 12 - tre dygn.
Glasklart!

Nu vill du ju lägga till timmar till din hyra som gör att du går in på dygn nummer fyra. Jag tror inte Hertz erbjuder bil per timme utan när du går över dygnsgränsen debiteras ett dygn till.

Justerar du återlämningen till söndag kl 09 samtidigt som du flyttar upphämtningstiden till 09 skulle du behålla tre dygns hyra. Gott så! Dock har vi ännu inte kommit till den kanske ännu viktigare faktorn:

Utöver det faktum att du går över tre dygns hyra gäller nämligen också att många biluthyrare har ett särskilt ”weekendpris”. Detta specialpris fungerar lite olika hos varje uthyrare men generellt kan man säga ungefär som så att:
Tre dygns hyra, någon gång mellan torsdag lunch till söndag (ibland även måndag morgon!) - får specialpriset som riktar sig till privatpersoner.

Upphämtningstiden för de flesta uthyrningsfirmornas weekendhyra startar just på torsdag kl 12. Det här är naturligtvis avsiktligt konstruerat för att inte affärsresenärer ska kunna hyra bil billigt två hela arbetsdagar, torsdagen och fredagen, vilket är precis vad du försöker göra. Därför träffas du av en helt annan prissättning.

Förutom att du inte verkar förstå hur dygnshyran och weekendpriset fungerar, kan förstås priset på själva hyran ha justerats upp eller ned sedan du gjorde bokningen. Envägshyror kostar i princip alltid mer.


Inte alls.

Saklig... och lite drygt! Precis som Berglund skall vara en lördagsmorgon. ;)
 

FrontX

Medlem
Ja.

Du hade alltså bokat tre dygn,
till fredag kl 12 - ett dygn.
Till lördag kl 12 - två dygn.
Till söndag kl 12 - tre dygn.
Glasklart!

Nu vill du ju lägga till timmar till din hyra som gör att du går in på dygn nummer fyra. Jag tror inte Hertz erbjuder bil per timme utan när du går över dygnsgränsen debiteras ett dygn till.

Justerar du återlämningen till söndag kl 09 samtidigt som du flyttar upphämtningstiden till 09 skulle du behålla tre dygns hyra. Gott så! Dock har vi ännu inte kommit till den kanske ännu viktigare faktorn:

Utöver det faktum att du går över tre dygns hyra gäller nämligen också att många biluthyrare har ett särskilt ”weekendpris”. Detta specialpris fungerar lite olika hos varje uthyrare men generellt kan man säga ungefär som så att:
Tre dygns hyra, någon gång mellan torsdag lunch till söndag (ibland även måndag morgon!) - får specialpriset som riktar sig till privatpersoner.

Upphämtningstiden för de flesta uthyrningsfirmornas weekendhyra startar just på torsdag kl 12. Det här är naturligtvis avsiktligt konstruerat för att inte affärsresenärer ska kunna hyra bil billigt två hela arbetsdagar, torsdagen och fredagen, vilket är precis vad du försöker göra. Därför träffas du av en helt annan prissättning.

Förutom att du inte verkar förstå hur dygnshyran och weekendpriset fungerar, kan förstås priset på själva hyran ha justerats upp eller ned sedan du gjorde bokningen. Envägshyror kostar i princip alltid mer.


Inte alls.


Att envägshyra är dyrare, har jag redan med i beräkningen.

Och jag förstår principen i vad du skriver. Men trots det så är priset bra mycket högre även om jag väljer att lämna tillbaka bilen på Lördagen, alltså 2 dagars hyra istället. Rimligen borde det ju vara billigare om man tar bort en dag, oavsett om det är före eller runt lunchtid.

Och även om jag nu hade för avsikt att ändra både Upphämtning och Återlämning till samma tid.
 

mha321

Medlem
Att envägshyra är dyrare, har jag redan med i beräkningen.

Och jag förstår principen i vad du skriver. Men trots det så är priset bra mycket högre även om jag väljer att lämna tillbaka bilen på Lördagen, alltså 2 dagars hyra istället. Rimligen borde det ju vara billigare om man tar bort en dag, oavsett om det är före eller runt lunchtid.

Och även om jag nu hade för avsikt att ändra både Upphämtning och Återlämning till samma tid.
Det låter onekligen som du kan ha drabbats av just weekend prissättningen. Eller då att du efter en sådan ändring inte längre omfattas av weekend prissättningen.

Och om det är det, så är det ju bara det vanliga om att de som hyr i tjänsten förväntas vara mindre priskänsliga, och därmed är det dyrare. Och gränsen är satt för att fånga sådant. På samma sätt som flygbolagens "du måste bara borta lördag natt"-regler.

Så det finns en tydlig logik bakom det. Men det är alltid surt när man glider precis över gränsen och drabbas av den.

Jag tror den är svår att snacka bort, när det är det som är anledningen. Att lägga till en timme eller två så länge man ligger inom samma område går ofta att diskutera, men eftersom det är en helt annan *typ* av pris är det nog betydligt svårare.
 
Precis som nämns ovan tror jag det är svårt att diskutera bort extrakostnaden, men jag har flera gånger varit och hämtat bilen tidigare (som tidigast 5 timmar innan bokad upphämtning) och det har aldrig varit några konstigheter (om den inte är uthyrd till precis innan). Oftast står den redo och de ser mellan fingrarna väl på plats. Det är dock fortfarande inte 100%igt så den riskkalkylen får du göra själv :D
 

FrontX

Medlem
Precis som nämns ovan tror jag det är svårt att diskutera bort extrakostnaden, men jag har flera gånger varit och hämtat bilen tidigare (som tidigast 5 timmar innan bokad upphämtning) och det har aldrig varit några konstigheter (om den inte är uthyrd till precis innan). Oftast står den redo och de ser mellan fingrarna väl på plats. Det är dock fortfarande inte 100%igt så den riskkalkylen får du göra själv :D

Ja man får väl chansa, oftast är ju hyresavtalet utskrivet tidigare när man är medlem.

Tycker ändå systemet är orealistiskt. Speciellt när det kostar lika mycket även om man tar bort en dag.
 

ekf

Medlem
Tycker ändå systemet är orealistiskt. Speciellt när det kostar lika mycket även om man tar bort en dag.
Orealistiskt? Nej.. högst realistiskt. Orimligt? Det är en bedömningsfråga...

Ibland kan det faktiskt t.o.m. bli dyrare om man försöker plocka bort en dag... för att det specialpris man bokat inte gäller då, exvis ett 14-dagarspris eller ett weekendpris som gäller 3-dagarshyror... Det har jag råkat ut för och fått parera mer än en gång...
 

palmen

Moderator
Ja man får väl chansa, oftast är ju hyresavtalet utskrivet tidigare när man är medlem.

Tycker ändå systemet är orealistiskt. Speciellt när det kostar lika mycket även om man tar bort en dag.
Det du missar här är det som flera påpekat, weekendpris mot veckopris. Weekend börjar oftast just 12:00 på torsdag och hämtar du innan dess blir det veckopris som är mycket dyrare då den hyran vänder sig till företag och inte privatpersoner. Företag är mindre priskänsliga än privatpersoner rent generellt.

De tar helt enkelt ut mer betalt när de vet att betalningsviljan är högre. På samma sätt med flyg, billigare att flyga hem söndag morgon än söndag eftermiddag oftast. Samt att sista flighten som kommer hem vid midnatt också brukar vara billigare. Helt enkelt för att folk betalar mer för bra än dåliga tider.
 
Toppen