Senaste nytt

Vivid - tysk utmanare till Revoult mm - nu med gratis metallkort

jacoph

Medlem
P0
Det går givetvis att föra över från Revolut men det kan bli en reaktion från dem vid större återkommande belopp. Får jag fråga vad vitsen är jämfört med att använda Revolut direkt? 0,5-1% påslag från Visas kurs när Ni sedan ska växla hos dem eller kanske använda kortet hemma i Sverige.
10 % cash back på matbutiken, funkar det så kommer jag använda det :)
 
Det går givetvis att föra över från Revolut men det kan bli en reaktion från dem vid större återkommande belopp. Får jag fråga vad vitsen är jämfört med att använda Revolut direkt? 0,5-1% påslag från Visas kurs när Ni sedan ska växla hos dem eller kanske använda kortet hemma i Sverige.
Cashbacken speciellt på de områden som är är 3-10 procent :)
 

intuition

Medlem
Är jag ute och cyklar - eller skulle man inte teoretiskt sett kunna föra över från Revolut till Vivid?
Teoreiskt ja. Men problematiskt dels som M.K. dels för att åtminstone jag ser det ur perspektivet att ersätta revolut, inte komplettera det med ett kort som gör i stort sett samma sal.
 

intuition

Medlem
P0

10 % cash back på matbutiken, funkar det så kommer jag använda det :)
Din matbutik hamnar nog i kategorin 0,1% cashback.



Listan på partners med hög cashback är kort (och inte permanent):

10% on video and music:

  • Netflix
  • Spotify
  • Amazon Prime (buying subscription)
  • Prime Video (buying subscription)
  • Youtube
10% on dating:

  • Badoo
  • Tinder
5% on books:

  • Kindle
5% on games:

  • Nintendo
  • Playstation
  • Steam
  • XBox
Prime offers | Vivid Money Help Center


Lite lustigt att det kallas "cashback" när man får bonusen insatt i en aktieportfölj.
 

jacoph

Medlem
Din matbutik hamnar nog i kategorin 0,1% cashback.



Listan på partners med hög cashback är kort (och inte permanent):

10% on video and music:

  • Netflix
  • Spotify
  • Amazon Prime (buying subscription)
  • Prime Video (buying subscription)
  • Youtube
10% on dating:

  • Badoo
  • Tinder
5% on books:

  • Kindle
5% on games:

  • Nintendo
  • Playstation
  • Steam
  • XBox
Prime offers | Vivid Money Help Center

Finns också andra tillfälliga erbjudanden i appen om du laddar ner den, just nu som relevant för svenskar: 10 % på LIDL, Sephora, Flixbus, Voi, Tier.
 

M.K

Medlem
Ok, men jag tolkar det som max €20 per månad. Alltid intressant med cashback men det ska vara värt tiden jag lägger ner också.

Om vi för enkelhetens skull räknar på €=10sek

Inköp hos specifik butik: 2000sek/mån
Cashback: 200sek
Valutakostnad: 0,01(visakurs sämre)x2000sek: 20sek
Avstådda EB fr Elite som ex: 400eb x 0,1: 40sek

«Vinst» per månad: 140sek, med Prime: 40sek

Visar Ni något mer är jag såklart intresserad, men i nuläget känns det som att det nog är enklare få samma pengar genom att orka panta flaskorna hemma.:rolleyes:
 
Last edited:

jacoph

Medlem
Intressant att cashbacken placeras i något som liknar en aktieinvestering men som bara kan öka i värde och inte sjunka?

Let’s look at an example of how it actually works:

  1. In the Stock Rewards Pocket, you choose any stock or ETF you like. For instance, you choose stock "A".
  2. You purchase something for 100€ with 10% cashback. Thus, we refund you 10€.
  3. Cashback will be received in your Stock Rewards Pocket as a fraction of the "A" company share. Let's assume that the "A" stock has a price of 100€ at that moment. That means you will receive 0.1 of "A’s" company share in your Reward Pocket.
  4. After some time, the price of the "A" stock rises to 110€. Your reward in the pocket would be 0.1 stock * 110€ = 11€ at this moment.
  5. Then the price of "A" stock becomes 105€. Your reward would be equal to 10.5€.
  6. Later if the price for that stock decreases to 90€, your reward would be 10€. Moreover, if the "A" share price becomes 0€, your reward would still be 10€.

How do Stock Rewards work? | Vivid Money Help Center
 

jacoph

Medlem
Ok, men jag tolkar det som max €20 per månad. Alltid intressant med cashback men det ska vara värt tiden jag lägger ner också.

Om vi för enkelhetens skull räknar på €=10sek

Inköp hos specifik butik: 2000sek/mån
Cashback: 200sek
Valutakostnad: 0,01(visakurs sämre)x2000sek: 20sek
Avstådda EB fr Elite som ex: 400ebx 0,1: 40sek

«Vinst» per månad: 140sek, med Prime: 40sek

Visar Ni något mer är jag såklart intresserad, men i nuläget känns det som att det nog är enklare få samma pengar genom att orka panta flaskorna hemma.:rolleyes:

Max 100 euro per månad som Prime-kund vilket du är gratis i 3 mån.
 

jacoph

Medlem
Jag har inte fått mitt kort än, men har kunnat handla via Google Pay. Min närmsta butik är LIDL, vilket gör att 10% cash back är mycket uppskattat. Satsade första paybacken på Lufthansa och gårdagens i Moderna, vilket ju är väldigt passande idag!
 

Attachments

  • Screenshot_20201116_131230_vivid.money.jpg
    Screenshot_20201116_131230_vivid.money.jpg
    21 KB · Visningar: 312
  • Screenshot_20201116_131157_vivid.money.jpg
    Screenshot_20201116_131157_vivid.money.jpg
    27,4 KB · Visningar: 316
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen