Senaste nytt

Kort med självriskeliminering för hyrbil?

ptotheg

Medlem
Bokade precis en Avisbil betald med Elitekortet, resan också betald med det. Denna hyra sker i US och på bekräftelsen står att självriskreducering ingår.

Gissar att man ändå kommer försöka sälja på något sådant?
 
Bokade precis en Avisbil betald med Elitekortet, resan också betald med det. Denna hyra sker i US och på bekräftelsen står att självriskreducering ingår.

Gissar att man ändå kommer försöka sälja på något sådant?

Vet inte om jag missförstår dig, men bara så du vet så ingår ingen form av hyrbilsförsäkring alls med Elite-kortet.

Däremot stämmer det att man brukar få de grundläggande försäkringarna hos Avis när man bokar via svenska siten, även om hyran är utomlands. Då har du alltså en försäkring med väldigt hög självrisk, vilket är klart bättre än att vara helt oförsäkrad, men det kan ändå bli ganska många tusenlappar man får betala om man har otur... så en självriskeliminering mm lär kontoret du hämtar ut bilen på absolut försöka sälja på dig.
 

ptotheg

Medlem
Nej jag är medveten om att Elitekortet saknar detta. Tänkte om man klarar sig med den självriskreducering som Avis bjöd på eller om det fortfarande handlar om väldigt många tusen om man åker på ett dörruppslag.
 
Nej jag är medveten om att Elitekortet saknar detta. Tänkte om man klarar sig med den självriskreducering som Avis bjöd på eller om det fortfarande handlar om väldigt många tusen om man åker på ett dörruppslag.

Inom Sverige så är det 7500 kr vid skada. Men en snabb googling tyder på att självrisken på 0 kr med LDW/ALI som verkar ingå när man bokar i USA via Avis svenska sida.

Så... jag kanske var lite ute och cyklade i mitt föregående inlägg. Vore nog bra att få det bekräftat av någon som vet bättre.
 

Mediana

Medlem
Nu är den här tråden 33 sidor så har inte läst allt, men vad gör ni som får er resa och hotel betald av arbetsgivare eller uppdragsgivare men ändå hyr bil själva. Köper ni alltid till extra försäkring?
 
Nu är den här tråden 33 sidor så har inte läst allt, men vad gör ni som får er resa och hotel betald av arbetsgivare eller uppdragsgivare men ändå hyr bil själva. Köper ni alltid till extra försäkring?

@Mediana
Hyr med Bank Norwegians kreditkort med den extra hyrbilsförsäkringen alternativt tecknar man en separat hyrbilsförsäkring.

Ett annat tips är Santanders kort som är helt gratis (ingen extraavgift för föräkringsskyddet), det har heller ingen begränsning på antalet skador per år.

Och den gången jag åkte på en skada så var det enkelt och smärtfritt att få självrisken ersatt.

Om självrisken är under 15,000 SEK tycker jag det är ett bra val.

Självriskeliminering hyrbil
Inträffar under resa en ersättningsbar skada på den hyrbil eller hyrd vespa/moped (högst 100 cc) som du hyrt på resmålet av auktoriserad uthyrningsfirma, lämnas ersättning för självrisken eller reparationskostnaden med upp till 15 000 kr. Detta gäller om du i samband med hyran tecknat tillräckligt försäkringsskydd.

Skyddet gäller också om fordonshyran betalas på resmålet till 100 % med kortet. Resan behöver då inte vara betald med kortet.
 

konsumtion

Medlem
Ett annat tips är Santanders kort som är helt gratis (ingen extraavgift för föräkringsskyddet), det har heller ingen begränsning på antalet skador per år.

Och den gången jag åkte på en skada så var det enkelt och smärtfritt att få självrisken ersatt.

Om självrisken är under 15,000 SEK tycker jag det är ett bra val.

Självriskeliminering hyrbil
Inträffar under resa en ersättningsbar skada på den hyrbil eller hyrd vespa/moped (högst 100 cc) som du hyrt på resmålet av auktoriserad uthyrningsfirma, lämnas ersättning för självrisken eller reparationskostnaden med upp till 15 000 kr. Detta gäller om du i samband med hyran tecknat tillräckligt försäkringsskydd.

Skyddet gäller också om fordonshyran betalas på resmålet till 100 % med kortet. Resan behöver då inte vara betald med kortet.

Men gäller detta verkligen om man tex använder en hyrbil från en bilpool i Sverige (tex på sin hemmaort)? Gäller den inte enbart på "resmålet"?
 
Toppen