Senaste nytt

Lufthansa Group (inkl. Swiss, Austrian, Brussels Airlines) - det här gjorde Ni bra!

Senator

Moderator
Sådär ska det vara, snabba, raka svar! Bra Swiss!
Angående kompensationen, var det runt den summan ni handlade mat/dryck för?

Yes, kanske lite snålt avrundat ;) Varför inte 1.500kr rakt av liksom :D Jag har varit i kontakt med Swiss två gånger gällande First. Ofta på eftermiddagen, och fått svar nästa morgon.
 

Ping

Medlem
LH verkar köra boardinggrupper nu inom europa. Stort fan, blir mycket lugnare vid ombordstigning och det verkar gå fortare.
Tyckte de var lite skoj när över 30% fick rött pip i swe, det gäller att lyssna och titta på skärmarna :D.

Efter 5år verkar Lufthansa börja testa wilma metoden. Bättre sent än aldrig.
 

Senator

Moderator
I denna tråd beskriver jag varför jag har lagt över bokningar till en resebyrå. Sista strået för mig var förra veckan när jag försökte boka en komplicerat resa med Star Alliance JV: En vecka med First(s) men inte "vanlig" First(s) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Först gav United.com mig "phantom inventory" så det jag trodde jag hade gick inte att betala. Till slut hittade jag en omväg: boka något annat sen ringa in och ändra. Men jag tänkte använda poäng från företagsprogrammet PartnerPlus att uppgradera till First. Det gick inte med code-share. Så jag bokade av. Så jag gick till Lufthansa.com och försökte boka. Men den hemsidan är värre än SAS. Men totalt gick det en halvdag att reda ut allt detta. Det var droppen för mig.

Så samma dag jag hade helt tappat förtroende för Lufthansa skrev jag nedan mail. Men det gick iväg från mig onsdag kväll 19.45

Dear Customer Relation Team,


Hope all is well. My name is XXX, and I have been SEN for awhile. You have to apologize my ranting, but I have come to close to the end of how much more awful customer experience I can take from Lufthansa, the airline. Swiss and Austrian work well, but Lufthansa is simply not a world-class experience anymore.


  1. I was trying to complete a booking on Lufthansa.com last week. I am not sure who designed this site, but it is to put it mildly, buggy and slow. I suggest to take a look at United.com, best in class
  2. Since a few months back, it is no longer possible to book a multi-segment trips on Lufthansa.com that includes segments in Business with United in the US. This was possible previously
  3. I tried to book a multi-segment ARN-MUC-EWR-LAX-SFO-FRA-ARN with the EWR-LAX-SFO as United segments, planning to call after the fact to make sure it was booked from economy to business. I got a ridiculous price of 112,000kr (SEK) which I didn’t want to charge to my card
  4. I then called the SEN number in Sweden and was connected with a nice agent who got me the right fare, but couldn’t wave the phone fee. He quoted me first in EUR, but I told him I called from Sweden and wanted in SEK
  5. I was told to contact the Web Support Team to have the fee waved. Talking to them has so far been the worst experience across Lufthansa, so I am not wasting my time again with them
  6. He then issued in EUR, without waving the fee
  7. I called back and the next agent told me I needed to cancel and rebook. As I grabbed the last seats on the previous flight I didn’t want to risk them not returning to inventory



The booking I am referring to is: XXXXX. What I would like to ask include:

  1. Reimbursement of €45 for the booking fee
  2. Reimbursement of 2% of the fare which is what the credit card will charge in exchange fees
  3. €100 in lost income from having to spend billable time dealing with this. It has become so hard to book tickets with you

I would gladly take the amount in a voucher for future travel.

I leave you with two suggestions:

  1. Scrap phone fees for SEN/HON. Most of your competition does this
  2. Enable agents to use their brains to sort out customer issues



Regards,


XXX


Klockan 15.42 igår, alltså mindre än 24t senare får jag ett samtal från en trevlig tjej i Tyskland som beklagar och erbjuder mig €200 i kompensation. Igen snyggt hanterat.
 
Alltså, jag gillar sånt här en gråmulen morgon. De som försöker bara liite mer. LH142 från FRA till NUE.
3752ccf78a5ffe7503616c6234d6d70e.jpg
 

Senator

Moderator
Då har jag genomfört mina första resor sedan pandemin började. Lördagen den 12:e september flög vi 4 vuxna + Mini-Senator på första betalda resa på sträckorna ARN-ZRH-NAP med Swiss och sen den 19:e september NAP-FRA-ARN med Lufthansa i Business.. Jag har inte alls varit imponerat över hur Herr Spohr och de andra i ledningsgruppen har hanterat pandemin. Återbetalningar har tagit väldigt lång tid. Men jag tror att situation är tyvärr så illa att jag tror inte alla kommer klara sig. Det var svårt att veta vad vi skulle förvänta oss, men särskilt Swiss imponerade under dessa förhållanden. Det var också "väldigt mycket" folk i Business på alla sträckor till/från Arlanda. Swiss körde A220 den f.d. C-Series ett plan som jag gillar väldigt mycket. Sju rader som var fulla, och åtta rader hem med Lufthansa som också var nästan fullt. Det är bra.

Vi gör vårt bästa att tajma flighter med sovtider. antingen långa segment under normala sovtider eller att Mini sover i transit. Till det sista behöver vi få vagnen avlastat. Och det, när Swedavia/SAS Ground Service är involverat, är inte helt trivialt. Jag bad om en Delivery at Gate i ZRH, men det hävdade SAS Ground Service var "omöjligt". Skitsnack. Men jag tjafsade inte, och bad om tagg till NAP samt tog notis vilket nummer det var.

Jag kan inte berömma dessa två som jobbade Business-kabinen nog. Samma proffsiga service som alltid, och kanske till och med lite bättre. Det kan inte vara lätt att springa runt i denna relativt trånga kabin med munskydd på hela tiden. Det kom specialmåltid till Mini som jag tror har bild på. Han var glad och nöjd. Men det är det där lilla extra som gör att Swiss är etta på min lista.

Jag frågade den yngre killen som jobbade i kabinen om han kunde skicka ett meddelande att vi vill ha av vagnen. "Men det är inga problem, det står säkert i systemet". Nej svarade jag, det är SAS vi talar om så det tror jag inte. Han kollade, och inser att nej det gjorde det inte. "Vi löser det när vi landar".

När vi landade så frågar jag honom igen, han säger "jag måste hämta min väst så jag kan gå ut". Då kommer kaptenen ut själv istället med sin väst på, springer ner på plattan och på en minut är han tillbaka själv med vår vagn. Imponerande! Väldigt uppskattat. Så unge Mini-Senator trots väldigt exalterat över att flyga igen somnade lätt i sin vagn. Tack Swiss!
 

Protein48

Medlem
Vi blev ombokade på en av flighterna till Malta i april , vilket innebar att avgångstiden ändrades mer än 2 timmar. Vi fick då valmöjligheten att avboka med refund eller boka om. Bokningsklass P. Eftersom vi med största sannolikhet inte skulle komma iväg på den tänkta resan avbokade vi. Tre dagar senare var pengarna tillbaks på kontot. Det kanske inte är ovanligt när det gäller Lufthansa men jag blev ändå positivt överraskad av den snabba processen.
 
Toppen