Senaste nytt

Covid-19 och Lufthansagruppen

ulagun

Medlem
Reste med Lufthansa till Malta mitten av mars i år.
Utresan i economy gick utan problem. Hem bokat i business. Pga av nedstängningen ställdes hemresan in utan någon som helst förvarning.
Har begärt refund för hemresan på deras hemsida, nu två gånger. Fått mottagandet konfirmerat men därefter total tystnad.
Har nu efter åtta månader tappat tålamodet med dem och ska börja agera.
Mitt dilemma är hur beräkna återbetalningskravet? Economy och business på samma biljett.
Vad har jag att förvänta mig från Lufthansa? Beräknar de 50/50?
Hur ska jag gå vidare?
Känner mig villrådig.

.
 

Senator

Moderator
Reste med Lufthansa till Malta mitten av mars i år.
Utresan i economy gick utan problem. Hem bokat i business. Pga av nedstängningen ställdes hemresan in utan någon som helst förvarning.
Har begärt refund för hemresan på deras hemsida, nu två gånger. Fått mottagandet konfirmerat men därefter total tystnad.
Har nu efter åtta månader tappat tålamodet med dem och ska börja agera.
Mitt dilemma är hur beräkna återbetalningskravet? Economy och business på samma biljett.
Vad har jag att förvänta mig från Lufthansa? Beräknar de 50/50?
Hur ska jag gå vidare?
Känner mig villrådig.

.

Tråkigt läge. Intressant nog var de äldsta bokningar som kom sist för min del så det rimmar med min erfarenhet. Gällande frågan om värde, så borde det vara restvärde på returresan som gäller. Det är enkelt att räkna ut från deras håll.

Jag tror en del har haft framgång via deras Facebook Messenger chat. @palmen var det så du fick hjälp? Annars skulle jag ringa. Jag PMar deras SEN-linje i Tyskland. Duktiga på att hantera skräp.
 

palmen

Moderator
Tråkigt läge. Intressant nog var de äldsta bokningar som kom sist för min del så det rimmar med min erfarenhet. Gällande frågan om värde, så borde det vara restvärde på returresan som gäller. Det är enkelt att räkna ut från deras håll.

Jag tror en del har haft framgång via deras Facebook Messenger chat. @palmen var det så du fick hjälp? Annars skulle jag ringa. Jag PMar deras SEN-linje i Tyskland. Duktiga på att hantera skräp.
Ja, har skött all min konversation med dom för ombokningar och avbokningar via messenger chat. Fungerar klockrent
 

Glenn E

Medlem
Jag får nog lösa in min retur på Oslo - Shanghai - Oslo med Lufthansa Första klass snart.
Första klass supporten sa för några månader sedan att jag måste använda returen senast fjärde januari så det ser mörkt ut.
Jag får väl anta att de inte förlänger biljettens giltighetstid.
Betalar de tillbaks pengar eller måste man nöja sig med en voucher?
 

011430121

Medlem
Har skrivit förut om att jag har två bokningar som Swiss har ställt in helt eller några av benen.
Avbokade med att ringa till Swiss, de var inga problem att avbokaboka eftersom det fans inga flygningar som kunde ta mig till Barcelona i det ena fallet eller till Singapore i det andra fallet.

Avbokningarna är för ca 10 veckor sedan, har ring till Swiss två gånger och påpekat att jag inte har fått någon återbetalning.
Båda gångerna har de sagt att de skall skicka detta till avdelningen för återbetalning, och de kommer att återkomma inom 15 dagar.

Ringde idag och påpekade att jag inte har hört något trots det har gått 15 dagar sedan senast jag ringde, damen knappade och knappde på sitt tangentbord och säger jag skickar detta till vår avdelning för återbetalning och de kommer att höra av sig inom 15 dagar med ett svar
Om någon känner mig här på BC så vet hen att jag inte är en person som blir upprörd, men jag blev nog lite upprörd idag men visade inte det till damen som knappade och knappade på sitt tangentbord.

Jag påpekade att enligt EU 261/2004 så skulle de har återbetalt pengarna inom 7 dagar, det svarade hon inte på.
Jag tänkte, jag skall hota dem! Om ni inte har betalt pengarna inom 7 dagar går jag till konsumentdomstolen (vet inte vad
allmänna reklamationsnämnden heter på engelska) hon svarade inte.
Jag frågade om hon kunde skicka mig ett mail där hon bekräftade att jag skulle få ett svar om 15 dagar, nej det kunde inte den knappande och knappade damen inte göra, det får återbetalningsavdelningen maila.

Jag tror att detta kommer att lösa sig, men varför kan man inte vara ärlig och berätta för mig när jag kommer få pengarna
det rör sig om totalt 19 899 SEK jag kommer att överleva utan att få pengarna, men som kamrat Göran sa den som är satt i skuld är inte fri!

Jag återkommer i ärendet om någon är intresserad hur detta fortsätter.
 

