Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

BAS

Medlem
Kors i taket! Begärde återbetalning för två bokningar på SAS (GO-biljetter) efter tidtabellsändring för exakt en vecka sedan. Loggade nu in på mitt kortkonto och upptäckte att det fanns oväntade mängder pengar där. Visade sig vara återbetalning för biljetterna! :)

Har inte ens fått mejl av SAS om att pengarna är på väg.
 

majoren

Medlem
Många av oss har stora - och växande - eurobonussaldon. Coronapandemin härjar - karantän kan införas i olika länder och flygningar ställs in. Vad göra? För oss som ändå vill ut och resa är ett sätt att boka 2-3 destinationer samtidigt. Då borde någon av flygningarna gå att genomföra. Men väldigt få vågar boka. Trots få flighter finns det mängder av bonusresor tillgängliga även på verkligt attraktiva avgångar under jul/nyår samt sport- och påsklov. Varför? Corona förstås, men en delförklaring kan vara osäkerheten kring återbetalningar.

Min erfarenhet är att SAS för nya avbokningar som görs på nätet (sedan ett antal veckor tillbaka) betalar tillbaka med automatik och väldigt snabbt. Att sedan många av oss har gamla avbokningar sedan i våras/somras som ännu inte reglerats är en annan sak. För att testa hur återbetalningarna fungerar för avbokningar som görs nu i november bokade jag precis fem awardresor med SAS direktflyg under sportlovet 2021; Palma de Mallorca, Malaga; Östersund, Las Palmas och Thessaloniki. Jag tänkte i slutet av kommande vecka avboka dem, en om dagen. Sedan avrapportera om och när återbetalningarna kommer.
104517-dca57e6635fe6604ce2dac9a85a622f3.jpg


Här är återrapporteringen:

Jag gjorde också i kontrollsyfte en extra manuell avbokning av en tidigare bokad resa; totalt 6 avbokningar Resultatet: MVG i 4 fall, G i 1 fall och IG i 1 fall.

Avbokning 1 ARN-PMI. Avbokad 4/11, refund notice mottagen, pengarna på kontot den 5/11
Avbokning 2 ARN-SKG. Avbokad 5/11, refund notice mottagen, pengarna på kontot den 6/11
Avbokning 3 ARN-OSD. Avbokad 6/11, ingen refund notice, inga pengar på kontot. Däremot är poängen tillbakasatta. Vid kontakt med SAS uppgavs att betalningsuppdrag gått iväg till Amex. De uppmanade mig att vänta till 20/11 innan jag skulle ta förnyad kontakt.
Avbokning 4 ARN-LPA. Avbokad den 9/11, refund notice mottagen, pengarna på kontot den 10/11
Avbokning 5 ARN-AGP. Avbokad den 11/11, refund notice mottagen, pengarna på kontot den 12/11
Avbokning 6. ARN-GIG. Avbokad manuellt den 11/11, ingen refund notice. Avbokningen verkställdes inte (!!). Kontaktade åter SAS den 16/11. Denna gång verkställde agenten avbokningen, ingen refund notice. Pengarna på kontot den 17/11.

Slutsats: SAS har en ärlig ambition att återbetala men når inte ända fram. I dagsläget finns viljan, men uppenbarligen är det lite si och så med den administrativa förmågan. Så det blir till att föra noggranna anteckningar över alla bokningar/avbokningar.
 

Tonton

Medlem
SAS har en ärlig ambition att återbetala men når inte ända fram. I dagsläget finns viljan,

Det går väl att diskutera.

Väntar fortfarande på återbetalning sedan mars (8 månader nu) Trots upprepade mail så händer absolut ingenting.

Senast i veckan fick jag detta svaret:

SAS skrev:
Hej Tonton.

Tack för ditt mail.

Och jag ber så mycket om ursäkt för att du ej har blivit återbetald än.

Jag har idag skickat en påminnelse till våran återbetalningsavdelning
och bett dom hantera din bokning så snabbt som möjligt.

Jag hoppas du får dina pengar inom ett par dagar. Tack för ditt tålamod och ha en bra dag.
 

