Senaste nytt

Ny snabbfärja mellan Sverige och Tyskland

NyfikenGrau

Medlem
Menar du att det är värre än vanligt i år? Jag skall göra mitt årliga besök i Wittstock när restriktionerna lättar... Då slipper jag i o f s 24'an men ibland tar jag en sväng om Berlin också och då blir det A24. Kanske inte läge i år då...

Ja man håller på att bygga ut sträckan Neuruppin-Berliner Ring till nån slags halvsexfilig (vägrenen ska kunna användas som extra fil vid behov) väg plus lite annat. Fritt ur minnet var det väl senast en mil totalt Berlin-Wittstock/Dosse som var fri fart eller 130, resten byggen...

Man lämnar sthlm på Torsdag eftermiddag, hoppar på den sena avgången från Trelleborg (23tiden), rullar ut i Rostock kl 06 och har max 1h30min in till centrala Berlin vid den tidpunkten. Det är fri fart stor del av den sträckan.

Håller med om allt i övrigt, men det kan vara värt att påpeka innan någon börjar planera tidsoptmistiskt att "max 1h30" från färjan till Berlin förutsätter plattan i mattan på A19 ner till korsningen med A24, går inte att ligga och såsa i 160 eller liknande om den tidsplanen ska hålla ;)

On-T: Jag tror man främst ska se den här nya färjelinjen som riktad mot tyska turister som kan kombinera Rügen med en resa till Wallander-land. Från svenskt håll är den (förutom just för Rügen-resenärer) främst intressant för resenärer till/från östra Skåne, Blekinge, Kalmar och östra Kronobergs län, från andra delar av landet blir via Danmark garanterat snabbare.
 

MrRob

Medlem
Jag måste erkänna att snål som man är oftast tagit Trelleborg-Sassnitz eftersom det blivit mycket billigare om man ska ned i Europa. Ofta köpte jag t.o.r.-biljett för under 500:- och det går inte att slå om man tar någon annan väg. Senast i våras betalade jag 486:- för bilen inkl. tre personer t.o.r.

Hade man bråttom eller behövde vara mer flexibel blev det däremot alltid bron över och sen Rödby-Puttgarten, kostade dock minst en tusenlapp mer än Trelleborg-Sassnitz-alternativet.

Är inte Ystad-Sassnitz våldsamt dyrt med bil så kommer jag nog att testa den rutten framöver!
 

NyfikenGrau

Medlem
Det stämmer att Trelleborg-Sassnitz var billigast möjliga förbindelse. Fanns nästan en "sweet spot" om man tog eftermiddagsfärjan 13-17 åt endera hållet på den tiden Scandlines körde, som gjorde att man kunde komma riktigt långt upp i Sverige eller ner i Tyskland för en billig penning.
De billigaste nu är Trelleborg-Rostock med TT, Malmö-Travemünde med Finnlines och Ystad-Swinemünde(Polen).
Gedser-Rostock har många fördelar men billig är den inte, tvåtimmarsturen kan gå loss på upp mot 1500 kr enkel med bil - det är alltså fullt möjligt att betala lika mycket för den som för nattfärjan Rostock-Trelleborg med hytt :confused:

På tal om eftermiddagstur är bra tidtabell en förutsättning för att jag ska prova den nya linjen - jag vill ha en avgång från Sassnitz till Ystad någon gång 1100-1600, annars finns det inget riktigt mervärde jämfört med TT Line som kör Rostock-Trelleborg 1345-1930, som är den enda bra dagavgången för min del. Och från Ystad gärna eftermiddagsavgång. Ligger tidtabellen bra kan jag tänka mig betala uppåt 1300-1400 kr för den.
 
Last edited:

TP12

Medlem
Jag blev nyfiken på hur stor skillnad det blir i restid om man kommer norrifrån egentligen. Jag antar att de flesta kommer på E4, förutom boende i Skåne/Blekinge, så jag använde Google maps för bilsträckorna och satte startpunkt vid Väla Köpcenter strax utanför Helsingborg. Sedan adderade jag de typiska tiderna för färjeöverfarterna utan att ta hänsyn till att man kan få stå och vänta ett tag för ombordkörning.

