Jag antar att de vill kolla hur villiga vi är på att spendera våra poäng och om de kan höja priset utan att förlora för stor del av EuroBonus-medlemmarna.
Likt trådskaparen anar jag oråd. Många av oss bygger ju upp väldiga eurobonussaldon under pandemin, när vi har svårt att utnyttja poängen. Poäng kommer ju ofta från annat än flygresor, inte minst från SAS kreditkortpartners. SAS bygger upp en skuld som man nog gärna vill minska. Så här skriver SAS i sin årsredovisning:
"Den andel av flygbiljettens pris som värdet på EuroBonus-poängen representerar redovisas som en skuld. Intäkten redovisas först när resenären använder poängen, exempelvis genom att resenären bokar en resa med EuroBonus-poäng. Försäljning av EuroBonus poäng till partners intäktsförs under övriga intäkter och den bedömda kostnaden skuldförs."
Är enkäten ett led i en strävan att att höja antalet bonuspoäng som krävs för en resa och/eller priset? Krävs fler bonuspoäng/högre pris för en resa så minskar skulden för SAS både genom att Eurobonuspoängen blir mindre värda och att den andel av flygbiljettens pris som Eurobouspoängen skall täcka minskar. För eurobonuspoäng sålda till partners skulle den bedömda kostnaden för utnyttjandet radikalt minska genom att poängen devalverats och priset för bonusresan höjts. SAS bokförda skuld skulle radikalt minska. Alltså win-win för SAS och lose-lose för oss!
Vad tror du? Eurobonus är ju på många sätt relativt förmånligt. Har SAS råd med det i framtiden? Platstillgången kan det vara lite si och så med, men antalet poäng som krävs för att boka är rimligt och priset lågt.