Senaste nytt

SAS Webshopping

McFace

Medlem
Coop brukar vara ganska slarviga med att betala ut poäng men bara lägga orderbekräftelsen till supporten så löser det dig. Hänt mig ett flertal gånger.

När man talar om trollen. Under 30 minuter, utan påstötning:

upload_2019-10-15_19-37-16.png
 
Tycker att det är ganska ofta det diffar några poäng. Inte ens jag brukar orka följa upp det. :)

Igår anmälde jag att jag saknade 499 poäng för ett köp på Accent, och strax innan midnatt fick jag svar att de satt in 499 poäng för mitt köp av Glossybox. Det borde varit 400 poäng för Glossybox-köpet, som jag också väntar på att få poäng för. Soppa. Anar en viss manuell hantering bakom kulisserna när det gäller överförandet av poäng ibland.
Gick igenom mina poäng för 2019 hittills och hittade 2517 poäng som var registrerade som utbetalda men aldrig nått mitt konto. Nu sitter dom där dom ska, tack för tipset!
 

molntankar

Medlem
Gick igenom mina poäng för 2019 hittills och hittade 2517 poäng som var registrerade som utbetalda men aldrig nått mitt konto. Nu sitter dom där dom ska, tack för tipset!

Vad är detta egentligen?? Jag råkade se här på forumet att flera har gått miste om poäng, man har fått för få i jämförelse med vad som står, osv. Jag trodde i min naivitet att allt detta skedde per automatik. Poängen som står i listan över "kommande poäng" är samma poäng som snart kommer in på kontot (tänkte jag).

Jag gjorde ett mycket enkelt och snabbt "stickprov". Ett köp (som nyligen gjorts och hunnit hanteras) som skulle generera 400 poäng gav istället 374 poäng. Alltså en diff på 26 poäng till min nackdel. Jag har ju en lång lista över köp, och på mitt EB-konto har jag en längre lista över poäng som kommit in från alla möjliga håll -- hur ska man hålla reda på att det blir rätt? Jag förutsatte att detta alltid blir rätt!

Så en fråga: alla ni som upptäckt att ni fått för få poäng och sedan vänt er till SAS för att få detta åtgärdat -- hur kollade ni upp antalet poäng som saknades? Hade ni någon enkel lösning för detta, eller satt ni manuellt och jämförde rad för rad med rader som ni hade på intjänade poäng under ert EB-konto?
 

Robert flysas

Moderator
Vad är detta egentligen?? Jag råkade se här på forumet att flera har gått miste om poäng, man har fått för få i jämförelse med vad som står, osv. Jag trodde i min naivitet att allt detta skedde per automatik. Poängen som står i listan över "kommande poäng" är samma poäng som snart kommer in på kontot (tänkte jag).

Jag gjorde ett mycket enkelt och snabbt "stickprov". Ett köp (som nyligen gjorts och hunnit hanteras) som skulle generera 400 poäng gav istället 374 poäng. Alltså en diff på 26 poäng till min nackdel. Jag har ju en lång lista över köp, och på mitt EB-konto har jag en längre lista över poäng som kommit in från alla möjliga håll -- hur ska man hålla reda på att det blir rätt? Jag förutsatte att detta alltid blir rätt!

Så en fråga: alla ni som upptäckt att ni fått för få poäng och sedan vänt er till SAS för att få detta åtgärdat -- hur kollade ni upp antalet poäng som saknades? Hade ni någon enkel lösning för detta, eller satt ni manuellt och jämförde rad för rad med rader som ni hade på intjänade poäng under ert EB-konto?

