Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

MTheC

Medlem
Kan meddela att Sofitel i Singapore numera är lite mer tillmötesgående avseende att ändra bokningar. Jag har en bokning över påsk (non-refundable bokad till mycket förmånligt pris på en av deras super-sales) som jag med 99% säkerhet ej kommer nyttja.

De erbjuder visserligen inte återbetalning men möjlighet till ombokning - de var även tydliga med att om det är så att de datum jag vill boka om till har högre pris än det jag betalat så behöver jag inte betala ev mellanskillnad. Kanske är så alla hotellen gör men bra att de förtydligade det (i synnerhet när jag bokat till ett pris som är avsevärt lägre än jag annars sett där).
 

Kimmen00

Medlem
Då skulle jag fortfarande åka till YYZ. Problemet är att AC1295 är 0 framöver. Full..

EDIT: sen flyger inte TAP i morgon onsdag 18:e men torsdag och fredag. Det hade varit mitt tips. Försök prata med Air Canada på plats i AUA.

Jo, de får nog göra det.. Vi får se hur de löser detta.
 

Migato

Medlem
Norwegian erbjuder nu avbokning och få tillbaka i cashpoints. Men förstår jag det rätt som att cashpoints är värdelösa vid konkurs och enda sättet att få tillbaka kostnaden för biljetter är flygbolaget själva ställer in?
 

Nemo

Medlem
Norwegian erbjuder nu avbokning och få tillbaka i cashpoints. Men förstår jag det rätt som att cashpoints är värdelösa vid konkurs och enda sättet att få tillbaka kostnaden för biljetter är flygbolaget själva ställer in?
Du kan också avboka och be att få tillbaka skatterna på biljetten, vilka du ska få tillbaka. Detta även för ej avbokningsbara biljetter.
 

Sander

Medlem
Den svenskspråkiga versionen av statsrådets pressmeddelande fattas ännu, men kortfattat så är läget det som jag rapporterade i går.

Fr.o.m. onsdagen 18. mars 2020 är den finska riksgränsen stängd från/till alla länder och detta fram till måndagen 13. april 2020. Godstrafiken fortsätter som normalt. Även arbetsresor är tillåtna, men de kräver tunga skäl, så i praktiken kan ni glömma alla arbetsresor hit. Eftersom det är frågan om datum, så gäller dessa från midnatt till midnatt, så på tisdagen efter påsk (14. april) är det öppet igen från kl 0:00, i fall inte statsrådet beslutar förlänga undantagstillståndet.

Endast Helsingfors-Vanda (HEL) och Åbo (TUR) är till förfogande för ankommande internationella passagerare. Detta betyder då att SK inte kan flyga till Tammerfors-Birkala (TMP) eller Vasa (VAA). Dessutom så betyder det inga passagerarflyg mellan ARN och Mariehamn (MHQ).

Finska medborgare och de som är fast bosatta i landet, är alltid berättigade att återvända. En 14 dagars karantän gäller sådana som återvänder från utlandet. I praktiken stannar du då 14 dagar självmant hemma. Utländska medborgare är berättigade att lämna landet, men det är inte obligatoriskt.

I fall nu någon av er pendlar eller har annors starka skäl för att komma landvägen till Finland från Norrbotten eller Finnmark, så är alla eller nästan alla gränsstationer öppna för arbetande och sådana med tunga skjäl att få passera. Karesuando, Kolari, Muonio, Pello, Torneå (d.v.s. Haparanda på svenska sidan) och Övertorneå är öppna från Sverige. Från Norge är Kilpisjärvi, Karigasniemi, Kivilompolo, Nuorgam, Näätämö och Utsjoki.
Tack för info. Har en flygresa till Tammerfors från Arlanda den 17e april med SAS. Hoppas att saker och ting lugnat sig tills dess så att jag kan genomföra resan. Är finsk (och svensk) medborgare men bosatt i Stockholm - så antar jag på sitt sätt har giltiga skäl att genomföra resa åt respektive håll, såvida karantänreglerna inte skulle låsa mig. Gäller ju också att Tammerfors öppnar för internationell trafik igen.
 

Flying Finn

Medlem
OBS! Har anmält till moderatorerna mitt tidigare inlägg, men ännu innan de kommer med en korrigering:

Giltigt fr.o.m. torsdagen 19. mars 2020 och midnatt, så datumet var fel. Detta beror på att Gränsförsvaret kom med sitt pressmeddelande först nyligen. Detaljerna var inte tillräckligt klart detaljerade innan dess.
 