Alternativ 1
Väla Köpcenter-Öresundsbron-Rødby: 2h 30m
Rødby-Puttgarden: 0h 45m
Puttgarden-Berlin Tegel: 3h 46m
Totalt: 7h 1m

Alternativ 2
Väla Köpcenter-Helsingborg: 0h 17m
Helsingborg-Helsingør: 0h 20m
Helsingør-Rødby: 1h 58m
Rødby-Puttgarden: 0h 45m
Puttgarden-Berlin Tegel: 3h 46m
Totalt: 7h 10m

Alternativ 3
Väla Köpcenter-Öresundsbron-Gedser 2h 33m
Gedser Puttgarden: 1h 45m
Puttgarden-Berlin Tegel: 2h 17m
Totalt: 6h 35m

Alternativ 4
Väla Köpcenter-Helsingborg: 0h 17m
Helsingborg-Helsingør: 0h 20m
Helsingør-Gedser: 2h 1m
Gedser-Rostock: 1h 45m
Puttgarden-Berlin Tegel: 2h 17m
Totalt: 6h 40m

Alternativ 5
Väla Köpcenter-Ystad: 1h 21m
Ystad-Sassnitz: 2h 30m
Sassnitz-Berlin Tegel: 3h 34m
Totalt: 7h 25m

Det är alltså ingen större skillnad i restid mellan de tre olika alternative som jag undersökte. Jag blev lite förvånad, trodde att Ystadsrutten skulle ta längre tid än så...
Fördelen med färjorna är att man kan sträcka på benen lite och kanske få i sig en matbit. Åker man bil hela vägen så behöver man sannolikt göra stopp för det ändå, så då jämnar tiderna ut sig mer.

Edit: Lagt till vägen via Gedser-Rostock som jag missade att komma ihåg fanns. Det ändrar ju bilden lite...

Kanske missar något men varför
Jag blev nyfiken på hur stor skillnad det blir i restid om man kommer norrifrån egentligen. Jag antar att de flesta kommer på E4, förutom boende i Skåne/Blekinge, så jag använde Google maps för bilsträckorna och satte startpunkt vid Väla Köpcenter strax utanför Helsingborg. Sedan adderade jag de typiska tiderna för färjeöverfarterna utan att ta hänsyn till att man kan få stå och vänta ett tag för ombordkörning.

Alternativ 1
Väla Köpcenter-Öresundsbron-Rødby: 2h 30m
Rødby-Puttgarden: 0h 45m
Puttgarden-Berlin Tegel: 3h 46m
Totalt: 7h 1m

Alternativ 2
Väla Köpcenter-Helsingborg: 0h 17m
Helsingborg-Helsingør: 0h 20m
Helsingør-Rødby: 1h 58m
Rødby-Puttgarden: 0h 45m
Puttgarden-Berlin Tegel: 3h 46m
Totalt: 7h 10m

Alternativ 3
Väla Köpcenter-Öresundsbron-Gedser 2h 33m
Gedser Puttgarden: 1h 45m
Puttgarden-Berlin Tegel: 2h 17m
Totalt: 6h 35m

Alternativ 4
Väla Köpcenter-Helsingborg: 0h 17m
Helsingborg-Helsingør: 0h 20m
Helsingør-Gedser: 2h 1m
Gedser-Rostock: 1h 45m
Puttgarden-Berlin Tegel: 2h 17m
Totalt: 6h 40m

Alternativ 5
Väla Köpcenter-Ystad: 1h 21m
Ystad-Sassnitz: 2h 30m
Sassnitz-Berlin Tegel: 3h 34m
Totalt: 7h 25m

Det är alltså ingen större skillnad i restid mellan de tre olika alternative som jag undersökte. Jag blev lite förvånad, trodde att Ystadsrutten skulle ta längre tid än så...
Fördelen med färjorna är att man kan sträcka på benen lite och kanske få i sig en matbit. Åker man bil hela vägen så behöver man sannolikt göra stopp för det ändå, så då jämnar tiderna ut sig mer.

Edit: Lagt till vägen via Gedser-Rostock som jag missade att komma ihåg fanns. Det ändrar ju bilden lite...

