Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

har haft en mindre tillfredställande mejlväxling med icarhireinsurance.com och valde att inte förlänga försäkringen efter att jag läste detta i policy dokumentet för worldwide:
0


This policy only covers one Rental Vehicle at any one time,
and it is only available where the Rental Vehicle is a Private Car registered*, hired and
collected in your Country of Residence as printed on your Certificate of Insurance.

Fick detta svar från kundtjänsten:

Hi Kalle Flygare,

Thank you for your email,

There is an error in the wording, we are aware of this and will be updating this shortly.

In-country rentals (collected in your country of residence) means that our policies will also cover you for renting in your home country (Europe only), but the cover is not limited to your home country only. We also cover you for renting in any other territory covered by your policy with us.

I hope this makes sense.

Please get in touch if you require further assistance.

Kind regards,

Koren
iCarhireinsurance

Vet inte om jag missar något men kundtjänst har iaf inte gett mig förtroende att fortsätta med försäkringen.
 

pswe

Medlem
har haft en mindre tillfredställande mejlväxling med icarhireinsurance.com och valde att inte förlänga försäkringen efter att jag läste detta i policy dokumentet för worldwide:
0


This policy only covers one Rental Vehicle at any one time,
and it is only available where the Rental Vehicle is a Private Car registered*, hired and
collected in your Country of Residence as printed on your Certificate of Insurance.

Fick detta svar från kundtjänsten:

Hi Kalle Flygare,

Thank you for your email,

There is an error in the wording, we are aware of this and will be updating this shortly.

In-country rentals (collected in your country of residence) means that our policies will also cover you for renting in your home country (Europe only), but the cover is not limited to your home country only. We also cover you for renting in any other territory covered by your policy with us.

I hope this makes sense.

Please get in touch if you require further assistance.
Kind regards,


Koren
iCarhireinsurance

Vet inte om jag missar något men kundtjänst har iaf inte gett mig förtroende att fortsätta med försäkringen.

Vet inte vad du hade tänkt dig, men tycker deras svar att texten är fel och att försäkringen gäller i både hemland och utomlands känns ok.
 

Resetokig

Medlem
Fått höra att självriskeliminering för stöld inte funkar i södra Italien då de ändå tar ut 1000eur om bilen blir stulen. Hur ska man då försäkra sig genom hyrbilsföretaget?
 

Myllys35

Medlem
jo, men känns tunt att basera ett eventuellt claim på ett mejl från kundtjänst när det de-fakto är policyn som definierar tjänsten.

Inte alls tunt, utan rent av bindande (egentligen skadeståndsgrundande, men poängen är densamma) enligt det nya regelverket för försäkringsdistribution. Iom att villkoren numera är uppdaterade har du dock både hängslen och livrem :)
 

magost

Medlem
Jag har bokat en camper van i New Zealand i december och tänker då köpa en försäkring för självriskeliminering.
Efterfrågar därför era erfarenheter & rekommendationer av olika bolag som erbjuder dessa.

Detta ämne skulle kanske läggas som en separat tråd?
 
Jag tänkte dela med mig av min erfarenhet med iCarhire.

Jag kände att jag hade gjort min research (bland annat genom denna tråd) när jag vid senaste årsskiftet registrerade mig för deras försäkring (Zurich / Broadspire).

I somras upptäckte jag att min hyrbil i Portugal hade blivit påbackad och lacken skrapats av, vilket var tydligt i bilderna och även rapporten från hyrbilsföretaget. De sa att det brukar gå fort med den här typen av skador då de är vanliga och det inte finns mycket att diskutera.
Det gick smidigt att skapa anmälan och skicka in bankuppgifter några dagar efter att jag kommit hem i början på aug och fick samma dag bekräftelse på att de tagit emot all information för skaderapporten och att det brukar gå på ca 2v då de har all nödvändig utbetalningsinfo.

Drygt en månad senare i september, efter några mail från min sida, får jag besked att det kommer inom 7-10 dagar.

Ytterligare en månad går, fler frågor från mig om hur det går och jag får ett mail i mitten på oktober identiskt med det skickat en månad tidigare - 7-10 dagar.

I slutet av oktober ringde jag till kundtjänst, vilket inte gick särskilt enkelt. Dels knappval men även manuella vidarekopplingar där samtalet bröts. Pratade med flera personer på olika avdelningar och ingen kunde riktigt ge svar, det var oerhört svårt att komma rätt.
Till slut berättade en person att det inte var konstigt att jag inte fått pengarna då de skapade betalningen i samband med det sista mailet i oktober och den de glömt att godkänna på annat håll, han skulle ordna så det blev prioriterat.

