Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Bjjb

Medlem
[/QUOTE]

Tack för svar @Bjjb! Informationen om besiktningen är lite oroväckande....tacksam för inspelet :)[/QUOTE]
Om du ska ha en ny bil i 2/3 år så är det enda jag skulle fundera över är andrahandsvärdet. (Jag vet inte hur det är, men så ny bil borde fortfarande inte ha särskilt mycket sämre andrahandsvärde.)

Gällande intyget och mina föräldrars bils "rostiga" ventiler så tror jag inte att ens verkstaden kan hitta på att de kan debitera för något jobb på en så ny bil. :rolleyes:

Och intyget är giltigt 15 månader så man kan besikta 2 gånger på samma.
 

Valley

Medlem
Mina föräldrar har en gasbil en Passat.
Den är äldre, 2000, men går bra.

Vi körde nyligen från Göteborg till Örebro och sedan runt lite, dubbdäck för de har redan haft lite snö och 3 personer med packning åt en. Den drog gas för knappt 7 kronor per mil och då låg jag väl lite (5-10 km/h) över hastighetsgränserna större delen av tiden.

Men det var besiktning nyligen. På gasbilar måste tankarna friläggas plastkåporna som täcker dem innan besiktningen eller så måste en verifierad verkstad intyga skicket i förväg.

Mina föräldrar tog bilen till Volkswagen återförsäljaren och deras verkstad. De kollade och sade att ventilerna på tankarna var rostiga och måste bytas, ca 12 000 kronor.

Mina föräldrar tog inte det, när jag kom hem till del så monterade jag bort kåporna och tittade. Jag tyckte inte att de var i dåligt skick och sedan när vi besiktade så hade de inga anmärkningar alls, inte ens att ventilerna började vara rostiga.

Bilar tillverkade från och med 2002 har tankar som är godkända i 20 år (provtryckning och så) sedan måste de bytas oavsett skick eller provtryckas och få en dispens.


Visa bifogad bild 114511
[/QUOTE][/QUOTE]

Bilverkstäder är ju ett släkte för sig. Har ju själv fått katalysator utdömda av verkstad vid "förbesiktning" för att därefter köra igenom hos Bilprovningen (på den tiden) med rent papper.
Men, när det gäller gastank & ventiler. Kan det vara som med kamrem. Det går inte att avgöra om de är slut bara genom okulärbesiktning?
Plötsligt händer det. Och så står man där med en halvt utblåst bil.
 

HMJ

Medlem
Men förstår inte, denna tråd handlar väl om tjänstebilar... Hur ser er deal ut egentligen med er arbetsgivare om ni själva behöver bekosta service etc? Känns mer som en generell tråd om bilar, inte om tjänstebilar... Senaste typ 200 inläggen handlar ju om något helt annat än tjänstebilar
 

Palazzi

Medlem
Men förstår inte, denna tråd handlar väl om tjänstebilar... Hur ser er deal ut egentligen med er arbetsgivare om ni själva behöver bekosta service etc? Känns mer som en generell tråd om bilar, inte om tjänstebilar... Senaste typ 200 inläggen handlar ju om något helt annat än tjänstebilar[/
Men förstår inte, denna tråd handlar väl om tjänstebilar... Hur ser er deal ut egentligen med er arbetsgivare om ni själva behöver bekosta service etc? Känns mer som en generell tråd om bilar, inte om tjänstebilar... Senaste typ 200 inläggen handlar ju om något helt annat än tjänstebilar

Tror inte det är första gången i trådens historia denna glidning sker och det beror nog lite på att modereringen var mycket mindre stringent på den tiden då forumet startades (och jag bl.a. själv var moderator).

Lite kommersialisering senare och man har blivit bättre på moderering, men vissa av dessa trådar har nog av vana (eller för att de redan var bortom kontroll) fått fortsätta vara så. Som stofil från forumets linda så är jag allt som oftast medskyldig då jag vet vad man kunnat fråga och var :oops: Borde skärpa mig...

Undertecknad har några egna företag (helägda och delägda), samt en anställning. Väljer att äga bil i eget namn men nyttja i de olika ”intressena”. Blir enklast så.
Så ”bil i tjänsten”, men inte ”tjänstebil”.

Mer on topic blir ju hur förslaget om höjt förmånsvärde påverkar förekomsten av tjänstebilar överhuvudtaget.
 