Alf

Medlem
Äntligen kom återbetalning av biljett nr två på en bokning till LAX i mars. Den första återbetalningen på biljett nr ett kom för två månader sedan. Förstår inte varför jag inte fick båda återbetalningar på samma gång eftersom det var på samma bokning. Ingen större skada, det var bara 2x450kr, även en pensionär har råd att låna ut denna summa till SAS och hoppas på deras överlevnad.
 

taxvalp

Medlem
Väntar på flera återbetalningar från SAS och tänkte i dag eskalera den mest ekonomiskt betungande till Amex. Resan inställd i april men betalades redan juni 2019 och enligt Amex chatt är det då försent att inleda ett ärende. Har tittat som hastigast i konsumentkreditlagen men ser inget om detta. Någon med erfarenhet?

Lite trist att Amex, som annars har ypperlig kundservice, först försöker gång på gång att hänvisa till SAS (som fått chansen x flera) och sedan säger att man ska kontakta dem snarast möjligt om man vill bestrida en betalning. Moment 22...

Uppdatering: Talade med Amex kundtjänst som löste problemet, pengarna krediterade på en vecka!

Nu återstår några enstaka resor att få återbetalda från SAS, blir fint med lite extra pengar till påsk!:)
 

majoren

Medlem
Det går väl att diskutera.

Väntar fortfarande på återbetalning sedan mars (8 månader nu) Trots upprepade mail så händer absolut ingenting.

SAS verkar handikappas av viss administrativ oförmåga. Av 6 nyligen gjorda avbokningar skedde återbetalning av 5 till kontot inom ett par dagar efter det att avbokning skett. När jag i dag kollade upp den 6:e bokningen - avbokad på webbsidan den 6/11 - visade det sig att den lagts i kö för återbetalning vid senare tidpunkt (agentens gissning: till jul). Denna enda - av sex avbokningar - lades alltså åt sidan. Övriga återbetalades snabbt. I mitt tycke märkligt inkonsekvent.
 

Zissou

Medlem
Det går väl att diskutera.

Väntar fortfarande på återbetalning sedan mars (8 månader nu) Trots upprepade mail så händer absolut ingenting.

Senast i veckan fick jag detta svaret:

Jag hade en avbokning från början på mars som de upprepade gånger svarade samma sak som på när jag mejlade. Läste här att flera haft flyt och fått hjälp via Facebook. Där svarade de visserligen att de inte kunde hjälpa till men tidigare i veckan sattes pengarna in utan någon bekräftelse på mejlen.
 
104517-dca57e6635fe6604ce2dac9a85a622f3.jpg


Här är återrapporteringen:

Jag gjorde också i kontrollsyfte en extra manuell avbokning av en tidigare bokad resa; totalt 6 avbokningar Resultatet: MVG i 4 fall, G i 1 fall och IG i 1 fall.

Avbokning 1 ARN-PMI. Avbokad 4/11, refund notice mottagen, pengarna på kontot den 5/11
Avbokning 2 ARN-SKG. Avbokad 5/11, refund notice mottagen, pengarna på kontot den 6/11
Avbokning 3 ARN-OSD. Avbokad 6/11, ingen refund notice, inga pengar på kontot. Däremot är poängen tillbakasatta. Vid kontakt med SAS uppgavs att betalningsuppdrag gått iväg till Amex. De uppmanade mig att vänta till 20/11 innan jag skulle ta förnyad kontakt.
Avbokning 4 ARN-LPA. Avbokad den 9/11, refund notice mottagen, pengarna på kontot den 10/11
Avbokning 5 ARN-AGP. Avbokad den 11/11, refund notice mottagen, pengarna på kontot den 12/11
Avbokning 6. ARN-GIG. Avbokad manuellt den 11/11, ingen refund notice. Avbokningen verkställdes inte (!!). Kontaktade åter SAS den 16/11. Denna gång verkställde agenten avbokningen, ingen refund notice. Pengarna på kontot den 17/11.

Slutsats: SAS har en ärlig ambition att återbetala men når inte ända fram. I dagsläget finns viljan, men uppenbarligen är det lite si och så med den administrativa förmågan. Så det blir till att föra noggranna anteckningar över alla bokningar/avbokningar.

Det här att göra en massa bokningar för att avboka bara för sakens skull och publicera en forskningsrapport. Suck!
Skapa en massa transaktioner och data som ska bearbetas, analyseras, involvera banken/kortföretaget bara för skojs skull.

Nu fick du ta kontakt med SAS för en återbetalning men istället hade de kunnat lägga den tiden på att betala mig eller nån annan som väntat på pengar i 6-8 månader
 
Toppen