Senaste nytt

Undersökning om bonusresor

Nimbus

Medlem
Fick idag inbjudan till en enkät från SAS gällande bonusresor. Det dök upp frågor om vilken typ av biljett man skulle köpa (eller inte köpa) och huruvida man fortfarande skulle köpa dem om priset skulle förändras. Jag antar att de vill kolla hur villiga vi är på att spendera våra poäng och om de kan höja priset utan att förlora för stor del av EB-medlemmarna.

Jag svarade ganska ärligt på frågorna och valde att jag inte skulle köpa biljetterna om priset ökade avsevärt.

Fler som fått denna enkät i mailen?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

FilipJ

Medlem
Intressant. Har du någon skärmdump eller liknande för att visa hur det ser ut? Inte fått någon själv trots jag köpt 19 award tickets enligt SAS-appen. ;)
 

HMJ

Medlem
Fick idag inbjudan till en enkät från SAS gällande bonusresor. Det dök upp frågor om vilken typ av biljett man skulle köpa (eller inte köpa) och huruvida man fortfarande skulle köpa dem om priset skulle förändras. Jag antar att de vill kolla hur villiga vi är på att spendera våra poäng och om de kan höja priset utan att förlora för stor del av EB-medlemmarna.

Jag svarade ganska ärligt på frågorna och valde att jag inte skulle köpa biljetterna om priset ökade avsevärt.

Fler som fått denna enkät i mailen?
Även jag fick det mailet, har dock inte gjort enkäten ännu.
 

Jonas F

Medlem
Fler som fått denna enkät i mailen?

Är det den för star alliance-bonusresor inom Europa som du fick? Med alternativ som det här:
Skärmavbild 2020-11-17 kl. 11.04.17.png

Och det här:

Skärmavbild 2020-11-17 kl. 10.59.38.png

Jag svarade ärligt på frågorna också. Och tyckte att skatter och avgifter generellt verkade alldeles för höga för åtminstone ekonomi-biljetterna för att det skulle vara värt det.
 

Nimbus

Medlem
Är det den för star alliance-bonusresor inom Europa som du fick? Med alternativ som det här:
[bild]

Och det här:
[bild]

Jag svarade ärligt på frågorna också. Och tyckte att skatter och avgifter generellt verkade alldeles för höga för åtminstone ekonomi-biljetterna för att det skulle vara värt det.

Precis så. Och längre in i enkäten får man också alternativ där de har förändrat priserna och man ska ta ställning igen. För mig var det bara Lufthansa och United som dök upp som alternativ, men det kanske hänger lite på vad man väljer för resa i första frågan.
 

Jonas F

Medlem
Här är alla alternativ som jag fick upp. Undrar om de vill differentiera poäng-priset beroende på utförare? Men samtliga mina frågor handlade bara om europa-poängresor, det jag troligtvis i sista hand skulle använda poängen till. Det kanske kan vara aktuellt i vissa trängande fall men inte generellt.

Skärmavbild 2020-11-17 kl. 10.59.38.png Skärmavbild 2020-11-17 kl. 11.03.24.png Skärmavbild 2020-11-17 kl. 11.04.17.png Skärmavbild 2020-11-17 kl. 11.05.23.png Skärmavbild 2020-11-17 kl. 11.05.47.png Skärmavbild 2020-11-17 kl. 11.06.30.png Skärmavbild 2020-11-17 kl. 11.06.55.png Skärmavbild 2020-11-17 kl. 11.07.40.png
 

Tomas E

Medlem
Ser det inte ut som att SAS funderar på att lägga på egna saftiga avgifter utöver de faktiska skatterna m.m. på bonusresor, alternativt att de tänker införa mer dynamisk prissättning? Jag har ingen insikt i hur Star Alliance-bolagens interna prissättning av poängresor ser ut när de säljs till andra bolag, så jag vet inte om det beror på att det kostar SAS väldigt olika att köpa in t.ex. TAP eller LH-resor. Men vissa av exemplen innebär ett totalpris på över 8000 kr (med värderingen 10 öre per poäng) för en ekonomiklass-resa till södra Europa. Det framstår väl som väldigt dyrt? Såvida det inte är en nödvändig sista minuten-resa där revenue-biljetter är ännu dyrare, men då är det ju inte jämförelsen mellan olika poängalternativ som är det mest relevanta.
 
  • Gilla
Reactions: hco

MTheC

Medlem
Jag fick också bara val med TG och SQ till Sydostasien. Nu tog inte jag heller några screenshots men vill minnas (men inte säker) att poäng för business var från ca 165k upp till 280k och skatter/avgifter mellan 1200 och 2800. Var väldigt begränsade alternativ och för mig lite oklart om de tänker sig att 2 for 1 vouchers fortfarande skulle finnas (man fick svara på antal personer man tänkte boka för och fick sen pris per person).

Tror jag svarade att jag kunde tänka mig att boka resan i 2 av de alternativ som fanns - la dock till en kommentar i slutet att jag utgick ifrån att 2 for 1 voucher skulle kunna nyttjas och att jag annars inte hade bokat någon av resorna.
 
Toppen