Senaste nytt

Amex nekar ersättning vid konkurs av flygbolag

Firetee

Medlem
Hej,

Fick följande svar från Amex:
"Om du inte har kontaktat din reseförsäkringsleverantör rekommenderar vi att du gör det.
Om du inte täcks av någon reseförsäkring eller om din reseförsäkringsbyrå inte kan hjälpa dig, finns det tyvärr ingenting vi kan göra."
Har American premium (det nya kreditkortet alltså)

Trodde att detta täcktes av Konsumentkreditlagen, någon som har en aning?

Jag har refererat till konsumentkreditlagen §29 andra stycket där det står:
"Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten."
Inte fått något svar än dock...

EDIT: Borde nog tilläggas att jag köpt via resebyrå - och det är väl säkert där skon klämmer - att parten jag ingått avtal med inte är i konkurs. Blev chockad. Mycket tråkigt oavsett :(
 
Last edited:

mha321

Medlem
EDIT: Borde nog tilläggas att jag köpt via resebyrå - och det är väl säkert där skon klämmer - att parten jag ingått avtal med inte är i konkurs. Blev chockad. Mycket tråkigt oavsett :(
Det är nog mycket troligt.

Däremot -- vad är resebyråns försvar för att inte betala tillbaka? Hur ser deras villkor ut?
 

BCflyer

Medlem
Dock svarar ju kreditgivaren (Amex) lika med säljaren för att varan/tjänsten levereras. Så om resebyrån inte vill betala så kan man reklamera hos kreditgivaren som då är skyldig att utreda och återbetala köpeskillingen...
Precis. Jag har alltid lärt mig att detta är en stor fördel med kreditkort vid konkurs. Jag har tidigare reklamerat köp vid just flygkonkurs och fått pengarna åter omgående.
 

Firetee

Medlem
Dock svarar ju kreditgivaren (Amex) lika med säljaren för att varan/tjänsten levereras. Så om resebyrån inte vill betala så kan man reklamera hos kreditgivaren som då är skyldig att utreda och återbetala köpeskillingen...
Fast enligt mailet från Amex verkar de inte tycka så, eller?
 
Toppen