Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Ano

Medlem
Väldigt överraskande så fick jag idag återbetalnings-bekräftelse på två bonusresor avbokade 12/3.
När återbetalning drog ut på tiden var jag till en början lite frustrerad, men har de senaste månaderna känt att de hellre får behålla mina pengar tills de är på torrare land, om det hjälper dem.
Jag har personligen mer att tjäna på att SAS överlever än jag har för pengarna i nuläget (har självklart 110% förståelse för de i helt annorlunda sits, och gäller således enbart min egna situation).
Eftersom jag var helt inställd på att det skulle dröja flera månader till, och accepterat detta, så kunde jag inte undvika att känna en oroande känsla när mejlen dök upp. Som att det på något vis vore illabådande, och de nu hastigt försöker göra rätt för sig medan de kan, innan skeppet sjunker.
Troligtvis helt obefogad känsla :) men intressant att reflektera över att man nu känner så.

Datapunkt:
Typ av bokning: Bonusresa
Avbokad: 12/3 (Resa i Mars, ej inställda vid tidpunkten)
Återbetalnings-bekräftelse: 29/6
____________________________________________
Andra datapunkt:
Typ av bokning: Bonusresa
Avbokad: 10/6 (Resa i Juni, ej inställd vid tidpunkten)
Återbetalnings-bekräftelse: 10/6
 
Last edited:

ante_77

Medlem
Väldigt överraskande så fick jag idag återbetalnings-bekräftelse på två bonusresor avbokade 12/3.
När återbetalning drog ut på tiden var jag till en början lite frustrerad, men har de senaste månaderna känt att de hellre får behålla mina pengar tills de är på torrare land, om det hjälper dem.
Jag har personligen mer att tjäna på att SAS överlever än jag har för pengarna i nuläget (har självklart 110% förståelse för de i helt annorlunda sits, och gäller således enbart min egna situation).
Eftersom jag var helt inställd på att det skulle dröja flera månader till, och accepterat detta, så kunde jag inte undvika att känna en oroande känsla när mejlen dök upp. Som att det på något vis vore illabådande, och de nu hastigt försöker göra rätt för sig medan de kan, innan skeppet sjunker.
Troligtvis helt obefogad känsla :) men intressant att reflektera över att man nu känner så.

Datapunkt:
Typ av bokning: Bonusresa
Avbokad: 12/3 (Resa i Mars, ej inställda vid tidpunkten)
Återbetalnings-bekräftelse: 29/6
____________________________________________
Andra datapunkt:
Typ av bokning: Bonusresa
Avbokad: 10/6 (Resa i Juni, ej inställd vid tidpunkten)
Återbetalnings-bekräftelse: 10/6


Jag förstår att det kan vara surt att ligga ute med pengar.
Folk som bokat semesterresor och inte kommer iväg.
Det som förundrar mig är dom som bokat semesterresor och inte kommer iväg och inte får pengarna påstår att dom sliter ekonomiskt.
Då ska dom väl åtminstone vara glada att dom inte kom iväg på semestern, då själva semestern oftast dränerar kassan mycket kraftigare än biljetten.
Alltså bör dom vara glada att dom inte kom iväg och således minimerade förlusten.
 

Ano

Medlem
Jag förstår att det kan vara surt att ligga ute med pengar.
Folk som bokat semesterresor och inte kommer iväg.
Det som förundrar mig är dom som bokat semesterresor och inte kommer iväg och inte får pengarna påstår att dom sliter ekonomiskt.
Då ska dom väl åtminstone vara glada att dom inte kom iväg på semestern, då själva semestern oftast dränerar kassan mycket kraftigare än biljetten.
Alltså bör dom vara glada att dom inte kom iväg och således minimerade förlusten.

Ber i förväg om ursäkt för OT.
Men det blir missvisande att tänka på det sättet.

När de genomförde bokningarna (vissa ganska långt tillbaka i tiden), så var många troligtvis i en annan ekonomisk situation, och man hade definitivt en helt annan ekonomisk prognos framöver. Att de nu helt plötsligt har helt andra förutsättningar, och därmed är i större behov av att få dessa pengar återbetalda någorlunda omgående, måste man ha FULL förståelse för.