HMJ

Medlem
Sorry det är nog jag som är ny här, läste ett par hundra inlägg men kunde inte spåra innehållet i tråden till topic på väldigt många inlägg. Kanske man kan ändra topic till "Den stora tråden om bilar" istället, men då är väl detta inte rätt forum.

För att återgå till "topic" så finns det ju bra många sätt att få ut fina bilar genom företaget där man betalar minimalt...
 

Valley

Medlem
Sorry det är nog jag som är ny här, läste ett par hundra inlägg men kunde inte spåra innehållet i tråden till topic på väldigt många inlägg. Kanske man kan ändra topic till "Den stora tråden om bilar" istället, men då är väl detta inte rätt forum.

För att återgå till "topic" så finns det ju bra många sätt att få ut fina bilar genom företaget där man betalar minimalt...

Har du något förslag på hur man bär sig åt för att betala "minimalt", samtidigt som man håller sig inom regelverket?
 

Palazzi

Medlem
Sorry det är nog jag som är ny här, läste ett par hundra inlägg men kunde inte spåra innehållet i tråden till topic på väldigt många inlägg. Kanske man kan ändra topic till "Den stora tråden om bilar" istället, men då är väl detta inte rätt forum.

För att återgå till "topic" så finns det ju bra många sätt att få ut fina bilar genom företaget där man betalar minimalt...

Tyckte du hade rätt även inledande. Man ska inte behöva läsa hundratals sidor för att få rubrik och innehåll att gå ihop

Sedan kanske man får ha lite överseende med att forumets historik gör att alla trådar inte är precis så som de borde.

Är som @Valley nyfiken gällande den sista delen du beskriver
 
  • Gilla
Reactions: HMJ

DrGold

Medlem
Höjd förmånsbeskattning från juli år 2021

Även förmånsbeskattningen på fordon ökar med 150 miljoner kronor. Kostanden för förmånsbil ska därmed enligt regeringen jämställas med att äga en bil privat. Hur stor höjningen blir varierar efter bilmodell, men enligt regeringen betyder att förmånsskatten på en bil ska öka med cirka 25 procent. En del av den nedsättning för miljöbilar som finns bibehålls dock, om inte hela. Från första juli år 2021 ska förändringen gälla.

Jag undrar över detta - den aviserade ändringen av förmånsvärdet, kommer den bara gälla förmånsbilar uttagna efter 1 juli 2021? Normalt sätt följer väl förmånsvärdet vid inköp med bilens hela livslängd. Eller har jag missförstått? Kan det ändras retroaktivt, tex för en bil uttagen 2020 eller 2019?

Tänker att det annars kan vara läge att agera närmaste halvåret, om man står i begrepp att skaffa eller byta förmånsbil.
 

Morgan

Medlem
Jag undrar över detta - den aviserade ändringen av förmånsvärdet, kommer den bara gälla förmånsbilar uttagna efter 1 juli 2021? Normalt sätt följer väl förmånsvärdet vid inköp med bilens hela livslängd. Eller har jag missförstått? Kan det ändras retroaktivt, tex för en bil uttagen 2020 eller 2019?

Tänker att det annars kan vara läge att agera närmaste halvåret, om man står i begrepp att skaffa eller byta förmånsbil.

Som jag förstått det så gäller det inte retroaktivt. Tre förändringar på bilsidan 2021:
× 1/1 försvinner det tillfälligt sänkta förmånsvärdet på miljöbilar (10000 kr/år). Drabbar ÄVEN befintliga förmånsbilar. Motiveras med att det inte är en retroaktiv försämring, utan borttagande av tidsbegränsad åtgärd
× 1/4 justeras supermiljöbilspremien. Rena elbilar höjs till 70 000 kr (givet vissa förutsättningar kring priset). Vissa hybrider får sänkt miljöbilspremie.
× 1/7 ska förmånsvärdet på nya bilar höjas typ 25%. Oklart hur det ska beräknas, utredning pågår. Landar väl som vanligt i regler som anpassas till Volvos modellprogram, dvs törstigare alternativ än deras laddhybrider straffas hårdast.
 

Valley

Medlem
Slutar med att jag får plocka ut en Ferrari 250 GT. Eller en måsvinge. Modellerna kring 54-55 skulle sitta som en smäck.
Borde bli en ca 2.800,-/mnd och då tog jag med lite extrautrustning också.
Skattebefriade är de också. :)
 
Toppen