Flying Finn

Medlem
Och en korrigering till... Ni kan tacka statsrådets kansli för att jag fick det först fel. :rolleyes:

HEL, TKU, men även Mariehamn - MHQ är öppen för ankommande internationell trafik, men med samma kriterium för utlänningar. Och så då hemkommande som är fast bosatta i landet, ink. Åland.

Tack för info. Har en flygresa till Tammerfors från Arlanda den 17e april med SAS. Hoppas att saker och ting lugnat sig tills dess så att jag kan genomföra resan. Är finsk (och svensk) medborgare men bosatt i Stockholm - så antar jag på sitt sätt har giltiga skäl att genomföra resa åt respektive håll, såvida karantänreglerna inte skulle låsa mig. Gäller ju också att Tammerfors öppnar för internationell trafik igen.

Dock karantänregeln gäller även dig, i fall jag inte misstagit mig. Får återkomma när myndigheterna har kommit med alla instruktioner för resenärer.
 

Flying Finn

Medlem
Den svenskspråkiga versionen av statsrådets pressmeddelande fattas ännu, men kortfattat så är läget det som jag rapporterade i går. Och här nu som ett nytt inlägg med mina tidigare korringeringar:

Fr.o.m. torsadagen 19. mars 2020, kl 00:00 (midnatt), är den finska riksgränsen stängd från/till alla länder och detta fram till måndagen 13. april 2020, kl 24:00 (midnatt). Godstrafiken fortsätter som normalt till lands och sjöss, och i luften. Även arbetsresor är tillåtna, men de kräver tvingande skäl, så i praktiken kan ni glömma alla arbetsresor hit. På tisdagen efter påsk (14. april) är det öppet igen från kl 0:00, i fall inte statsrådet gör ett nytt beslut om undantagsförhållanden. Efter det är ni, våra kära grannar, igen välkomna hit för alla besök. :)

Endast Helsingfors-Vanda (HEL), Mariehamn (MHQ) och Åbo (TKU) är till förfogande för ankommande internationella passagerare. Detta betyder då att SK inte kan flyga till Tammerfors-Birkala (TMP) eller Vasa (VAA).

Finska medborgare och de som är fast bosatta i landet, är alltid berättigade att återvända. En 14 dagars karantän gäller sådana som återvänder från utlandet. I praktiken stannar du då 14 dagar självmant hemma. Utländska medborgare är berättigade att lämna landet, men det är inte obligatoriskt.

I fall nu någon av er pendlar eller har annors starka skäl för att komma landvägen till Finland från Norrbotten eller Finnmark, så är alla eller nästan alla gränsstationer öppna för arbetande/pendlare och sådana med tvingande skäl att få passera. Karesuando, Kolari, Muonio, Pello, Torneå (d.v.s. Haparanda på svenska sidan) och Övertorneå är öppna från Sverige. Från Norge är Kilpisjärvi, Karigasniemi, Kivilompolo, Nuorgam, Näätämö och Utsjoki.

Lägger till en länk till en officiell källa, så fort det kommer även på svenska ett pressmeddelande eller annat om undantagsförhållandena (nej, i Finland har vi inte undantagstillstånd i lagen, utan de kallas för undantagsförhållanden).
 

rvarttinen

Medlem
Fick precis et meddelande från Flying Blue. Saxat ur det:

First, we have lowered the XP objective by 25% for our Silver, Gold and Platinum members to maintain their current level. At the moment, this only applies to members that have a qualification period ending in March, April or May 2020. Second, we will prevent all Miles from expiring between now and the end of 2020 for all members.

Since the situation is still evolving, we will continue to monitor it closely and take similar or further actions for the months beyond May 2020. We are committed to sharing details when available.


Vi hade en fråga om just detta tidigare i tråden, men jag hittar inte tillbaka till inlägget snabbt nog ...
 

Rodnt

Medlem
Har en SAS Plus Pro-biljett inrikes nästa vecka. Tänkte precis avboka den men det alternativet finns inte. Ombokning eller voucher.

Någon som vet om den går att avboka om jag lyckas få kontakt med SAS? Köpte just plus pro för att jag misstänkte att jag skulle behöva ställa in...
 
Toppen