Slut på OT.
 

intuition

Medlem
...
Det som förundrar mig är dom som bokat semesterresor och inte kommer iväg och inte får pengarna påstår att dom sliter ekonomiskt.
Då ska dom väl åtminstone vara glada att dom inte kom iväg på semestern, då själva semestern oftast dränerar kassan mycket kraftigare än biljetten.
Alltså bör dom vara glada att dom inte kom iväg och således minimerade förlusten.
Jag tycker kanske inte det är speciellt svårt att sätta sig in i den ekonomiska problematiken. Någon har bokat en resa för x tusen och planerar att utöver det spendera y tusen på resmålet. Resan ställs in och de får inte x tusen tillbaka. Nu vill de göra något annat, men alternativresan kostar z tusen. Dvs resan som skulle kosta x+y tusen kostar nu x+y+z tusen. Det var mer än de hade tänkt lägga på semestern.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

ante_77

Medlem
Jag tycker kanske inte det är speciellt svårt att sätta sig in i den ekonomiska problematiken. Någon har bokat en resa för x tusen och planerar att utöver det spendera y tusen på resmålet. Resan ställs in och de får inte x tusen tillbaka. Nu vill de göra något annat, men alternativresan kostar z tusen. Dvs resan som skulle kosta x+y tusen kostar nu x+y+z tusen. Det var mer än de hade tänkt lägga på semestern.
Självklart finns det även dessa fall och de fallen som fått helt andra ekonomiska förutsättningar.
Det jävligaste måste vara för dom som inte får resan inställd utan måste boka av den även om flyget går.

Visst har man lust att göra annat för pengarna, men det är ganska sekundärt.

Det finns som sagt massor av olika situationer.
Väldigt många har några tusenlappar som dom önskar få tillbaka NU och gråter ut om totalekonomisk kris.

Visst är det surt att få ändrade semesterplaner, det kan jag hålla med om. Men då man hör att folk verkar gå i personlig konkurs av små ”petitesser” så kan man fundera.
 
Det verkar som om många har "haft tur" och fått en återbetalning trots allt. Jag väntar fortfarande efter drygt 3,5 månader...
Jag avbokade 2x SAS Plus (smart) ARN-EWR den 11/3, och fick det automatiska beskedet att beloppet minus 300 EUR/biljett skulle återbetalas inom 7 arbetsdagar. Jag har därefter ringt vid 5 olika tillfällen och fick först beskedet "nu är behandlingstiden 25 arbetsdagar", därefter beskedet x3 "kan ej säga, men utbetalningar sker i datumordning" och senast för 3 veckor sedan beskedet "alla avbokningar från mars ska garanterat vara utbetalda under juni".
I dag är SAS sista chans att uppfylla det senaste löftet, men fan tro't. Det är uppenbart att SAS använder sina kunder som bank för lån utan ränta.

Även jag vill att SAS ska överleva,
men jag tycker inte att SAS beter sig just. Vill de låna pengar av sina kunder för att överbrygga krisen, så ska det rubriceras som ett lån med klara villkor. I det här fallet har SAS brutit mot sina egna publicerade villkor för återbetalning, som sa max 7 arbetsdagar. Nu har det gått 111 dagar, och fortfarande ingen återbetalning! Jag har förståelse för en viss försening, kanske t.o.m. 1-2 månader, men detta är löjligt.

Att vara diamantkund har definitivt inte hjälpt i mitt fall.
 

Shoreline

Medlem
Avokade en SAS poängresa via hemsidan den 22a juni. Poäng tillbaks "direkt", och ett bekräftelsemail på avbokning inom en timme (52 minuter). Pengar tillbaka på kortet (sas eurobonus mastercard) idag, 29e juni.

Avbokade en SAS Plus Pro via telefon den 29e april. Poäng motsvarande bonuspoängen jag skulle fått för resan fick jag inom en vecka (t o m innan resan i sig skulle ägt rum). Oklart om poängen är användbara dock, men min stapel för året har iaf ökat med motsvarande mängd. Inga pengar tillbaka än.
 

Canadien

Medlem
Poängbokningar verkar fortfarande betalas tillbaka med automatik. Är väl bara cashbokningar de strypt återbetalningen på.
 
Toppen