Senaste nytt

’Nya’ SAS loungen på Arlanda T4

fcx

Medlem
Innebär integreringen av T4 och T5 att man kan gå mellan terminalerna airside är det en mycket välkommen förbättring! Men hur gör man då med tullkontrollen egentligen, alltså inte för incheckat bagage utan för handbagage?
Kanske på samma sätt som i Göteborg, där man redan har kombinerad in- och utrikesterminal.
 

SK989

Medlem
Kanske på samma sätt som i Göteborg, där man redan har kombinerad in- och utrikesterminal.
Fast i Göteborg är det en utgång till landside och där är det ett tullfilter. T4 har inget tullfilter, så det måste man i så fall bygga där annars kan man ju utan tullkontroll gå ut landside genom att först gå airside från T5 till T4 och sedan gå ut landside där.
 

maswan

Medlem
Fast i Göteborg är det en utgång till landside och där är det ett tullfilter. T4 har inget tullfilter, så det måste man i så fall bygga där annars kan man ju utan tullkontroll gå ut landside genom att först gå airside från T5 till T4 och sedan gå ut landside där.

Finns väl inget som säger att det kommer att bli en utgång i nuvarande T4 efter integreringen? Det är min gissning på hur det blir.
 

Thornado

Medlem
Finns väl inget som säger att det kommer att bli en utgång i nuvarande T4 efter integreringen? Det är min gissning på hur det blir.

Det är ju en möjlig lösning, men det skulle ju definitivt innebära en rejäl försämring för alla som reser inrikes (om vi nu antar att inrikestrafiken, åtminstone till att börja med, hålls kvar på T4) om man alltid skulle behöva gå igenom gången bort till T5. Det skulle ju även göra att den blir väldigt vältraffikerad, åtminstone i T4->T5-riktningen.
 

igelkotten

Medlem
Det är ju en möjlig lösning, men det skulle ju definitivt innebära en rejäl försämring för alla som reser inrikes (om vi nu antar att inrikestrafiken, åtminstone till att börja med, hålls kvar på T4) om man alltid skulle behöva gå igenom gången bort till T5. Det skulle ju även göra att den blir väldigt vältraffikerad, åtminstone i T4->T5-riktningen.

Troligen är anledningen till integreringen att använda den kombinerade gatetillgången efter behöv för inrikes o utrikes. Dvs att vissa inrikesflyg som är tänkta att mata t ex NY-flighten kan landa närmare F-piren.
 

Nemo

Medlem
Är inte inrikes och Schengen-utrikes desamma ur rättslig synvinkel? Dvs ankommer du från Kiruna eller från Nice så ska det inte vara någon skillnad.
Tullfilter för ankommande utanför Schengen får läggas efter ett separat bagageåterlämning för dessa.
 

fcx

Medlem
Är inte inrikes och Schengen-utrikes desamma ur rättslig synvinkel? Dvs ankommer du från Kiruna eller från Nice så ska det inte vara någon skillnad.
Tullfilter för ankommande utanför Schengen får läggas efter ett separat bagageåterlämning för dessa.

Nepp. Schengen innebär (förenklat) fri rörlighet för människor, men inte för varor. Dessutom så faller konceptet om man har anslutningsflyg inom EU, exempelvis LAX-FRA-ARN, som då skulle gå utan att passera tullen med det exemplet.
 

maswan

Medlem
Är inte inrikes och Schengen-utrikes desamma ur rättslig synvinkel? Dvs ankommer du från Kiruna eller från Nice så ska det inte vara någon skillnad.
Tullfilter för ankommande utanför Schengen får läggas efter ett separat bagageåterlämning för dessa.

Nej, kontroll för olaglig införsel av droger, vapen, etc får ske oavsett vilket land de kommer från. Och Schengen är bara passfrihet för personer, det är inte en tullunion. Norge och Schweiz är t ex med i Schengen men inte EU, så där gäller "riktig" tullgräns med alkoholkvoter etc, men ingen passkontrol. Motsatt gäller t ex Irland (och ett litet tag till Storbrittanien) som är utanför Schengen men inom EUs tullunion.
 
Toppen