Här är återrapporteringen:
Jag gjorde också i kontrollsyfte en extra manuell avbokning av en tidigare bokad resa; totalt 6 avbokningar Resultatet: MVG i 4 fall, G i 1 fall och IG i 1 fall.
Avbokning 1 ARN-PMI. Avbokad 4/11, refund notice mottagen, pengarna på kontot den 5/11
Avbokning 2 ARN-SKG. Avbokad 5/11, refund notice mottagen, pengarna på kontot den 6/11
Avbokning 3 ARN-OSD. Avbokad 6/11, ingen refund notice, inga pengar på kontot. Däremot är poängen tillbakasatta. Vid kontakt med SAS uppgavs att betalningsuppdrag gått iväg till Amex. De uppmanade mig att vänta till 20/11 innan jag skulle ta förnyad kontakt.
Avbokning 4 ARN-LPA. Avbokad den 9/11, refund notice mottagen, pengarna på kontot den 10/11
Avbokning 5 ARN-AGP. Avbokad den 11/11, refund notice mottagen, pengarna på kontot den 12/11
Avbokning 6. ARN-GIG. Avbokad manuellt den 11/11, ingen refund notice. Avbokningen verkställdes inte (!!). Kontaktade åter SAS den 16/11. Denna gång verkställde agenten avbokningen, ingen refund notice. Pengarna på kontot den 17/11.
Slutsats: SAS har en ärlig ambition att återbetala men når inte ända fram. I dagsläget finns viljan, men uppenbarligen är det lite si och så med den administrativa förmågan. Så det blir till att föra noggranna anteckningar över alla bokningar/avbokningar.