Jag hade under tiden jag ringde runt skickat ytterligare mail -> ny mailslinga som fortfarande pågår där jag frågade om det blivit något galet eller om detta är deras process, jag kan nämligen förstå om det snubblat lite i händerna på t ex sommarjobbare och det var ett undantagsfall. Där hävdar de att de svarat/hanterat alla delar av ärendet i rimlig tid (fem arbetsdagar när något händer i ärendet) - men då jag till slut fick pengarna i torsdags svarade jag bara idag att de skulle säga upp försäkringen.

Jag kommer antagligen byta till I4CH men behöver kolla runt ett varv igen.

-Jag hyr bil i Europa på semester men även på hemmaplan i Sverige.
- Vill inte vara begränsad till värde på £50 000 på bilen även om det sällan är dyrare bilar - skulle eventuellt vara en minibuss eller liknande.
- Etablerat och vettigt försäkringsbolag i grunden, gärna krångelfritt
- Ska täcka ev extraförare
- Stort plus om det även gäller bilpool i Sverige

Återkommer med besked kring vad det blir.
 

Tonton

Medlem
Jag kommer antagligen byta till I4CH men behöver kolla runt ett varv igen.

-Jag hyr bil i Europa på semester men även på hemmaplan i Sverige.
- Vill inte vara begränsad till värde på £50 000 på bilen även om det sällan är dyrare bilar - skulle eventuellt vara en minibuss eller liknande.
- Etablerat och vettigt försäkringsbolag i grunden, gärna krångelfritt
- Ska täcka ev extraförare
- Stort plus om det även gäller bilpool i Sverige

Återkommer med besked kring vad det blir.

Allt detta, förutom bilpool, täcker I4CH. De är även sjukt smidiga att ha att göra med.

Annars är Amex Platinums försäkring riktigt bra.
 

Myllys35

Medlem
Jag tänkte dela med mig av min erfarenhet med iCarhire.

Jag kände att jag hade gjort min research (bland annat genom denna tråd) när jag vid senaste årsskiftet registrerade mig för deras försäkring (Zurich / Broadspire).

I somras upptäckte jag att min hyrbil i Portugal hade blivit påbackad och lacken skrapats av, vilket var tydligt i bilderna och även rapporten från hyrbilsföretaget. De sa att det brukar gå fort med den här typen av skador då de är vanliga och det inte finns mycket att diskutera.
Det gick smidigt att skapa anmälan och skicka in bankuppgifter några dagar efter att jag kommit hem i början på aug och fick samma dag bekräftelse på att de tagit emot all information för skaderapporten och att det brukar gå på ca 2v då de har all nödvändig utbetalningsinfo.

Drygt en månad senare i september, efter några mail från min sida, får jag besked att det kommer inom 7-10 dagar.

Ytterligare en månad går, fler frågor från mig om hur det går och jag får ett mail i mitten på oktober identiskt med det skickat en månad tidigare - 7-10 dagar.

I slutet av oktober ringde jag till kundtjänst, vilket inte gick särskilt enkelt. Dels knappval men även manuella vidarekopplingar där samtalet bröts. Pratade med flera personer på olika avdelningar och ingen kunde riktigt ge svar, det var oerhört svårt att komma rätt.
Till slut berättade en person att det inte var konstigt att jag inte fått pengarna då de skapade betalningen i samband med det sista mailet i oktober och den de glömt att godkänna på annat håll, han skulle ordna så det blev prioriterat.

Jag hade under tiden jag ringde runt skickat ytterligare mail -> ny mailslinga som fortfarande pågår där jag frågade om det blivit något galet eller om detta är deras process, jag kan nämligen förstå om det snubblat lite i händerna på t ex sommarjobbare och det var ett undantagsfall. Där hävdar de att de svarat/hanterat alla delar av ärendet i rimlig tid (fem arbetsdagar när något händer i ärendet) - men då jag till slut fick pengarna i torsdags svarade jag bara idag att de skulle säga upp försäkringen.

Jag kommer antagligen byta till I4CH men behöver kolla runt ett varv igen.

-Jag hyr bil i Europa på semester men även på hemmaplan i Sverige.
- Vill inte vara begränsad till värde på £50 000 på bilen även om det sällan är dyrare bilar - skulle eventuellt vara en minibuss eller liknande.
- Etablerat och vettigt försäkringsbolag i grunden, gärna krångelfritt
- Ska täcka ev extraförare
- Stort plus om det även gäller bilpool i Sverige

Återkommer med besked kring vad det blir.

Du har troligtvis haft otur, men å andra sidan är dessa aktörer de billigaste på marknaden och i slutändan får man det man betalat för. Enligt FAL ska försäkringsersättningen betalas ut inom en månad från din skadeanmälan (förutsatt att du lämnat all information som krävs). Om det du skriver stämmer har du dessutom rätt till dröjsmålsränta för den försenade ersättningen.

Jag skulle i detta fall hoppa över kundtjänst och skicka ärendet direkt till klagomålsansvarig.
 
Toppen