Senaste nytt
Hej,

Klamrar mig just nu fast vid de gamla AMEX-betalkorten, (har både Platinum och SAS Elite).

Nu lockar AMEX med högre poängintjäning och gratis första året, samt att de ringer och tjatar om att byta.

Vad jag dock inte blir klok på är vilken kreditgräns de nya korten har?? Jag har själv en spend runt 300K per månad utan problem, men kollegor som har skaffat de nya korten har fått löjligt låga kreditgränser, typ 40K, vilket aldrig hade funkat för mig. De har dock inte haft de gamla korten och jag vet av egen erfarenhet att Amex går mycket på tidigare betalningshistorik mm.

Någon som kan reda ut detta? Jag brukar alltid använda online-verktyget ”hur mycket kan jag handla för” inför nya, större köp vilket funkar utmärkt. Men gissar att man med de nya korten är låst till den kreditgräns man fått, eller??

Tack på förhand!

//M
 

mha321

Medlem
Nej du kan handla över angiven gräns. Så den där funktionen är fortfarande användbar. Däremot måste den delen betalas av vid första fakturan och kan inte knuffas framåt, vad jag förstått.

Du kan också göra en inbetalning innan månaden är slut om du vill, så får du tillbaka kredit utrymme.
 
Ok, så låt oss säga att jag får 100K i kreditgräns.. då kan jag handla för det och dela upp osv. Men om jag vill handla för ytterligare 200K så gör jag som nu och använder online-verktyget för att se om det går igenom??
 

Berglund

Medlem
Naturligtvis kan ingen här på forumet tala om för dig vilken kreditgräns som Amex väljer att erbjuda just dig, det är ett individuellt beslut och är svårt att generalisera. Har du en stabil och långvarig relation med Amex gissar jag att du heller inte behöver bry dig så mycket om en eventuell kreditgräns. Även om du skulle få en gräns på X så kan du efter ett par månaders historik av påvisad betalningsförmåga ansöka om att få kreditgränsen höjd. Själv fick jag i runda slängar en halv miljon i kreditgräns men handlar aldrig någonsin för så mycket, jag valde därför att sänka den med flera hundra tusen. Helt onödigt att ha så hög kreditgräns i mitt fall.
 
Last edited:

Canadien

Medlem
Ok, så låt oss säga att jag får 100K i kreditgräns.. då kan jag handla för det och dela upp osv. Men om jag vill handla för ytterligare 200K så gör jag som nu och använder online-verktyget för att se om det går igenom??

Tror inte du får så låg gräns. Jag fick betydligt högre trots lägre årlig spendering. Men din årsinkomst spelar ju in också.
 

Patrik

Medlem
Fick själv en väl tilltagen kreditgräns när jag bytte, antar att de går på tidigare historik även om de säkert kollar med deklarerad inkomst också så det inte blir helt orimligt. ...dina kollegor hade nog ingen större ”spend” i sin historik.
 
Fick själv en väl tilltagen kreditgräns när jag bytte, antar att de går på tidigare historik även om de säkert kollar med deklarerad inkomst också så det inte blir helt orimligt. ...dina kollegor hade nog ingen större ”spend” i sin historik.
Nej, de var nya Amex-användare... tack för svaren!! Får nästan ringa och kolla med Amex då, dumt att gå ner i poängintjäning.
 

Walter

Medlem
Tror inte du får så låg gräns. Jag fick betydligt högre trots lägre årlig spendering. Men din årsinkomst spelar ju in också.

När jag läser denna tråden inser jag att jag fick exakt samma kreditgräns på amex kreditkortet som jag (enligt kundtjänst då) hade på betalkortet - trots att jag sa upp betalkoret och var utan amexkort i över ett år mellan korten. Det kan vara en slump men jag tror inte det.
 

micsjo

Medlem
Lite OT men jag har inte fått den minsta påstötning om att byta till ett Amex kreditkort.

Varierande spend. Vissa resmånader blir det lika mycket som sex månaderna efter.
 
Toppen