Jag brukar kolla att summan på inkommande Är lika som utbetalat. Historiken finns hos SAS shopping så där har jag koll de gånger jag ser att poäng har satts in. Dock har jag inte sett någon avvikelse mer än att jag ibland måste efterregistrera vissa köp som inte kommer in. Men det ordnar SAS inom några dagar vid anmälan.
 

gneken

Medlem
Vad är detta egentligen?? Jag råkade se här på forumet att flera har gått miste om poäng, man har fått för få i jämförelse med vad som står, osv. Jag trodde i min naivitet att allt detta skedde per automatik. Poängen som står i listan över "kommande poäng" är samma poäng som snart kommer in på kontot (tänkte jag).

Jag gjorde ett mycket enkelt och snabbt "stickprov". Ett köp (som nyligen gjorts och hunnit hanteras) som skulle generera 400 poäng gav istället 374 poäng. Alltså en diff på 26 poäng till min nackdel. Jag har ju en lång lista över köp, och på mitt EB-konto har jag en längre lista över poäng som kommit in från alla möjliga håll -- hur ska man hålla reda på att det blir rätt? Jag förutsatte att detta alltid blir rätt!

Så en fråga: alla ni som upptäckt att ni fått för få poäng och sedan vänt er till SAS för att få detta åtgärdat -- hur kollade ni upp antalet poäng som saknades? Hade ni någon enkel lösning för detta, eller satt ni manuellt och jämförde rad för rad med rader som ni hade på intjänade poäng under ert EB-konto?
Igår fick jag fel poäng från webhallen jämfört med vad som stod på min profil på portalen. Mailade och fick svar. Profilen visade helt enkelt fel poäng.
 

Big Birger

Medlem
Vad är detta egentligen?? Jag råkade se här på forumet att flera har gått miste om poäng, man har fått för få i jämförelse med vad som står, osv. Jag trodde i min naivitet att allt detta skedde per automatik. Poängen som står i listan över "kommande poäng" är samma poäng som snart kommer in på kontot (tänkte jag).

Jag gjorde ett mycket enkelt och snabbt "stickprov". Ett köp (som nyligen gjorts och hunnit hanteras) som skulle generera 400 poäng gav istället 374 poäng. Alltså en diff på 26 poäng till min nackdel. Jag har ju en lång lista över köp, och på mitt EB-konto har jag en längre lista över poäng som kommit in från alla möjliga håll -- hur ska man hålla reda på att det blir rätt? Jag förutsatte att detta alltid blir rätt!

Så en fråga: alla ni som upptäckt att ni fått för få poäng och sedan vänt er till SAS för att få detta åtgärdat -- hur kollade ni upp antalet poäng som saknades? Hade ni någon enkel lösning för detta, eller satt ni manuellt och jämförde rad för rad med rader som ni hade på intjänade poäng under ert EB-konto?
Det är bara att ha örnkoll i ett excel-ark med skärmdumpar på vilken dealen var, och kontroll med vad som sagts att det betalats ut och vad som hamnat på kontot. Trist att det ska behövas. Framförallt att det inte verkar gå att lita på att "utbetalade" poäng också är utbetalade. Hade ett nytt case i dag på 199 poäng som stod som utbetalade, men som inte fanns i min lista. Ställde fråga via support-bubblan till höger, och 2 timmar senare var de på plats med en ursäkt att "de fastnat". Hmm...
 

Fredde18

Medlem
Jag har sett, apropå poängstrul att summan på "poäng på väg" ibland varit högre än det som sen satts in. Min analys har varit att den initiala uträkningen ibland missat att dra bort summan som motsvarar moms och frakt, den ska ju INTE ingå i poängräkningen enligt villkoren i Webbshoppen. Kanske en svår algoritm i vissa fall.. När sen faktiska utbetalningen ska ske görs en mer noggrann/korrekt beräkning och ibland har poäng dragits bort.
Ex, handlat för 2000kr med 50p/100kr. Står 1000p på väg. Sen inkommer 800p när systemet/männinskan (?) räknat rätt.

Helt ok enligt mig.

Ibland har jag dock fått utbetalt till EB-kontot en poängsumma som fortfarande inkluderar moms, men det ska vi väl inte tala högt om... :D
 
Toppen