Senator

Moderator
Jag får nog lösa in min retur på Oslo - Shanghai - Oslo med Lufthansa Första klass snart.
Första klass supporten sa för några månader sedan att jag måste använda returen senast fjärde januari så det ser mörkt ut.
Jag får väl anta att de inte förlänger biljettens giltighetstid.
Betalar de tillbaks pengar eller måste man nöja sig med en voucher?

Om något flyg ställs in, då har du rätt till återbetalning. Jag antar att annars kommer Lufthansa försöka få dig att ta en voucher.

Har skrivit förut om att jag har två bokningar som Swiss har ställt in helt eller några av benen.
Avbokade med att ringa till Swiss, de var inga problem att avbokaboka eftersom det fans inga flygningar som kunde ta mig till Barcelona i det ena fallet eller till Singapore i det andra fallet.

Avbokningarna är för ca 10 veckor sedan, har ring till Swiss två gånger och påpekat att jag inte har fått någon återbetalning.
Båda gångerna har de sagt att de skall skicka detta till avdelningen för återbetalning, och de kommer att återkomma inom 15 dagar.

Ringde idag och påpekade att jag inte har hört något trots det har gått 15 dagar sedan senast jag ringde, damen knappade och knappde på sitt tangentbord och säger jag skickar detta till vår avdelning för återbetalning och de kommer att höra av sig inom 15 dagar med ett svar
Om någon känner mig här på BC så vet hen att jag inte är en person som blir upprörd, men jag blev nog lite upprörd idag men visade inte det till damen som knappade och knappade på sitt tangentbord.

Jag påpekade att enligt EU 261/2004 så skulle de har återbetalt pengarna inom 7 dagar, det svarade hon inte på.
Jag tänkte, jag skall hota dem! Om ni inte har betalt pengarna inom 7 dagar går jag till konsumentdomstolen (vet inte vad
allmänna reklamationsnämnden heter på engelska) hon svarade inte.
Jag frågade om hon kunde skicka mig ett mail där hon bekräftade att jag skulle få ett svar om 15 dagar, nej det kunde inte den knappande och knappade damen inte göra, det får återbetalningsavdelningen maila.

Jag tror att detta kommer att lösa sig, men varför kan man inte vara ärlig och berätta för mig när jag kommer få pengarna
det rör sig om totalt 19 899 SEK jag kommer att överleva utan att få pengarna, men som kamrat Göran sa den som är satt i skuld är inte fri!

Jag återkommer i ärendet om någon är intresserad hur detta fortsätter.

Det här är och blir Swiss största problem. Jag har bråkat flera gånger också innan Covid-19 att få pengar återbetalade. Det är väldigt frustrerande och man kan delvis förstå varför Schweiz är så förmöget med detta beteende. Tryck på hårt!
 

011430121

Medlem
Nu ni!
I inkorgen är det två mail från Swiss, där det står att upp till 21 arbetsdagar kan det dröja innan mina pengar syns på det konto som jag har betalt biljetterna med.
Tredje gången jag hörde av mig med påminnelse så verkar det hänt något.
Tack damen med högljudda tangentbordet, undrar bara vad du skrev?
 

Moco

Medlem
Åkte från FRA med Lufthansa Regional igår och deras Embraer 190. Det var markerad seatblock genomgående i hela maskinen, även i economy, så endast en sittande per rad h/v. Första planet gick att borda från gaten, men just innan avgång råkade någon fippla med en av dörrarna så rutschkanan utlöstes, så det blev avstigning och packad, och inte vidare corona-säker buss, till en annan 190 långt bort från terminalen.
 

011430121

Medlem
Bokade en resa den 5 maj med Lufthansa/Swiss till BKK som skulle ha åkts i slutat av september 2020 och är i bokningsklass P

Ombokade resan i augusti till april 2021, dumt nog avvaktade jag inte om LH skulle ställa in flygningen till BKK.
Läste på Lufthansas hemsida idag om reglerna för återbetalning eller voucher, där ser jag att man kan få voucher om bokningen är gjord före den 15 maj.

Jag ringde LH och fick till svar din bokning räknas som om den är gjord i augusti, du är inte berättigad till återbetalning eller voucher om du vil ha hela beloppet återbetalt

Tror att jag läste här på BC att LH Group har förlängt ändring av bokning är kostnadsfritt till den 28 feb 2021, men då ser jag inte om LH tänker ställa flygningen.
Damen hos LH säger att jag kan boka om till 24 timmar innan avgång hon sa inget om ombokningskostnader eller tillägg för dyrare biljett.

Det finns säkert någon här på BC som vet det här om den 28 feb och 24 timmar innan.

Vad har jag lärt mig om detta, jo det är svårt att ha koll på alla flygbolagsregler så här i pandemin tider, boka ev. om din resa så nära in på avresan, så att flygbolaget har hunnit ställa in avgången är mitt tipps då får man alltid pengarna tillbaka (men det kan gå flera månader innan de kommer)
men håll koll på ombokningsreglerna om de inte ställer in avgången!!!!
 
Toppen