Senaste nytt

Lufthansagruppen börjar ta betalt för mat/dryck i ekonomi short/medium-haul

Ping

Medlem
Med tanke på att Lufthansa innan pandemin flög cirka 10,5 miljoner passagerare per år så är 5 euro per passagerare inte så bara..

Helt plötsligt pratar vi om 52 500 000 euro per år.
Med dagens kurs cirka 536 000 000 svenska per år. Tycker du fortfarande att det ”bara är 5 euro per passagerare”?

Nu tror jag dock inte det här är ett beslut som handlar om att spara pengar utan snarare som @fcx säger så är det ett beslut som handlar om att tjäna pengar.

Jag tycker absolut det bara är 5euro, kan lika gärna höja biljettpriserna med 5 euro. Kunderna lär knappast märka av denna lilla ökning. Att försämra varumärket kostar nog bra mycket mer i längden.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Jag tycker absolut det bara är 5euro, kan lika gärna höja biljettpriserna med 5 euro. Kunderna lär knappast märka av denna lilla ökning. Att försämra varumärket kostar nog bra mycket mer i längden.
Det är precis det som kunderna märker. Det gjordes väl någon undersökning där majoriteten av alla som bokade via online resebyrå tog billigaste biljetten. Om då priset går upp 50 kronor riskerar andra bolag bli billigare och de har tappar en kund. Pris på biljetten är det absolut viktigaste för väldigt många, att de sedan måste göra extra val och massa andra utgifter bryr de sig inte om när flygbiljetten var billig.
 

raphaelmak

Medlem
"Lufthansa will continue to offer offering complimentary catering for Business Class passengers but there could be cuts there as well. Sources claim Lufthansa will soon only offer boxed snacks rather than serving meals on porcelain."

Confirmed: Lufthansa to Start Charging for Food and Drink on Short-Haul Flights
Det känns liksom Lufthansa har en säker position i den Europeiska marknaden och inget annat alternativ finns som är bättre än Lufthansa, så de oroar inte så mycket om att tappa kunder när de sänker kvalitet på deras utbud. Jag hoppas bara att de kommer ångra sig när ekonomin återhämtar efter att pandemin tar slut.
 

raphaelmak

Medlem
Finns det något bolag i världen som ger gratis mat/dryck till sina "guldkunder"? Det tror jag inte kommer ske.
Nu har jag som sagt bara British Airways att jämföra med och där blev det bättre med buy on board enligt mig. Helt ok utbud på en matigare macka, och det var inte direkt dyrt heller.

Får väl se vad det blir för utbud ombord och vad priset blir. Jag betalar gladeligen 100 kronor för en bra GT, eller 50-60 kronor för en macka som man blir någorlunda mätt på och smakar bra.
SAS gör det ju, dock till Diamant och inte till Guld, men SAS verkar också vara mycket-"nice" till deras guldkunder med Lifetime Guld, något som inte finns annanstans som jag vet. SAS också erbjuder gratis-wifi till deras guldkunder, något som Lufthansa inte gör, så jag håller med också att sådant inte kommer att ske med mat och dryck hos Lufthansa. (Men vi vet inte än, det är inte dåligt att hoppas om det :D)
Jag har kollat leverantören RiM:s hemsida och det står att Brussels Airlines och Eurowings också redan är deras kund. Så vi kan väl förvänta någonting liksom här: http://web.brusselsairlines.com/menu/menu-LR.pdf (tyvärr funkar länken på SN:s hemsida inte, och detta är menyn från 2017)
 

palmen

Moderator
Så vitt jag vet får UA 1K eller GS gratis mat och alkoholhaltigt på domestic, Oneworld Emerald oavsett bolag som reser på AA får samma. OWE oavsett bolag får gratis dryck på AY.
Nu är inte UA 1K eller GS att jämföra med Star Alliance Gold. Inte heller One World Emerald går att jämföra med Star gold, deras nivå som motsvarar Star Alliance Gold är One World Sapphire. Mig veterligen erbjuder inget bolag detta till sina kunder som har motsvarande status som vad guld är på Star Alliance.

SAS gör det ju, dock till Diamant och inte till Guld, men SAS verkar också vara mycket-"nice" till deras guldkunder med Lifetime Guld, något som inte finns annanstans som jag vet. SAS också erbjuder gratis-wifi till deras guldkunder, något som Lufthansa inte gör, så jag håller med också att sådant inte kommer att ske med mat och dryck hos Lufthansa. (Men vi vet inte än, det är inte dåligt att hoppas om det :D)
Jag har kollat leverantören RiM:s hemsida och det står att Brussels Airlines och Eurowings också redan är deras kund. Så vi kan väl förvänta någonting liksom här: http://web.brusselsairlines.com/menu/menu-LR.pdf (tyvärr funkar länken på SN:s hemsida inte, och detta är menyn från 2017)
Diamond får bara dryck, ingen mat. Pandions får ju välja fritt dock.
SAS är väldigt generösa med wifi till Eurobonus guld måste jag säga, det är en bra usp som de har (även om det säkert finns andra som erbjuder liknande).
 

miamiflyer

Medlem
deras nivå som motsvarar Star Alliance Gold är One World Sapphire. Mig veterligen erbjuder inget bolag detta till sina kunder som har motsvarande status som vad guld är på Star Alliance.
OWS från AY, BA, IB och JL + AAdvantage Elites (gällde alla OWS tills Oct 1) får välja gratis Main Cabin Extra som inkluderar gratis sprit men ingen mat. OWR får välja platserna under OLCI.
 

palmen

Moderator
OWS från AY, BA, IB och JL + AAdvantage Elites (gällde alla OWS tills Oct 1) får välja gratis Main Cabin Extra som inkluderar gratis sprit men ingen mat. OWR får välja platserna under OLCI.
Då är det dock kabinen som ger förmånen. Om den mot förmodan skulle vara fullbokad kan de inte välja platser där.

Att dryck skulle kunna bli gratis är nog inte helt omöjligt. Jag ställer mig dock tvivlande till att de kommer erbjuda star gold gratis mat på Lufthansa.
 

travelmode

Medlem
Tycker det är bra att de börjar ta betalt, det blir rättvisare för alla som kanske inte gillar en kit-kat på varje economy leg och inte kan byta ut den mot något annat eller köpa något.
 

trekker

Medlem
Som @palmen skriver tycker jag det blev bra mycket bättre med BA i Economy när de införde deras M&S koncept. Nu flög jag ju oftast inrikes i economy, men betalade hellre £6 för en fin Ale och cashewnötter istället för att få en Tiger och en kaka.
 
Toppen