Senaste nytt

Bästa hotellprogrammen?

D

Deleted member 30163

Guest
Jag brukar inte i överhuvudtaget tänka på poäng när jag bokar hotell, jag bokar hotell som har rätt läge och standard till ett bra pris. Då jag börjar planera 2020 resorna och har en del award poäng så borde jag ju matcha den kostnaden med en likvärdig hotellkostnad, dvs så liten som möjligt :)

Så jag letar egentligen efter lite smarta tips. Det är nog Afrika och Nordamerika som lockar mest då jag rest en hel del i europa och Asien sista åren.

Jag har:
* Hilton Honors Gold
* Marriott Bonvoy™ Gold Elite
* MeliáRewards Gold
* Radisson Rewards™ Gold
* Shangri-La Golden Circle Jade
* Intercontinental Ambassador Gold
* IHG Gold Elite (Är väl samma som Intercontinental) - 26,731p


Är något av dessa program något att ha? Som ni kan se så kommer ju de flera från Amex. Jag bor inte på hotell så ofta, 4ggr per år kanske. Så är ju svårt att alltid bo på samma kedja.



 

taxvalp

Medlem
Det är lite som att fråga vilken flygbolagsallians som är bäst, mycket beror på destinationer och vad man prioriterar.

Hilton (och Shangri-La!) har fördelen att du får frukost med de medlemsnivåer man får via Amex Platinum, så där är det enkelt att räkna hem en tydligt mätbar förmån direkt. Om du räknar med att arbeta in ännu högre nivå är förmodligen andra hotellprogram bättre. Jag skulle ha börjat med Hilton.
 

mha321

Medlem
Skulle säga att det helt beror på rese profil. Vilka av kedjorna finns på de destinationer du reser mest till? Med så lite stays får du ju knappast ihop någon vidare hög med poäng om du delar den på olika ställen... Och bolagen har rätt olika avtryck beroende på var i världen du reser mest.
 

Agö

Medlem
Ska du resa till Afrika och Nordamerika kan du ta bort Shangri-La direkt. Finns knappt ett enda hotell där (två hotell i Kanada och två på Mauritius som väl räknas till Afrika).
 

Berglund

Medlem
Med fyra stays per år blir det svårt att nå de högre nivåerna i något program. Det du då kan hoppas på är att få ihop tillräckligt med poäng på dina stays för att någon gång emellanåt byta mot någon eller några nätter gratis. Upplever att exempelvis Hilton ofta/nästan alltid har rum som kan bokas för poäng. Att kunna växla till sig hotellpoäng från/via Amex är en klar fördel om man fattas några få tusen poäng. Det tycker jag är ett bättre alternativ än att tvingas köpa de sista poängen.
 

P.Andersson

Medlem
Om du gillar fina boutique hotell kanske SLH är något för dig, dock inte superbilligt ; Reasons to Join INVITED - Overview
Vissa hotell är väldigt dyra, men det finns endel prisvärda hotell också.

Var 13e natt får man en voucher på 300usd. Efter 4 nätter ingår alltid frukost i rumspriset samt uppgradering/sen utcheckning vid tillgänglighet.

Jag bodde i ett SLH New york senast för 2000/natten, väldigt nära Times Square. Det var faktiskt prisvärt då uppgradering och frukost ingick.


Annars tycker jag Hilton har varit bra. Sambon har jobbat mycket utomlands under 2019 och vi har fått 6 gratisnätter totalt (3 st i Rom, 1 i New York och 2 i Stockholm). Uppgraderingar på varje hotell och presenter i form av vinflaska, choklad osv ibland :) Men för detta krävs ganska många nätter!
 
D

Deleted member 30163

Guest
Att kunna växla till sig hotellpoäng från/via Amex är en klar fördel
Absolut, och det har jag funderat på, det är ju nästan bara Hilton jag kan göra det med?

8 Membership Rewards-poäng = 1 Hilton Honors poäng.

Om jag skulle konvertera säg 200k AMEX poäng, hur långt skulle jag komma, exempelvis i Florida?
 

Senator

Moderator
Absolut, och det har jag funderat på, det är ju nästan bara Hilton jag kan göra det med?

8 Membership Rewards-poäng = 1 Hilton Honors poäng.

Om jag skulle konvertera säg 200k AMEX poäng, hur långt skulle jag komma, exempelvis i Florida?

Tyvärr är frågan för bred. Du måste specificera lite mer var i Florida. Men tänk ca 40.000 HH poäng som standard per natt.
 
Toppen