Senaste nytt

Regeringen inför trafikplikt på vissa svenska inrikeslinjer

mha321

Medlem
Offentliga upphandlingar.... bra. (Om de görs på ”rätt” sätt)

Trafikverket är ju inte kända för att göra bra upphandlingar.
Finns det någon som faktiskt är känd för att göra det bra?

Själv skulle jag skriva om till "Offentliga upphandlingar är bra i teorin". Men i praktiken....
 
Hur funkar det, kan Amapola igen börja flyga på Kiruna enligt gjord upphandling – som det var tänkt innan SAS tillkännagav kommersiell trafik – eller måste upphandlingen göras om med avseende på Kiruna?
 

Patrik

Medlem
Det är väl snarare så att du inte hör om det som upphandlas bra :)

Nä, så vi är intresserade av att höra om det. Har själv varit med på bägge sidor (ska tilläggas) och fortfarande hoppas jag på att få exempel på när det ”upphandlas bra”. :)
 

Hachans

Medlem
Ur en artikel i NSD ( ev låst)https://nsd.se/nyheter/artikel/kirunaflyget-hotas-igen-fruktansvart-forbannad/4r1kxvpl
Ett regionråd som uttalar sig.
Allt började i början av april, när regeringen fattade beslut om att införa temporär flygplikt till vissa orter, däribland Kiruna. Den skyndsamma upphandlingen om samhällsnödvändiga flygtransporter till Norrland vanns av flygbolaget Amapola Airlines.
Men bolaget planerade att flyga med mindre plan som inte klarar kravet på godstransporter, bland annat gentemot det statliga gruvbolaget LKAB i Malmfälten, och ståljätten SSAB i Luleå.
Om ett bolag vill ha flygtransporter så får de väl köpa de i såna fall? Och göra som alla andra bolag gör när omkostnader stiger och ta ut prisökningen på köparen.

Upphandlingen avsåg att se till att sjukvårdsmaterial och personal kunde resa. Inte för att se till att vissa företag kan få delar till sig snabbast möjligt. Jag är ganska säker på att båda LKAB och SSAB kan köpa godstransporter precis efter behag själva, men det är självklart lämpligare om någon annan betalar.
 

Kimmen00

Medlem
Jag vill nog påstå att den mest kvalificerade myndigheten vi har i landet när det gäller upphandlingar är Försvarets Materielverk (FMV).

Jag skulle vilja påstå detsamma. FMV var för övrigt den myndighet socialstyrelsen vändes sig till för att få hjälp att upphandla skyddsutrustning för några veckor sedan i vår nuvarande coronakris.
 
Då säger jag bara Helikopter 14.
En av de mest misslyckade upphandlingarna någonsin. Efter att ha jobbat i FM vågar jag påstå att du har fel.
Jag kontrar med Patgb 203 och - etter värre - Personterrängbil 5 ("terräng" måste uttalas extremt sarkastiskt).

Den förra hade jag glädjen att använda i utbildning av ett stadsskytte-kompani, ett skapligt robust fordon med det lilla minuset att för att kunna verka med akan - ärvd av PBV302, som i sin tur ärvde den från J29 Flygande Tunnan - runt ett hörn måste föraren drälla ut närmare 5 meter vagn innan eldröret är avmaskat. Inte.. optimalt vid strid i bebyggelse.

Den senare hade jag en konversation om med en senior Mercedes-tekniker på Camp Victoria i Kosovo. Teknikern ifråga intransporterad från Makedonien för att felsöka och släcka fel i servicesystemet då våra egna Rep-grupper inte själva hade behörighet göra det. I vilket fall, på ämnet om Sprinterns duglighet som militärt "terräng"fordon sade han:
Someone in Swedish army driving really nice Mercedes right now .. och skrockade förnöjt.
 
Last edited:
Toppen