Kanske missar något här men varför är sträckan Puttgarden-Berlin ca 1,5 timme kortare i alternativ 3 och 4 jämfört med 1 och 2?
 

ekf

Medlem
Kanske missar något här men varför är sträckan Puttgarden-Berlin ca 1,5 timme kortare i alternativ 3 och 4 jämfört med 1 och 2?
För att jag skrivit delvis fel... i alt 1&2 är det via puttgarden, men i alt 3&4 är det via rostock.. :oops:
 

NyfikenGrau

Medlem
Tidtabellen för smygstarten nu i höst har kommit upp i alla fall, rätt ok tider:

Timetable & Prices | FRS Königslinjen

För mig personligen är 1500 från Sassnitz mycket intressant. Men den riktigt intressanta avgången här är den sena från Ystad 1815 som jag ser det - för första gången på länge är det nu möjligt att bekvämt köra till Tyskland på en dag från åtminstone Gävle-Falun/Borlänge, bör gå att nå Berlin framåt midnatt. Visst, har väl gått teoretiskt förr också via Danmark, men ett par timmar mindre att köra nu ändå. Sydsvenskar kan också komma en bra bit söderut nu med avgång Ystad 1130 utan att behöva gå upp i svinottan för att slippa köra genom Danmark.

Ska bli intressant att se priserna, den kan vara rätt dyr och ändå stå sig bra mot Danmark-vägen.
 

NyfikenGrau

Medlem
Nu har priserna släppts också, väldigt positivt överraskad måste jag säga! Kommer bli klart billigare än vägen över Danmark om man ska mot Berlin/Prag mm. De två priserna indikerar genomgående september resp. oktober i höst.

Car

* < 5m Length

< 1,95m Height* 99,- € 75,- € (inkl. förare)

Without Vehicle Adults (16+ Years) 29,- € 24,- €
Children / Adolescents (4-15 Years) 14,50 € 12,- €
Infants (< 3 Years) No Charge No Charge

With Vehicle*
* Maximum 9 guests per vehicle.
Adults (16+ Years) 25,- € 10,- €
Children / Adolescents (4-15 Years) 12,50 € 5,- €
Infants (< 3 Years) No Charge No Charge

Timetable & Prices | FRS Königslinjen
 

ulagun

Medlem
Är nyfiken om någon som har erfarenhet från Finnlines Malmö-Travemünde? T.ex. hyttstandard, matutbud och allmän trivsel.
Är tydligen fraktfärjor med tre avgångar/dygn men som även tar passagerare.
De gjorde en del reklam här nere för några år sedan, men varit helt tyst sista tiden.
 

NyfikenGrau

Medlem
Är nyfiken om någon som har erfarenhet från Finnlines Malmö-Travemünde? T.ex. hyttstandard, matutbud och allmän trivsel.
Är tydligen fraktfärjor med tre avgångar/dygn men som även tar passagerare.
De gjorde en del reklam här nere för några år sedan, men varit helt tyst sista tiden.

Åkte nattfärjan några gånger, för sådär 10-15 år sen dock så inga aktuella uppgifter, men nackdelen är såklart att det är helt "dött", vad jag minns fanns inget alls förutom en cafeteria/restaurang. Hytterna var inredda i mörka träpaneler a la 70-talet och det var garanterat inte tänkt att vara retro ;) De är som du säger helt anpassade för frakt, så man ska inte vänta sig nån tydlig skyltning i Travemünde och att ta färjan utan fordon skulle jag aldrig rekommendera.

Dock helt oslagbart som prisvärd nattfärja - kommer man körandes norrifrån till sena kvällsavgången når man färjan minst en halvtimme tidigare än de i Trelleborg. Priserna iaf på den tiden var de lägsta av alla nattfärjor till Tyskland, inte ens en tusenlapp för bil och förare - och då ingick både hytt och frukost! Överfartstiden är den längsta av alla från Skåne (10 timmar?), men detta gör också att man faktiskt kan sova ut utan att stressa.
Jag skulle tveklöst ta den igen om den inte ökat kraftigt i pris, och skälet till det är att det ändå inte finns några fina färjor att ta söderut från Skåne. Ärligt talat är enda sättet att undvika sunkkänsla på vägen Sverige<->Tyskland att köra genom Danmark eller slanta upp och ta Göteborg-Kiel.

Får se hur katamaranen från Ystad blir dock, känns som det bara kan bli bättre!
 

Rebel

Medlem
Är nyfiken om någon som har erfarenhet från Finnlines Malmö-Travemünde? T.ex. hyttstandard, matutbud och allmän trivsel.
Är tydligen fraktfärjor med tre avgångar/dygn men som även tar passagerare.
De gjorde en del reklam här nere för några år sedan, men varit helt tyst sista tiden.
Jag vet inte om dom säljer biljetter till vanligt folk men godstrafiken går än. Men en usel båt om du tänker service.
Tänka sämsta tänkbara Ryan flight och så lite sämre, så har du en ide. En gång men aldrig mera.
 
Toppen